GfK: sterke stijging gebruik aantal VOD-diensten

Het totale online gebruik van VOD-diensten is afgelopen jaar verder  gestegen. Dit blijkt uit onderzoek van GfK Crossmedia Link, een grootschalig crossmedia panel van onderzoeksbureau GfK.

Nieuwsgierigheid en introductiecampagnes bezorgden Viaplay en HBO Max april 2022 een aandeel in bezoeken van 20 procent; in april 2023 is dit aandeel licht gedaald naar 12 procent. In totaal bereiken de VOD-diensten online 8 miljoen unieke gebruikers in april 2023 (7.929.000 personen van 13 jaar en ouder, 52,8 procent).

Twee VOD-diensten

Gemiddeld genomen maken bezoekers gebruik van twee verschillende VOD-diensten, dit is een stijging van 25 procent ten opzichte van april 2021 toen dit gemiddelde op 1,6 lag. De grootste overlap van gebruikers bestaat tussen Netflix en Videoland, onder jongeren is dit met Disney+ en onder ouderen juist in combinatie met Viaplay.

Netflix blijft grootste

Ondanks de groeiende druk op diens positie is het aantal online bezoeken voor Netflix gestegen naar 70 miljoen bezoeken, ofwel 48 procent van de VOD-bezoeken, blijkt uit de online cijfers van GfK’s GXL/DAM.

Videoland

Videoland laat ook een groei zien in zowel online bezoeken als unieke gebruikers: 2,3 miljoen, een stijging van 350 duizend personen ten opzichte van een jaar eerder. Eind maart 2023 telde Videoland overigens 1,24 miljoen betalende abonnees.

HBO Max daalt; SkyShowtime kleinste

Het aandeel bezoeken én het aantal unieke gebruikers van HBO Max daalt het sterkst ten opzichte van een jaar eerder (van 12 procent naar 5 procent, een daling van 500 duizend unieke bezoekers). Opvallend is dat het op 25 oktober van start gegane SkyShowtime na 6 maanden een heel klein aandeel blijkt te hebben. 

13-34 jarigen

Relatief gezien werd het hoogste bereik van de VOD-diensten behaald onder jongeren (13-34-jarigen, 64 procent bereik). De stijging van unieke gebruikers ligt met name in de personen met een hogere welstand en boven modale inkomen. Onder personen met een modaal en/of lager inkomen blijft het aantal bezoekers gelijk ten opzichte van een jaar eerder.

Van de VOD-diensten blijven de Netflix-bezoekers ook de meest actieve: 57 procent van hen bezoekt de website en/of app meer dan drie dagen in de maand. Ook Videoland kent een hoger aandeel terugkerende bezoekers; nagenoeg de helft bezoekt de dienst meer dan drie dagen en zelfs 30 procent zes dagen of vaker.

Tot nu hebben we het online bereik van de VOD-diensten op smartphone/tablet, PC/laptop benoemd. Als we het bereik via tv meenemen stijgt het bereik met 2,9 miljoen unieke gebruikers. Deze groep betreft 1 miljoen 13-34-jarigen, 700 duizend 35-49-jarigen en 1,2 miljoen personen van 50 jaar en ouder. Dit betekent dat er relatief meer ouderen via het tv-scherm bereikt worden dan jongeren.

Bron: GfK GXL DAM, PC/Laptop (@home), smartphone, tablet: het online bereik van de VOD-diensten.  

www.gfk.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkel kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.