Guerrilla-actie fritz-kola stelt grote verpakkingen ter discussie

fritz-kola start een bewustwordingscampagne om de impact van grote frisdrankverpakkingen onder de aandacht te brengen. De frisdrankmarkt wordt gedomineerd door value packs, maar volgens nieuw onderzoek dat in opdracht van het merk is uitgevoerd, drinken consumenten met verpakkingen groter dan 1 liter significant meer frisdrank dan mensen die kleinere formaten kopen. De gemiddelde Nederlander consumeert op dagen dat zij frisdrank drinken ongeveer 560 milliliter.

Met een guerrilla-campagne en projecties op bekende Amsterdamse gebouwen vraagt fritz-kola aandacht voor de rol van de industrie bij het stimuleren van overconsumptie. De kern van de boodschap: je kunt 30 liter kola per dag drinken – maar alleen als je zo groot bent als de A’DAM Toren.

Industrie stuurt consumptiegedrag

Lina Vasiloudis, Head of International Brand Marketing bij fritz-kola: “Wij geloven dat je als merk een verantwoordelijkheid hebt die verder gaat dan alleen verkopen. Het is te makkelijk om te schuilen achter keuzevrijheid terwijl je met gigantische voordeelverpakkingen overconsumptie in de hand werkt. Genieten van een goede kola kan perfect, maar wel met mate. Daarom hebben wij er vanaf onze oprichting bewust voor gekozen om onze dranken uitsluitend in glazen flesjes van 0,2L en 0,33L aan te bieden. Het is een statement: focus op het moment, op de smaak en de kwaliteit, niet op gedachteloze kwantiteit.”

Het onderzoek onder 1000 Nederlanders laat zien dat de gemiddelde consumptie van frisdrank op een drinkdag rond de 560 milliliter ligt. Volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum draagt een hoge inname van suikerhoudende dranken bij aan de ontwikkeling van overgewicht. fritz-kola roept de industrie daarom op om, net als in de alcoholbranche, de boodschap geniet, maar drink met mate actief uit te dragen en kleinere portiegroottes als standaard aan te bieden.

Guerrilla-projecties zetten overconsumptie in perspectief

Om de onderzoeksdata te verbeelden en de absurditeit van overconsumptie te benadrukken, lanceerde fritz-kola een activatie met projecties op iconische Amsterdamse gebouwen. De vergelijking met de A’DAM Toren moet consumenten prikkelen om stil te staan bij hun eigen frisdrankgebruik en bij de invloed van verpakking op consumptie.

www.ace.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ACE benoemt Head of Productions en Client Service Director

11-11-2025 | 14:43:40
Met hun komst legt het bureau extra nadruk op creatieve productie en het verder uitbouwen van partnerships met opdrachtgevers.

ParkinsonNL gaat verder als ParkinsonNederland

06-11-2025 | 10:11:39
Met de naamswijziging wil ParkinsonNederland nog duidelijker maken dat parkinson een kwestie is die heel Nederland aangaat.

Monks ontwikkelt Veerkracht-campagne voor Pink Ribbon

28-10-2025 | 17:25:00
Kleine gebaren zijn nooit echt klein. Een berichtje, een knuffel, een herinnering of een cadeautje: ze brengen steun, hoop en bouwen veerkracht, in de ander en in onszelf.

ACE lead agency Hersenstichting

21-10-2025 | 11:32:00
Het bureau wordt strategisch en creatief partner om het merk te versterken en hersengezondheid breder onder de aandacht te brengen

Schiphol introduceert nieuwe merkidentiteit: Today is the day

10-10-2025 | 15:37:02
Schiphol introduceert nieuwe merkidentiteit: Today is the day. Betrokken bureaus zijn Eastwood Brand Consultancy, Thonik en ACE
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.