ACM ziet geen reden tot verlenging toezeggingen kortingen OMS

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft besloten de eerder opgelegde bindende toezegging van One Media Sales (OMS) niet te verlengen. OMS verkoopt de zendtijd voor de radiozenders van Talpa Network (Radio 538 en Radio 10) Mediahuis Radio (100% NL, Sublime, Slam! en Radio Veronica) alsmede Decibel en hun digitale kanalen.

OMS, dat voor 90 procent in handen is van Talpa Network en voor 10 procent van Mediahuis Radio, bleek na onderzoek van de ACM een kortingssysteem te hanteren dat het risico had dat adverteerders en mediabureaus minder advertentieruimte zouden kopen bij andere radiostations dan de bij OMS aangesloten zenders. De toezeggingen bestaan sinds 1 januari 2020 en werd tot 1 januari 2024 verlengd.

OMS mocht adverteerders en mediabureaus geen kortingen meer geven die gekoppeld zijn aan hun bestedingsaandeel. Hierdoor bestond het risico dat andere radiostations minder omzet zouden behalen en volgens ACM zelfs radiostations zouden verdwijnen, met uiteindelijk een verhoging van tarieven.

Volgens ACM is OMS nog steeds een sterke speler, maar meer de ACM ziet meer concurrentiedruk met de komst van Joe (van DPG Media) en Radio4All. Radio4All verkoopt echter tot de officiële start nog geen radioreclame. De ACM stelt dat op basis van marktonderzoek te concluderen valt dat de marktomstandigheden zodanig zijn gewijzigd, dat de toezegging van OMS niet meer verlengd hoeft te worden.

Joris van der Pol, algemeen directeur van OMS: “We zijn verheugd met het besluit van de ACM en zullen in 2024 inderdaad weer terugkomen met de bestedingsaandeel-korting. Op deze manier kunnen we onze klanten extra belonen.”

ACM zegt de markt voor radio-advertenties wel in de gaten te houden.

www.acm.nl

www.oms.fm

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Talpa Media start advertentieverkoop podcasts Audiohuis

21-01-2025 | 13:47:00
Talpa Media zal per februari 2025 starten met de advertentieverkoop van podcast van Audiohuis

[DutchMedia Podcast] Joris van der Pol over audioreclame

18-01-2025 | 14:00:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Analyse NMO Luisteronderzoek 2024: Radio 10, NPO Radio 2, Qmusic en Radio Veronica dalen, JOE en 538 stijgen

13-01-2025 | 01:41:00
In 2023 hebben zenders als Radio 10, (13+ marktleider) NPO Radio 2, (commercieel marktleider) Qmusic en Radio Veronica marktaandeel ingeleverd, terwijl Radio 538 en nieuwkomer JOE duidelijk aan marktaandeel winnen. Dit blijkt uit een analyse van de NMO Luistercijfers over 2023 van Marketing Report

OMS: primaire doelgroep naar 20-59-jarigen in plaats van 20-49 jaar

10-12-2024 | 00:46:00
One Media Sales (OMS) heeft zijn primaire doelgroep per 1 januari 2025 gewijzigd naar 20- tot 59-jarigen in plaats van 20- tot 49-jarigen

Kink trekt rechtszaak over Talpa Network en Mediahuis Radio in

26-01-2024 | 12:28:00
Kink heeft de rechtszaak tegen de demissonair minister van EZK over Talpa Network en Mediahuis Radio die op 8 februari in Rotterdam zou dienen, ingetrokken. De  rechtszaak was aangespannen omdat Kink aanvoerde dat er sprake zou zijn van ongeoorloofde verbondenheid tussen Mediahuis Radio en Talpa Network
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.