Pramod Chanana (VML): Van doolhof naar duidelijkheid

Word je duurzaamheidsdata de baas

Heb je een helder beeld van je huidige duurzaamheidsniveau, dan maak je klanten enthousiast en is de toezichthouder tevreden. Eerder legden we uit dat je kunt beginnen met slechts twee datapunten en een plan om dieper naar data te graven. Maar hoe zet je een doolhof van data en systemen om in een goed overzicht van al je duurzaamheidsbehoeften, kansen en vereisten? Word je data de baas met de juiste partner, de juiste tools en de juiste aanpak. Sustainable ShelfMaster kan hierbij helpen.

Ga goed van start

Elke reis naar een clear and compliant duurzaamheidsrapportage begint met enkele ethische basisprincipes. Allereerst moet je koste wat het kost misleidende claims vermijden. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat elk rapportagesysteem dat je opzet aansluit bij de verwachtingen van je klanten en de toezichthouders die jouw sector monitoren. De enige manier om het gevreesde label greenwashing te vermijden, is transparant zijn over waar je staat en je inzet tonen om te verbeteren. Dat begint met data.

"De enige manier om het label ‘greenwashing’ te vermijden, is transparant zijn. En dat begint met data."

Wil je je duurzaamheid monitoren en rapporteren, dan kun je al van start met niet veel meer dan je productnaam en productcategorie. Wat je dan krijgt, is een zogeheten low-confidence score. Dat klinkt misschien wat teleurstellend, maar het is een solide begin. Wij bieden de methodologie om uit die twee datapunten zinvolle inzichten te halen door middel van dataverrijking, schattingsmodellen en externe datasets. Je kunt je scores inschatten op basis van belangrijke metrics met behulp van je bestaande operationele data. Wat je hiermee kunt:

  • Een benadering van je CO₂-voetafdruk om hiaten in de data van je supply chain op te vullen
  • Energie- en grondstoffenverbruik in kaart brengen met behulp van je energierekeningen, logistieke gegevens of verkoopcijfers
  • Sustainability Maturity Assessments, waarmee je beleid, emissies en grondstoffengebruik kunt benchmarken tegen de standaard in de industrie. Ook kun je identificeren welke datapunten nog ontbreken om compliant te zijn

Met Sustainable ShelfMaster kun je zelfs met beperkte data waardevolle inzichten verkrijgen. Wat dacht je van een geautomatiseerde pijplijn voor het verzamelen van data? Of automatisch gegenereerde rapportages? Door gebruik te maken van industrienormen ontdek je eerder (of als eerste) hoe je efficiënter kunt omgaan met energie. Zelfs als je Scope 3-emissies niet volledig inzichtelijk zijn, kan het platform energiezuinige verzendroutes voorstellen. Met minimale data kun je inschatten welke duurzaamheidsstatistieken een sleutelrol spelen, en zo een pad uitstippelen naar het volgende niveau van dataverzameling.

Connecting the dots

Het volgende niveau bereik je uiteraard niet met inschattingen. Je wilt (en moet) de betrouwbaarheid van je berekeningen verhogen en effectiever rapporteren. Wat daarvoor nodig is? Connecting the dots. De meeste bedrijven worstelen met het verzamelen van alle benodigde data voor hun rapportage. Data is gefragmenteerd over veel verschillende systemen, die vaak ook nog eens verouderd zijn. ERP-, CRM- en PIM-systemen zijn niet ontworpen voor duurzaamheidsrapportages, en je e-commerce-, MDM- en CDP-systemen kunnen lastig te koppelen zijn aan duurzaamheidsplatforms.

Daarom is de oplossing deels technologie, deels strategie en deels deskundig advies.

Sustainable ShelfMaster combineert technologie, strategie en inzicht in één platform. Of je systeem nu cloudgebaseerd of on-premises is, wij creëren een datalaag voor gecentraliseerde verwerking van duurzaamheidsdata. Met de juiste technologieën, API’s en middleware verbinden we al die losgekoppelde systemen, halen we de benodigde data eruit voor je rapportages en passen we deze toe voor groene labels en marketingkansen.

Wat nog meer onmisbaar is voor een goede rapportage? Het organiseren van je data, zodat je deze kunt toepassen voor elk rapport, elke certificering en elk label. Met deze cruciale stap kun je data standaardiseren over al die verschillende berekeningen heen en voorkom je inconsistenties. VML kan je helpen een goed gedefinieerde datastructuur te creëren. Zo weet je wat er allemaal nodig is voor een berekening, krijg je gegarandeerd robuuste rapportages, nauwkeurige ecolabels en één enkele betrouwbare databron binnen je organisatie.

Wat is jouw routekaart?

Zelfs als je al je data op orde hebt en al je systemen hebt verbonden, is er nog een andere uitdaging. Duurzaamheidsmetrics verschillen per sector en zijn zelfs afhankelijk van het doel van de berekening. Voor elk land waarin je je producten distribueert, gelden andere eisen en regelgeving. Soms wordt zelfs nog aan die regels gewerkt.

Het is haast onbegonnen werk om dat allemaal bij te houden. Wij maken het je makkelijker. Samen met onze partners zorgen we ervoor dat je systeem goed is uitgerust en dat het de juiste datasets verzamelt om te voldoen aan de normen. We werken samen met experts in het veld om ervoor te zorgen dat je systeem altijd up-to-date is en je berekeningen worden uitgevoerd volgens de metrics die gelden voor jouw sector.

"Het is haast onbegonnen werk om dat allemaal bij te houden. Wij maken het je makkelijker."

