
Flashmibo was succes voor Scrambled en Old Amsterdam
[Interview] Over influencermarketing voor Old Amsterdam met TikTok Live
Het food content productiehuis Scrambled (onderdeel van Pakt), influencermarketingbureaus Hello Sparkle en House of Foodies hebben voor en met Old Amsterdam een TikTok Live evenement opgezet met influencers Joey Jaq en Nick Toet.
We spreken hierover met Marjolein Kiestra, Managing Director van Scrambled, Jo-Janneke Nieuwland, Sales Director van House of Foodies en Hello Sparkle, alsmede Koen Brink, Brand Manager bij Westland Kaas voor het merk Old Amsterdam.
Wat behelsde het TikTok Live evenement?
Marjolein Kiestra: Old Amsterdam introduceerde in 2024 haar nieuwe, smaakvolle kaasspreads. Hoewel deze innovatie goed werd ontvangen, was er nog zeker ruimte voor verbetering. Na onderzoek formuleerde Old Amsterdam twee doelen: de bekendheid voor de kaasspreads vergroten en ervoor zorgen dat de doelgroep het product beschouwt als een volwaardig borrelproduct.
Om op een creatieve en innovatieve manier de aandacht te trekken van de doelgroep, is gekozen voor een uniek TikTok Live event, met een ludieke, toegankelijke en laagdrempelige actie : de ‘Flashmibo’. De Flashmibo is een spontaan TikTok Live event waarbij Joey Jaq en Nick Toet mensen in Amsterdam verrassen met een borrelplank, live op TikTok. Een combinatie van een flash-mob en VrijMiBo.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen van een TikTok Live evenement?
Jo-Janneke Nieuwland: Gezien de uitdagingen van Old Amsterdam én de wens om TikTok strategisch in te zetten, hebben wij Scrambled gevraagd om mee te denken. Niet zonder reden: Scrambled tilt elke productie naar een hoger niveau. Wat ons betreft de perfecte partner om de krachten mee te bundelen en Old Amsterdam te verrassen met een frisse, onderscheidende propositie. Het concept? Rechtstreeks uit de creatieve koker van Scrambled.
Marjolein Kiestra: Old Amsterdam heeft het aangedurfd om als launching partner een TikTok Live campagne te draaien! Zij zien de kracht van het mechanisme in, geen gescripte content, maar live engagement met de doelgroep; iets waar lef en visie samenkomen. Een manier om direct interactie tussen merk en consument op te zetten en te bouwen aan een positieve merkassociatie met entertainende content.
Wat was het doel van het TikTok Live evenement?
Koen Brink: Het overkoepelende doel was om naast productbekendheid de beeldvorming rondom het product te beïnvloeden. De kaasspread van Old Amsterdam werd door consumenten geassocieerd met smeerkaas voor op brood, maar product is juist ontwikkeld als hét borrelproduct voor jouw borrelplank. Dat is de boodschap die we over wilden brengen met de TikTok Live. Dit door content te creëren die verrast en opvalt.
Waarom en op welke wijze zijn de influencers Joey Jaq en Nick Toet gekozen?
Jo-Janneke Nieuwland: Zowel Joey Jaq als Nick Toet hebben zich al meerdere malen bewezen als een echt presentatie talent, zowel individueel als duo. De chemie tussen de twee mannen is heel natuurlijk en spat van het beeld af, iets wat wellicht op het eerste oog niet wordt verwacht. Joey en Nick zijn twee grote tegenpolen, wat elkaar juist mooi aantrekt en een bijzondere dynamiek oplevert die de kijker boeit en vasthoudt. Daarbij zijn de volgers van beide mannen exact de doelgroep die Old Amsterdam wilde bereiken met deze campagne.
Hoe is het opgezet?
Jo-Janneke Nieuwland: Old Amsterdam wilde een creatieve en innovatieve TikTok-campagne opzetten om de doelgroep te inspireren met haar kaasspreads House of Foodies heeft hierbij geadviseerd om een TikTok Live campagne op te zetten in samenwerking met Scrambled. Dit om de doelgroep op creatieve wijze te benaderen en kennis te laten maken met het product. Hierin heeft Old Amsterdam lef getoond door samen met Scrambled en House of Foodies deze TikTok Live propositie voor eerst op te zetten met een commercieel doeleinde.
Wat waren de reacties?
Koen Brink: Er zijn veel positieve reacties binnengekomen op het live evenement, zowel online als op straat! Mensen vonden het een leuke creatieve wijze van campagne voeren en hebben met vermaak zitten kijken naar de interactie tussen Joey en Nick en de mensen op straat.
Marjolein Kiestra: Deze reacties bevestigen de kracht van TikTok Live voor het inzetten met Influencer Marketing. TikTok Live is een sterk middel om merken en influencers de mogelijkheid te bieden een sterke interactie op te bouwen met hun doelgroep en volgers. Dit op een manier waarbij authenticiteit, verbinding, dynamiek en laagdrempeligheid voorop staat. Het is een tool die voor de toekomst alleen maar meer groeipotentie biedt, zeker met TikTok Shopping dat verder wordt uitgerold in Nederland en de interactieve features van het platform, die worden doorontwikkeld.
Old Amsterdam is een Goudse kaas van het familiebedrijf Westland Kaas uit Huizen. Hoe verklaar je het (marketing)succes van dit merk?
Koen Brink: Old Amsterdam is een voorbeeld van hoe innovatie en merkstrategie samen een merk groot weten te houden in een competitieve markt. Westland Kaas heeft met visie, vindingrijkheid en ondernemerschap met Old Amsterdam een onderscheidend merk gebouwd dat zich losmaakt van traditionele definities en juist daardoor blijft opvallen.
Door een uniek smaakprofiel te ontwikkelen, een krachtige visuele identiteit neer te zetten en het merkverhaal voortdurend relevant te houden, weet Old Amsterdam zich al jarenlang te positioneren als premium kaas met internationale aantrekkingskracht. Het succes ligt in de combinatie van innovatief denken, consistente branding en het vermogen om een vertrouwd product steeds opnieuw te laten aansluiten bij de wensen van een wereldwijd publiek.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Cannes 2025: Maurice Wenneker over PAKT
PAKT ontwikkelt contentcampagne voor Amazon HR
CRUSH lanceert kinderdivisie voor foto en video
Peek Creative Studios vernieuwt stijl Davitamon Zwanger
PAKT: Generating personalised content at scale
Gepubliceerd door: David de Jong