[Grow by DPG Media] Vier tips om je printcampagne te optimaliseren

Wil je weten of je printadvertenties succesvol zijn? Ontdek hoe je de effectiviteit van printadvertenties kunt meten en optimaliseren. Hoewel printadvertenties niet dezelfde realtime resultaten bieden als online advertenties, zijn ze wel degelijk meetbaar. Dit biedt je de kans om de effectiviteit van je campagnes op een unieke manier te ontdekken. Net als digitale advertenties zijn ook printadvertenties te monitoren en te optimaliseren. Met de juiste tools en statistieken kun je je fysieke materiaal aanpassen en je strategie verfijnen. In dit artikel op Grow van DPG Media volgen vier tips om de effectiviteit van printadvertenties te meten en te optimaliseren.

Effectonderzoek van printcampagnes: meet succes met KPI's

Net zoals bij online-campagnes, kun je de prestaties van je printcampagne evalueren door gebruik te maken van key performance indicators (KPI's). Deze KPI's geven inzicht in welke aspecten van je campagne goed presteren en waar verdere optimalisatie mogelijk is. Hoewel realtime-analysetools niet beschikbaar zijn voor print, kunnen verschillende bureaus creatieonderzoek uitvoeren in de vorm van pretests of posttests, om de communicatiekracht van uitingen te analyseren. Bovendien kunnen deze bureaus campagne-effectmetingen doen, waarbij ze de uplift meten in bekendheid, overweging, en voorkeur, en de creaties evalueren. DPG Media voert regelmatig effectmetingen voor adverteerders uit, zoals bijvoorbeeld voor een bol.com-advertentie, waaruit KPI's naar voren komen zoals brand noticed, headline noticed, likeability, differentiation, relevancy, credibility, understandability, brand fit, interest, purchase intention, en emotional resonance.

Gebruik van UTM-Parameters op unieke landingspagina's voor printadvertentie-analyse

Printadvertenties kunnen effectief verkeer naar je website genereren. Voeg een krachtige call-to-action en een verkorte link naar een specifieke landingspagina toe aan je advertentie om bezoekers te trekken. Met behulp van UTM-parameters, kleine codes die je aan een URL toevoegt, kun je in Google Analytics 4 (GA4) eenvoudig bijhouden waar je

websiteverkeer vandaan komt en hoeveel mensen reageren op de link uit je printadvertentie. Een alternatieve, snelle manier is het gebruik van een QR-code in je advertentie of het meesturen van een insert met een NFC-tag. Vergeet niet UTM-tags aan de URL toe te voegen voor een nauwkeurige meting van je printadvertentie resultaten.

Optimaliseer je printadvertenties met kortingscodes en coupons

Hoewel dit al lange tijd een beproefd concept is, blijven kortingscodes en coupons een betrouwbare manier om reacties op printadvertenties te meten. Voeg een unieke promotiecode toe aan je advertentie die klanten kunnen invoeren bij aankoop. Dit biedt direct inzicht in de respons en effectiviteit van je campagne. Voor merken met uitgebreide loyaliteitsprogramma's vormen coupons een essentieel onderdeel van hun strategie. Denk aan fysieke bonnen, zoals een papieren creditcard, die op de advertentie of cover (coverpas) wordt geplakt. Klanten kunnen deze in de winkel inwisselen of de promotiecode online invoeren. De verkoop- en conversieresultaten zijn eenvoudig te koppelen aan de specifieke kortingscode, wat een helder beeld biedt van de effectiviteit van je printcampagne. Een voorbeeld hiervan is een coverpas op de cover van de Libelle, waarmee lezers één maand Videoland Plus cadeau krijgen. Dit was onderdeel van de nieuwe activatiecampagne voor het nieuwe seizoen van Gooische Vrouwen.

Volg online traffic en verkoop voor effectieve printadvertentie-analyse

Het is essentieel om niet alleen de prestaties van je printadvertenties te meten, maar ook grondig te analyseren om inzicht te krijgen in hun effectiviteit. Vergelijk de bedrijfsresultaten voor en na de publicatie van je advertentie en let op veranderingen in merkbekendheid, websiteverkeer en verkoopcijfers. Een toename in merkbekendheid kan blijken uit meer zoekopdrachten naar je merk of een grotere stroom directe bezoekers naar je website.

Het analyseren van verkoop- en conversiegegevens is ook cruciaal. Onderzoek of er een piek is in verkopen of conversies die aan de printadvertentie kan worden toegeschreven. Dit helpt je om te bepalen of je campagnes succesvol zijn geweest.

Optimaliseer je campagnes met een crossmediale strategie

De effectiviteit van printreclame is meetbaar - maak gebruik van bewezen technieken om resultaten vast te leggen, je doelgroep beter te begrijpen, en je strategie en aanbod te optimaliseren. Combineer print met online media om maximale impact te bereiken. Printmedia bouwt vertrouwen en aandacht op, terwijl online advertenties zorgen voor verdere interactie en conversies. 

Bram van IJsel Smits, Marketingdirecteur van De Koffiejongens: "Print is een geweldig podium voor storytelling en je kunt heel goed het effect ervan meten dankzij QR-codes en kortingscodes. We staan veel in landelijke kranten, zoals NRC en de Volkskrant, Parool, Trouw en AD. In nieuwsmedia zien we betere resultaten dan in lifestyle magazines. Dankzij die mediamix (social media + print) bereiken we echt een heel divers en breed publiek. En meten is weten, we kunnen precies nagaan waar we goed scoren en waar minder en daar meteen op bijsturen."

DPG Media ondersteunt je bij het selecteren van de juiste kanalen en meetinstrumenten voor effectieve campagnes. Zo kun je na afloop van je campagne precies bepalen welk kanaal het meest effectief was in het overbrengen van je boodschap en het versterken van je merk. Heb je hier vragen over? Neem gerust contact met mij op!

Maak ook impact

Wil jij ook je naamsbekendheid, merkvoorkeur en overweging vergroten en zodoende meer sales genereren? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op met de media-adviseurs van DPG Media. Zij denken graag met je mee over de vraag hoe jouw boodschap succesvol onder de aandacht kan worden gebracht bij de juiste doelgroep.

DPG Media
Advertising
+31 880 13 96 40
adverteren@dpgmedia.nl

www.dpgmediagroup.com/grow 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 
Lees ook:

Hoe speel je in op woonbehoeften van leeftijdsgroepen?

12-06-2025 | 16:03:00
Het koopgedrag van consumenten in de woonmarkt verandert continu.

3 tips om relevant te blijven bij woonliefhebbers

03-06-2025 | 16:15:41
De woonbranche verandert continu. Van een groeiend tekort op de woningmarkt tot stijgende prijzen voor meubels en woonaccessoires.

User generated content versterkt merkverhalen

27-05-2025 | 15:34:00
Voorafgaand aan een aankoop richten consumenten zich steeds meer op platforms die echte, onbevooroordeelde meningen bieden.

Groot denken met een kleiner budget: 6 praktische tips

22-05-2025 | 07:30:00
Veel ondernemers denken dat marketing pas waardevol is als het vandaag iets oplevert. Maar marketing draait niet alleen om directe conversie

Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht

21-05-2025 | 08:48:00
In de dynamische marketingwereld is storytelling een krachtig middel om een merk te positioneren en groei te realiseren.?

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.