Dan is er nog de uitdaging van alle verschillende scores en wat ze betekenen. Je zult data moeten aggregeren en normaliseren, en gewogen scoremodellen moeten toepassen om inzichten te genereren. Sustainable ShelfMaster is volledig schaalbaar. Je kunt verschillende berekeningsmodellen toevoegen voor al je ESG-doelen en rapportagebehoeften. Denk bijvoorbeeld aan je Carbon Footprint Score, lifecycle-based Product Sustainability Score, Supply Chain Sustainability Score en je Corporate ESG Score, die je een holistisch beeld geeft van je bedrijf.

Naast al die scores zijn er ook berekeningen nodig voor groene labels, badges en marketingdoeleinden.

Een helder beeld

Wij begrijpen dat niet iedereen in het team een techie is. Daarom heeft het platform van VML eenvoudige, duidelijke visualisaties. We kunnen voor dashboards zorgen met kleurcodes die laten zien hoe je scoort: groen is goed, rood is slecht en oranje betekent dat je data kunt verbeteren.

"Niet iedereen in het team is een techie. Daarom heeft het platform eenvoudige, duidelijke visualisaties."

Het platform genereert ook grafieken (met uitleg) die helpen visualiseren waar je staat ten opzichte van de standaard in je industrie. Ook handig: je kunt labels en badges creëren waarmee je klanten laat weten welke stap voorwaarts je hebt gezet. Bovendien helpt het platform je om zogenaamde Impact Breakdowns te maken voor intern gebruik. Tot slot kun je een lijst opbouwen met producteigenschappen, zoals 'de productie heeft twintig procent minder CO₂-uitstoot dan het industriële gemiddelde'.

Samenwerken voor succes

De reis naar een duurzamer bedrijf en effectieve rapportage is uitdagend – dat zal inmiddels duidelijk zijn. We zouden willen dat het zo eenvoudig was als plug-and-play, maar de complexe kwestie van transparantie in dit domein laat dat niet toe. Het vereist toewijding van je organisatie. De juiste mix van strategie en technologie. Van interne teams en externe ondersteuning. Een sterke en complete initiële opzet, en een langetermijncommitment aan onderhoud en updates.

Het proces om je systemen klaar te maken voor een duurzame toekomst kan lang duren, maar je kunt het stap voor stap aanpakken. Zie het niet als een sprint, maar als een marathon.

Wanneer je er klaar voor bent, kunnen we zelfs helpen om het hele proces te automatiseren met realtime dataverzameling, constante sensorgebaseerde monitoring en geautomatiseerde rapportagesystemen die alles nog eenvoudiger en nauwkeuriger maken. Oftewel, alles wat VML biedt, maar dan in een geautomatiseerd systeem dat zichzelf voortdurend bijwerkt en inzichten genereert die altijd actueel zijn.

"Wanneer je er klaar voor bent, kunnen we zelfs helpen om het hele proces te automatiseren."

Begin vandaag

Het is een lange weg vooruit. En de tijd dringt. Voordat je het weet, stappen je klanten over naar een ander merk en eisen toezichthouders meer transparantie en duidelijkheid. Wij kunnen het niet voor je doen, maar we kunnen de reis veel aangenamer maken en ervoor zorgen dat elke stap die je zet in de juiste richting is, om de juiste reden.

Hoe dichtbij zijn de nieuwe regels die jouw bedrijf zullen beïnvloeden? In het volgende artikel bespreken we de urgentie. Van CSRD tot Digital Product Passports: snelle actie maakt het verschil in de race naar de top. Sta je aan de zijlijn of kom je op als duurzaamheidskampioen?

www.vml.com/netherlands

--

Pramod Chanana is Lead Architect & Team Lead bij VML Nederland en brengt meer dan 19 jaar expertise in Enterprise Architectuur, Commerce, Marketplaces, PIM, DAM, Master Data Strategie, Enterprise Automatisering en Procurement. Hij overbrugt naadloos technologie en bedrijfsstrategie, waardoor hij innovatie en efficiëntie stimuleert. Pramod heeft transformerende digitale initiatieven geleid voor wereldwijde merken, gespecialiseerd in technologische volwassenheid, eCommerce-oplossingen en naadloze platformuitrol in verschillende industrieën.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

VML bovenaan ranglijst Digital Enablers van MT/Sprout

29-04-2025 | 15:58:16
In de sector IT Consulting eindigde het bureau op de derde plaats. In de algemene lijst van 150 beste Digital Enablers van Nederland staat VML op positie dertig.

VML en partners ontwikkelen T-Rex-leer

28-04-2025 | 08:19:00
VML, Lab-Grown Leather Ltd. en The Organoid Company ontwikkelen T-Rex-leer. De samenwerking richt zich op duurzaam alternatief voor traditioneel leer.

Carine Thomas (VML): Stap voor stap naar een sterke positive

22-04-2025 | 08:00:00
In ons eerste artikel gaven we vier redenen om te beginnen met verduurzamen én om hier transparant over te communiceren en rapporteren.

Own Your Impact: Duurzaamheid werkt

14-04-2025 | 11:46:00
Er zijn genoeg redenen om nu al te praten over de inspanningen van je bedrijf om duurzaam te zijn en daarover te communiceren.

Digitale transformatie vereist strategische focus

11-04-2025 | 10:44:00
Het vermogen om digitale technologieën effectief te integreren biedt ongekende mogelijkheden voor efficiëntie, klantbetrokkenheid en innovatie.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.