
PwC: Wereldwijde mediabestedingen groeien naar 3,5 biljoen
Het bioscoopbezoek groeit wereldwijd van 33 miljard dollar in 2024 naar 41,5 miljard dollar in 2029
De wereldwijde entertainment- en mediasector (E&M) stevent af op een omzet van bijna 3 biljoen dollar in 2024 en zal naar verwachting groeien tot 3,5 biljoen dollar in 2029. Die groei wordt vooral gedreven door een stijgende advertentiebesteding op diverse platforms. Dat blijkt uit het Global Entertainment & Media Outlook 2025-29 van PwC.
Groei entertainmentsector boven economisch gemiddelde
De sector groeit naar verwachting met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 3,7 procent tot 2029. Dat ligt boven het wereldwijd economische gemiddelde, maar lager dan het niveau van voor de pandemie. PwC verwacht dat economische onzekerheid en beperkte groei van de consumentenbestedingen, in combinatie met toenemende concurrentie, de groei van de sector de komende jaren onder druk zullen zetten.
Advertenties zijn aanjager van groei in de E&M-sector
Waar de groei van betaalde producten en abonnementen stagneert, krijgt advertentiebesteding een steeds grotere rol. In het rapport onderscheidt PwC drie hoofdsegmenten: connectiviteit, advertenties en consument. Advertenties zullen het snelst groeien, met een groeipercentage dat drie keer hoger ligt (6,1 procent) dan het consumentensegment (2 procent).
De snelst groeiende onderdelen van de E&M-omzet zijn allemaal advertentiegedreven, zoals retailadvertenties, advertenties op sociale media en mobiele videoplatforms (elk 15 procent groei), en connected TV-advertenties (14 procent groei). Digitale formaten vertegenwoordigen 72 procent van alle advertentie-inkomsten in 2024 en dit stijgt naar 80 procent in 2029, onder andere door technologische ontwikkelingen als AI en personalisatie.
Digitalisering en AI veranderen advertentiemodellen
Het aandeel van connected TV-advertenties groeit fors, onder invloed van digitale betrokkenheid en AI-gestuurde personalisatie. In 2024 was connected TV goed voor 22 procent van de traditionele tv-advertentie-omzet; in 2029 wordt verwacht dat dit oploopt tot 45 procent. Andere snelgroeiende gebieden zijn zoekadvertenties in e-commerce en advertenties in videogames.
Niet-digitale omzet blijft belangrijk
Ondanks het toegenomen online mediagebruik, geven consumenten het grootste deel van hun entertainmentbudget nog steeds uit aan niet-digitale vormen, zoals live muziek, evenementen en bioscoopbezoek. In 2024 was 61 procent van de consumentenomzet afkomstig uit deze categorie. Het bioscoopbezoek groeit wereldwijd van 33 miljard dollar in 2024 naar 41,5 miljard dollar in 2029, waarbij de voorkeur steeds meer verschuift naar lokaal geproduceerde films.
Videogames als motor van groei
De wereldwijde game-industrie blijft een groeimotor, met een omzet van 224 miljard dollar in 2024 en een verwachte groei naar bijna 300 miljard dollar in 2029. Daarmee overstijgt de gamesector de film- en muziekindustrie samen.
Opkomende markten leiden groei
Zonder connectiviteitsomzet meegerekend, blijft de Verenigde Staten de grootste E&M-markt ter wereld, met een groei van 3,8 procent tot 2029. China groeit met 6,1 procent per jaar, vooral dankzij internetadvertenties. De snelst groeiende markten liggen echter in opkomende economieën zoals India en Indonesië, met groeipercentages boven 7,5 procent. In India wordt die groei vooral gedreven door internetadvertenties, mede dankzij toenemende internettoegang, 5G en het gebruik van sociale media en video.
Bart Spiegel, Global Entertainment and Media Leader, PwC US: "Naarmate de sector geconfronteerd wordt met economische onzekerheid en terughoudende consumentenbestedingen, zijn advertenties de belangrijkste groeimotor geworden. AI verandert de distributiemodellen, maakt productie toegankelijker, biedt gerichte content en verlaagt de instapdrempels. De sector moet flexibel blijven om consumenten te bedienen in een steeds creatiever en persoonlijker ecosysteem."
Wilson Chow, Global Technology, Media and Telecommunications Leader, PwC China: "Consumenten hebben meer keuze dan ooit, maar door toenemende concurrentie en kosten stagneert de bestedingsgroei. Om nieuwe doelgroepen te bereiken en groei te realiseren, moeten bedrijven inzetten op verbonden ecosystemen en de combinatie van advertenties en AI benutten voor efficiënte en persoonlijke contentcreatie."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek
WARC ziet bewuste consument in economisch onzekere tijd
Podcastgebruik groeit sterk bij jonge luisteraars
Dennis Hoogervorst: verslag van IIEX Europe 2025
NMO Luistercijfers juni 2025: Qmusic marktleider
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen