Happiness Everywhere over Marktplaats-campagne

[Interview] Waarom Happiness inzet op echte verhalen voor Marktplaats

Happiness Amsterdam werkte samen met Marktplaats aan een campagne die mensen aanspoort om spullen te verkopen die ze niet meer gebruiken. De opbrengst? Die kan worden ingezet voor wat echt belangrijk is. In dit interview deelt het bureau hoe het centrale idee tot stand kwam, waarom gebruikersverhalen de kern vormen en wat ze hopen los te maken bij de doelgroep.

Wat was het centrale inzicht achter deze campagne?

Veel mensen staan op een punt in hun leven waarop alles mogelijk lijkt, maar geld vormt vaak een drempel. Tegelijkertijd liggen er spullen in huis die ooit waardevol waren, maar nu vooral in de weg liggen. Door die spullen via Marktplaats te verkopen, kun je geld vrijmaken voor wat nú telt. Het idee draait om het gevoel van slim handelen en anderen blij maken met wat jij niet meer nodig hebt. Of zoals we het zelf zeggen: Op Marktplaats worden de schatten van gisteren gegarandeerd het geld van vandaag.

Waarom kozen jullie ervoor om gebruikersverhalen centraal te stellen?

Uit eerdere campagnes bleek dat de kracht van Marktplaats juist zit in de ervaringen van mensen die het platform gebruiken. Niemand vertelt het verhaal beter dan zij die het dagelijks doen. Door hen de hoofdrol te geven, laten we zien hoe eenvoudig én waardevol het kan zijn om spullen te verkopen en daar je doelen mee te realiseren. Het idee ontstond vrij natuurlijk: als je wilt laten zien wat mogelijk is, geef dan het woord aan wie het verschil ervaart.

Wat is de kracht van echte verhalen voor jullie?

Authenticiteit. Echte video’s van gebruikers tonen de echte twijfels, emoties en successen. Juist dát maakt de campagne geloofwaardig. Je merkt het verschil meteen: een gescripte video voelt vaak afstandelijk. Door mensen hun eigen verhaal te laten vertellen, ontstaat er een oprechte connectie met de kijker.

Hoe brachten jullie de balans tussen emotie en functionaliteit?

Die balans zit in de structuur van de verhalen: eerst het moment van afscheid, daarna de opbrengst. Dus wat iemand verkocht, en vooral wat ze daarmee hebben kunnen doen. Dat maakt het zowel praktisch (‘verdien geld, maak ruimte’) als persoonlijk (‘investeer in wat voor jou telt’).

Wat willen jullie losmaken bij de doelgroep?

We willen dat mensen anders gaan kijken naar hun spullen. Niet als overbodige ballast, maar als een manier om dromen waar te maken. Iedereen heeft wel iets liggen waarmee je een verschil kunt maken – voor jezelf én voor een ander. Marktplaats is het platform dat dat mogelijk maakt: makkelijk, toegankelijk en waardevol.

Happiness Amsterdam: "We proberen geluk te bezorgen met onze creativiteit. Door echte verhalen centraal te stellen, hopen we mensen te laten zien hoeveel potentie ze in huis hebben."

www.happiness-anywhere.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

AKQA, Ace, TBWA en Happiness Amsterdam grote winnaars Dutch Creativity Awards 2025

17-04-2025 | 23:56:00
AKQA, Ace en Happiness Amsterdam gingen er donderdag 17 april  met de meeste en belangrijkste Lampen vandoor tijdens de Dutch Creativity Awards 2025

Happiness Amsterdam en Marktplaats lanceren campagne

15-04-2025 | 10:16:00
De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Happiness Amsterdam en is vanaf 12 april zichtbaar via tv, radio, social media, DOOH en andere kanalen

Nothing changes. Everything changes.

27-03-2025 | 10:50:00
[Forum] Daan de Raaf (Happiness Amsterdam) over de vraag of creative agencies een nieuw businessmodel nodig hebben

We proberen geluk te bezorgen met onze creativiteit

15-02-2025 | 12:03:00
Marketing Report gaat op bezoek bij Happiness Amsterdam. We spreken met strategy partner Daan de Raaf en creative partner Joey Boeters

Happiness Amsterdam: het effect van positieve creativiteit

10-01-2025 | 13:25:00
Nik Sluijs is Creative Partner en is samen met Strategy Partner Daan de Raaf oprichter van het creatief bureau Happiness Anywhere. We spreken het duo over de filosofie van Happiness  Anyway en onder meer het evenement The Hapiness Effect dat ze samen met onderzoeksbureau System1 organiseren

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.