[Content Marketing Awards 2024] Medal voor Beste Blog-serie - DPG Media: Libelle.nl - Wraakvrouw

Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024

Op 6 november 2024 won DPG Media een Medal in de categorie Beste Blog-serie tijdens de Content Marketing Awards.

Jury-oordeel

De case "Wraakvrouw, een erotische thriller in de vorm van een wekelijks feuilleton" door DPG Media Vrouwendomein. Een boek uitgeven met elke week een nieuwe afleveringen online. Daarbij werd slim omgegaan met diverse media in tekst, beeld en geluid. Aan bingewatchers, of bingelezers in dit geval, was ook gedacht. Het boek was ook in fysieke vorm uitgegeven, doorlezen mocht.

Hier vind je alle winaars

Dit is de case:

Elevator Pitch

In 2023 publiceerde Libelle.nl van februari tot november afleveringen van de erotische thriller Wraakvrouw achter een betaalmuur. Elke week een hoofdstuk van 1000 woorden, wekelijks een afgerond verhaal én een cliffhanger. Resultaat: 45 opwindende avonturen, culminerend in een spannende ontknoping, héél veel terugkerende bezoekers én conversies. Een half jaar later verscheen het feuilleton als gelijknamig succesvol boek, te bestellen via de Libelleshop en Bol.com, en te koop op de Zomerweek en de Winterfair.

Briefing

We vroegen Hanneke Mijnster een verhaallijn uit te werken waarmee we lezers een jaar lang konden boeien. Een erotische thriller met wekelijks een cliffhanger, zodat de lezer de volgende week wel móest terugkomen. Het schrijven van korte hoofdstukken met boeiende cliffhangers en tegelijkertijd geloofwaardige personages neerzetten en een grotere verhaallijn vasthouden, is ongelooflijk knap.

De Libelle-lezeres houdt van lezen, van verhalen, romantiek én van erotiek. Het verhaal moest realistisch aanvoelen; herkenbaar en toch een beetje ver weg. Erotisch, spannend en niet vulgair: dat was de opdracht en daarin slaagde auteur Hanneke Mijnster met vlag en wimpel.

In Wraakvrouw besluit Mirjam (46) zo veel mogelijk vreemdgangers te ontmaskeren, nadat ze ontdekt dat ze door haar man is bedrogen. Ze gaat actief op zoek en laat geen methode onbenut. Dat levert 45 weken lang verslavend spannende, zinderende avonturen op en natuurlijk een bloedstollend plot: Mirjam treft uiteindelijk de verkeerde man.

Insights

Wraakvrouw werd bewust elke zaterdagavond gepubliceerd: dan heeft de lezer genoeg tijd voor een longread en het is een perfect moment voor ‘naughty content’, zo leerden we door jarenlange data-analyse. Hierdoor weten we ook dat onze lezers houden van fictie, van erotiek, én van thema’s die uit het leven gegrepen zijn: zoals ‘de bedrogen vrouw’.

Een extraatje: de Wraakvrouw Spotifylijst, een verzameling van alle liedjes die het wekelijkse verhaal extra sfeer en lading geven. De nummers sluiten qua tekst en sfeer naadloos aan bij de beschreven scènes. Met een QR- code achterin het boek kan de lezer de playlist makkelijk vinden.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Elke zaterdagavond om precies 20:00 uur serveerden we onze lezers een nieuw hoofdstuk van de erotische thriller Wraakvrouw. Deze wekelijkse publicatie werd strategisch gepusht via app en browser, waardoor onze lezers direct op de hoogte waren van een nieuwe aflevering. Om de impact te maximaliseren, maakten we kenmerkende Instagram Stories, waarbij muziek uit de bijbehorende Spotify-playlist de sfeer versterkte en de binding met de lezers verder verdiepte.

De lancering van het eerste hoofdstuk kreeg een prominente plaats in het tijdschrift Libelle. Zo werden ook niet- digitale abonnees warm gemaakt voor Wraakvrouw. Daarnaast kreeg de thriller regelmatig aandacht op onze dedicated 'online pagina' in Libelle, waar we onze premium digitale content uitlichten.

Met doordachte, suggestieve beelden en prikkelende koppen wekten we de nieuwsgierigheid van onze lezers, tegelijkertijd rekening houdend met de gevoeligheden van platforms zoals Facebook, die erotische content vaak afstraffen.

Dat geldt ook voor de cover van het boek. We kozen voor prikkelend, maar niet vulgair, zodat de lezer zich er met goed fatsoen mee in de trein kan vertonen.

De lancering vond plaats tijdens de Libelle Zomerweek, omdat Wraakvrouw hét ultieme zomerboek is. Daar zagen we dat lezeressen die het verhaal online lazen, het fysieke boek alsnog kochten.

Met deze multidimensionale aanpak bedienen we niet alleen onze loyale (print en digitale) abonnees en bestaande relaties, maar wisten we ook een heel nieuw publiek te trekken. Dit resulteerde in ongeveer 1 miljoen artikelweergaven en meer dan 500 verkochte boeken via de Libelle-shop.

www.dpgmediagroup.com
www.libelle.nl/wraakvrouw

Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024

Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

De laatste dag dat je cases kunt insturen is maandag 16 september 2024

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.