[Onderzoek] DPG Grow: De rol van telecom in ons leven

Om in kaart te brengen welke rol telecom precies in ons leven speelt, deed Panel Inzicht onderzoek. De prijs, een betrouwbaar netwerk en snel internet blijken de belangrijkste criteria te zijn bij de keuze van een telecomaanbieder.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar en is eerder uitgevoerd in 2017 en 2019, waardoor een vergelijking te maken is tussen de verschillende jaren. 

Oriëntatie en merktrouw mobiele telefonie

De oriëntatie voor een nieuwe aanbieder van een mobiele telefoon vindt vooral online plaats. De merktrouwheid aan mobiele telefonie providers neemt toe: 46 procent geeft aan merktrouw te zijn aan een provider, in 2017 lag dit op 38 procent. 

Telecom interesses en advies

Bijna de helft van de ondervraagden heeft alle telecom-abonnementen (telefonie, televisie, radio en internet) bij dezelfde aanbieder. Te zien is dat mannen zich vaker influencer tonen op telecomgebied dan vrouwen: naast dat ze zichzelf er meer in verdiepen, geven ze ook vaker aan anderen advies. 

Merktrouw en keuzecriteria 

Ten opzichte van mobiele telefonie is men minder merktrouw bij telecomaanbieders: 39 procent kiest altijd voor dezelfde provider. Ruim de helft van de ondervraagden staat ook open voor andere telecomaanbieders. 

De prijs, een betrouwbaar netwerk en snel internet zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van een telecomaanbieder. Mannen vinden het aangeboden zenderpakket, een deal met VOD aanbieders en de integratie van de verschillende services belangrijker dan vrouwen.  

Video on demand

Een meerderheid is bereid extra te betalen voor video on demand. Mannen vaker dan vrouwen. Ruim de helft maakt dan ook (regelmatig) gebruik van deze services, bij vrouwen 18-39 jaar is dit het hoogst: bijna driekwart maakt hier wel eens gebruik van. Ruim een derde van de ondervraagden kijkt nauwelijks nog live tv. 

Meer over dit onderzoek is te vinden door hier te klikken

www.dpggrow.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.

Hotel L’Amour en Jumbo introduceren de campagne: Prijzenstorm

23-10-2025 | 12:03:00
Jumbo Supermarkten is gestart met de campagne Prijzenstorm, ontwikkeld door Hotel L’Amour. De actie speelt in op het herfstseizoen

TomTom brengt Tom by TomTom en campagne Good Drivers Only

23-10-2025 | 09:06:17
De introductie wordt ondersteund door de merkcampagne Good Drivers Only, ontwikkeld door Preacher Amsterdam.

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.