PwC: Wereldwijde mediabestedingen groeien naar 3,5 biljoen

Het bioscoopbezoek groeit wereldwijd van 33 miljard dollar in 2024 naar 41,5 miljard dollar in 2029

De wereldwijde entertainment- en mediasector (E&M) stevent af op een omzet van bijna 3 biljoen dollar in 2024 en zal naar verwachting groeien tot 3,5 biljoen dollar in 2029. Die groei wordt vooral gedreven door een stijgende advertentiebesteding op diverse platforms. Dat blijkt uit het Global Entertainment & Media Outlook 2025-29 van PwC.

Groei entertainmentsector boven economisch gemiddelde

De sector groeit naar verwachting met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 3,7 procent tot 2029. Dat ligt boven het wereldwijd economische gemiddelde, maar lager dan het niveau van voor de pandemie. PwC verwacht dat economische onzekerheid en beperkte groei van de consumentenbestedingen, in combinatie met toenemende concurrentie, de groei van de sector de komende jaren onder druk zullen zetten.

Advertenties zijn aanjager van groei in de E&M-sector

Waar de groei van betaalde producten en abonnementen stagneert, krijgt advertentiebesteding een steeds grotere rol. In het rapport onderscheidt PwC drie hoofdsegmenten: connectiviteit, advertenties en consument. Advertenties zullen het snelst groeien, met een groeipercentage dat drie keer hoger ligt (6,1 procent) dan het consumentensegment (2 procent).

De snelst groeiende onderdelen van de E&M-omzet zijn allemaal advertentiegedreven, zoals retailadvertenties, advertenties op sociale media en mobiele videoplatforms (elk 15 procent groei), en connected TV-advertenties (14 procent groei). Digitale formaten vertegenwoordigen 72 procent van alle advertentie-inkomsten in 2024 en dit stijgt naar 80 procent in 2029, onder andere door technologische ontwikkelingen als AI en personalisatie.

Digitalisering en AI veranderen advertentiemodellen

Het aandeel van connected TV-advertenties groeit fors, onder invloed van digitale betrokkenheid en AI-gestuurde personalisatie. In 2024 was connected TV goed voor 22 procent van de traditionele tv-advertentie-omzet; in 2029 wordt verwacht dat dit oploopt tot 45 procent. Andere snelgroeiende gebieden zijn zoekadvertenties in e-commerce en advertenties in videogames.

Niet-digitale omzet blijft belangrijk

Ondanks het toegenomen online mediagebruik, geven consumenten het grootste deel van hun entertainmentbudget nog steeds uit aan niet-digitale vormen, zoals live muziek, evenementen en bioscoopbezoek. In 2024 was 61 procent van de consumentenomzet afkomstig uit deze categorie. Het bioscoopbezoek groeit wereldwijd van 33 miljard dollar in 2024 naar 41,5 miljard dollar in 2029, waarbij de voorkeur steeds meer verschuift naar lokaal geproduceerde films.

Videogames als motor van groei

De wereldwijde game-industrie blijft een groeimotor, met een omzet van 224 miljard dollar in 2024 en een verwachte groei naar bijna 300 miljard dollar in 2029. Daarmee overstijgt de gamesector de film- en muziekindustrie samen.

Opkomende markten leiden groei

Zonder connectiviteitsomzet meegerekend, blijft de Verenigde Staten de grootste E&M-markt ter wereld, met een groei van 3,8 procent tot 2029. China groeit met 6,1 procent per jaar, vooral dankzij internetadvertenties. De snelst groeiende markten liggen echter in opkomende economieën zoals India en Indonesië, met groeipercentages boven 7,5 procent. In India wordt die groei vooral gedreven door internetadvertenties, mede dankzij toenemende internettoegang, 5G en het gebruik van sociale media en video.

Bart Spiegel, Global Entertainment and Media Leader, PwC US: "Naarmate de sector geconfronteerd wordt met economische onzekerheid en terughoudende consumentenbestedingen, zijn advertenties de belangrijkste groeimotor geworden. AI verandert de distributiemodellen, maakt productie toegankelijker, biedt gerichte content en verlaagt de instapdrempels. De sector moet flexibel blijven om consumenten te bedienen in een steeds creatiever en persoonlijker ecosysteem."

Wilson Chow, Global Technology, Media and Telecommunications Leader, PwC China: "Consumenten hebben meer keuze dan ooit, maar door toenemende concurrentie en kosten stagneert de bestedingsgroei. Om nieuwe doelgroepen te bereiken en groei te realiseren, moeten bedrijven inzetten op verbonden ecosystemen en de combinatie van advertenties en AI benutten voor efficiënte en persoonlijke contentcreatie."

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Dentsu Benelux presenteert OOH-trendrapport 2025

15-10-2025 | 12:20:00
In het OOH-trendrapport 2025 worden de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Out-of-Home-sector voor het komende jaar uiteengezet.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Channel Factory en SilverLabs analyseren Nederlandse kijkdata

19-09-2025 | 12:53:00
Nederlanders besteden steeds meer tijd op YouTube, maar een groot deel heeft geen goed beeld van het eigen kijkgedrag.

Jeroen de Wit: Teamleader groeit met Agency Live in Duitsland

19-09-2025 | 12:31:56
Het Belgische softwarebedrijf, dat sterk actief is in Nederland en België, zet nu in op groei in Duitsland

[Vacatures] MediaTest zoekt een Junior Research Consultant

04-09-2025 | 09:04:00
MediaTest is per direct op zoek naar Junior Research Consultant
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.

Hotel L’Amour en Jumbo introduceren de campagne: Prijzenstorm

23-10-2025 | 12:03:00
Jumbo Supermarkten is gestart met de campagne Prijzenstorm, ontwikkeld door Hotel L’Amour. De actie speelt in op het herfstseizoen

TomTom brengt Tom by TomTom en campagne Good Drivers Only

23-10-2025 | 09:06:17
De introductie wordt ondersteund door de merkcampagne Good Drivers Only, ontwikkeld door Preacher Amsterdam.

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.