
ACM ziet geen reden tot verlenging toezeggingen kortingen OMS
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft besloten de eerder opgelegde bindende toezegging van One Media Sales (OMS) niet te verlengen. OMS verkoopt de zendtijd voor de radiozenders van Talpa Network (Radio 538 en Radio 10) Mediahuis Radio (100% NL, Sublime, Slam! en Radio Veronica) alsmede Decibel en hun digitale kanalen.
OMS, dat voor 90 procent in handen is van Talpa Network en voor 10 procent van Mediahuis Radio, bleek na onderzoek van de ACM een kortingssysteem te hanteren dat het risico had dat adverteerders en mediabureaus minder advertentieruimte zouden kopen bij andere radiostations dan de bij OMS aangesloten zenders. De toezeggingen bestaan sinds 1 januari 2020 en werd tot 1 januari 2024 verlengd.
OMS mocht adverteerders en mediabureaus geen kortingen meer geven die gekoppeld zijn aan hun bestedingsaandeel. Hierdoor bestond het risico dat andere radiostations minder omzet zouden behalen en volgens ACM zelfs radiostations zouden verdwijnen, met uiteindelijk een verhoging van tarieven.
Volgens ACM is OMS nog steeds een sterke speler, maar meer de ACM ziet meer concurrentiedruk met de komst van Joe (van DPG Media) en Radio4All. Radio4All verkoopt echter tot de officiële start nog geen radioreclame. De ACM stelt dat op basis van marktonderzoek te concluderen valt dat de marktomstandigheden zodanig zijn gewijzigd, dat de toezegging van OMS niet meer verlengd hoeft te worden.
Joris van der Pol, algemeen directeur van OMS: “We zijn verheugd met het besluit van de ACM en zullen in 2024 inderdaad weer terugkomen met de bestedingsaandeel-korting. Op deze manier kunnen we onze klanten extra belonen.”
ACM zegt de markt voor radio-advertenties wel in de gaten te houden.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Talpa Media start advertentieverkoop podcasts Audiohuis
[DutchMedia Podcast] Joris van der Pol over audioreclame
Analyse NMO Luisteronderzoek 2024: Radio 10, NPO Radio 2, Qmusic en Radio Veronica dalen, JOE en 538 stijgen
OMS: primaire doelgroep naar 20-59-jarigen in plaats van 20-49 jaar
Kink trekt rechtszaak over Talpa Network en Mediahuis Radio in
Gepubliceerd door: David de Jong