LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken

WhatsApp-bot zet audioberichten om in ontmoetingen

LePub heeft voor Heineken een WhatsApp-technologie ontwikkeld die lange voice notes verruilt voor echte ontmoetingen. Met de pilot Could Have Been a Heineken willen de partijen mensen stimuleren om minder te communiceren via audioberichten en vaker face-to-face af te spreken.

Voice notes zijn een vaste plek gaan innemen in dagelijkse communicatie, maar nemen volgens onderzoek steeds vaker de plaats in van echte gesprekken. Wereldwijd worden dagelijks miljarden audioberichten verstuurd, die bovendien langer worden.

Pilot in Brazilië

De technologie is ontwikkeld door LePub Milan en LePub São Paulo en wordt getest in Brazilië. Uit data van Meta blijkt dat Brazilianen vier keer zoveel voice notes versturen als gebruikers in andere landen. Dat maakte het land geschikt als startpunt voor de pilot.

Internationaal onderzoek onder 14.000 respondenten laat zien dat mensen gemiddeld bijna 150 uur per jaar besteden aan het versturen en beluisteren van voice notes.

Effect op sociale interactie

Volgens 52 procent van de ondervraagden vervangen voice notes echte ontmoetingen. Onder Gen Z loopt dat op tot 60 procent. Bijna de helft zegt complete avonden bezig te zijn met het versturen van audioberichten, terwijl 54 procent aangeeft de meest waardevolle gesprekken face-to-face te voeren.

Statista rapporteert dat er dagelijks 9,4 miljard WhatsApp-voice notes worden verstuurd. Ten opzichte van 2024 is dat een stijging van 7 procent, terwijl de gemiddelde lengte met 8 procent toenam.

WhatsApp-bot en beloning

Met de WhatsApp-bot kunnen gebruikers van 18 jaar en ouder een ontvangen voice note van langer dan 3 minuten doorsturen naar een beveiligde bot. Zij krijgen vervolgens de melding dat het bericht could have been a Heineken, samen met een voucher voor een gratis biertje en suggesties voor lokale cafés om af te spreken.

Uitrol naar andere markten

De pilot wordt ondersteund door buitenreclame en social activaties. Heineken en LePub zijn van plan het concept in de komende maanden ook in andere markten te introduceren.

Bruno Bertelli, Global CEO LePub en CCO LePub Worldwide: “We gebruiken technologie hier niet als vervanging van menselijk contact, maar als aanleiding om weer samen te komen en het gesprek aan te gaan.”

www.le.pub


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Heineken en LePub spelen met AI-vriendschap

21-10-2025 | 11:46:00
De bierbrouwer zet het contrast neer tussen kunstmatige verbondenheid en het merkstandpunt dat échte vrienden ontstaan aan een échte bar met een echt bier.

Heineken zet rode ster op groene daken voor verbinding

30-09-2025 | 11:27:00
Daarmee wil Heineken het spanningsveld doorbreken waarin moderne steden wel zijn gebouwd voor verbinding

Gut Amsterdam wint Gouden Lion met Hertog-Jan

19-06-2025 | 22:31:00
Gut Amsterdam wint ede erste Nederlanse Gouden Lion.van 2025 Verder wint Le Pub volop met Lions voor Philips en Heineken; KPN wint opnieuw en Gut Amsterdam krijgt met Hagelchup opnieuw een Lion

Nederlands/Italiaanse LePub wint Zilver met Philips-campagne

17-06-2025 | 14:30:00
De Amsterdamse en Milanese vestigingen van LePub hebben met de campagne Fixables van Philips een zilveren en bronzen Lion gewonnen op het Cannes Lions Festival

GUT Amsterdam, LePub, Wiedema+Kennedy op shortlists Cannes

17-06-2025 | 10:53:00
GUT Amsterdam, LePub en Wiedema+Kennedy staan genomineerd op de verschillende shortlists van de Cannes Lions die bekend zijn gemaakt
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.