DPG Media versterkt merkpositie A.Vogel met campagne

Sterke merkassociaties en hogere aankoopintentie door contentstrategie

In de tuinen van A.Vogel, genesteld op de Veluwe, ontstond voor DPG Media een kans om de kracht van natuurlijke zelfzorg in de schijnwerpers te zetten. A.Vogel wilde hun producten, vaak ten onrechte geassocieerd met homeopathie, duidelijker positioneren door te communiceren hoe mensen baat hebben bij de kracht van de natuurlijke zelfzorgmiddelen uit eigen tuinen.

DPG Media ontwikkelde een campagne gericht op vrouwen van 30 tot 60 jaar. Door ze uit te nodigen voor openhartige gesprekken te midden van de natuur, ontstond content waarin de werking van A.Vogels producten door de gebruikers zelf werd bevestigd. Deze campagne leidde niet alleen tot een toename in merkbekendheid, maar versterkte ook de positieve associaties met het merk.  

De uitdaging

Iedereen is welkom in de tuinen van A. Vogel op de Veluwe om met eigen ogen te zien, voelen, ruiken en proeven wat pure plantkracht met je doet. En dát het ook echt wat met je doet, dat wilde A.Vogel graag duidelijk maken als onderdeel van de gebriefte campagne. Veel mensen associëren het merk onterecht met homeopathie of iets waarin je moet geloven. Om duidelijk te maken hoe mensen baat hebben bij de kracht van de natuurlijke zelfzorgmiddelen uit eigen tuinen, is DPG Media gevraagd een campagne te ontwikkelen, die naast meer bekendheid voor de tuinen ook een stijging in merkvoorkeur en aankoopintentie moest bewerkstelligen.

Karin Pelleboer, manager marketing bij A.Vogel: “Mooi om te zien hoe deze succesvolle campagne is ontstaan door een fijne samenwerking tussen DPG Media, Mediabureau, A.Vogel én consument.”

DPG Media koos ervoor om, passend bij de doelgroep van vrouwen tussen de 30 en 60 jaar, in gesprek te gaan met de lezeressen van Margriet, Libelle en Flair over veelvoorkomende ongemakken, zoals huidproblemen en klachten rond de overgang, en hoe zij daarmee omgaan.

In de voorjaarsflight werd een oproep geïntegreerd waarin lezeressen zich konden aanmelden voor een mini-event. De tuinen van A.Vogel werden hierbij gepositioneerd als een ideale plek om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek, met activiteiten zoals een theeproeverij met kruiden uit eigen tuinen, rondleidingen en een ontspannen wandeling over het blotevoetenpad. Deze flight diende zowel als aanmelding voor de user-generated-contentcampagne als voor het vergroten van de bekendheid van de tuinen.

Kort voor de zomer bracht DPG Media een selecte groep lezeressen van de drie titels samen. De gesprekken en ervaringen werden verwerkt tot content binnen de thema’s Huid en Overgang, onderwerpen waarvoor A.Vogel passende producten biedt. De publicatie van deze content liep door van de zomer tot in het najaar. De leeftijdsverschillen binnen de groep zorgden voor een dynamische interactie en oprechte uitwisseling van ervaringen.

De gegenereerde content werd gebundeld op een titelonafhankelijke campagnesite binnen het netwerk van DPG Media. Dit voorkwam versnippering over de betrokken titels en bood meer creatieve vrijheid in de visuele en inhoudelijke beleving van het merk. Ervaringsverhalen en productinformatie vulden elkaar op een natuurlijke manier aan. Via contextuele en sociodemografische targeting werd de doelgroep binnen het gehele netwerk bereikt en doorverwezen naar de campagnesite.

Het resultaat

De campagne leverde content op die boven verwachting goed werd gelezen. Het aantal landingen lag met index 122 boven het gemiddelde, terwijl de leestijd zelfs index 230 hoger was.

Daarnaast leidde de campagne tot positieve kwalitatieve effecten, zoals blijkt uit een exposed/unexposed-meting van DVJ Insights:

  • De positieve associaties met het merk namen toe (index 121), en de algemene houding ten opzichte van A.Vogel was positiever onder de exposed-groep (index 131).
  • De geholpen merkbekendheid was hoger onder de exposed-groep (index 107).
  • Meer mensen uit de exposed-groep wisten dat de producten van A.Vogel grotendeels afkomstig zijn uit eigen tuinen (index 117).
  • De exposed-groep was sterker overtuigd van de kwaliteit van de producten (index 120) en zag deze als effectiever (index 129).
  • De intentie om de tuinen te bezoeken nam toe onder de exposed-groep.
  • De aankoopintentie lag zelfs index 329 hoger, met een significante stijging ook binnen de groep die het merk voorheen niet kocht.

www.dpgmediagroup.com
 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Van TV tot TikTok: hoe Nederland sport beleeft

04-11-2025 | 17:26:12
DPG Media voerde in juni 2025 samen met Panel Inzicht een onderzoek uit naar de sportbeleving van 500 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar.

Ad Alliance breidt Pauze Ad en addressable (DAR) uit

03-11-2025 | 19:18:00
Ad Alliance breidt de Pauze Ad uit op streamingdienst HBO Max, brengt addressable reclame bij RTL4 op Videoland (Dynamic Ad Replacement) en introduceert de Play Ident bij Videoland

Whazzup?! in Media #9: Media in de verkiezingsstrijd

31-10-2025 | 08:00:00
In deze aflevering buigen René Zeedijk en Roger Verdurmen zich over de polarisatie binnen het politieke landschap en de rol van media hierin.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

[Vacatures] DPG Media zoekt een Operationeel Projectmanager Magazines

30-10-2025 | 08:56:00
DPG Media is per direct op zoek naar Operationeel Projectmanager Magazines (7 maanden) - Amsterdam


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:08
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Senior Strategist

05-11-2025 | 07:31:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Senior Strategist - 32u-40u · Amsterdam

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.