[Onderzoek] DPG Grow: De rol van telecom in ons leven

Om in kaart te brengen welke rol telecom precies in ons leven speelt, deed Panel Inzicht onderzoek. De prijs, een betrouwbaar netwerk en snel internet blijken de belangrijkste criteria te zijn bij de keuze van een telecomaanbieder.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar en is eerder uitgevoerd in 2017 en 2019, waardoor een vergelijking te maken is tussen de verschillende jaren. 

Oriëntatie en merktrouw mobiele telefonie

De oriëntatie voor een nieuwe aanbieder van een mobiele telefoon vindt vooral online plaats. De merktrouwheid aan mobiele telefonie providers neemt toe: 46 procent geeft aan merktrouw te zijn aan een provider, in 2017 lag dit op 38 procent. 

Telecom interesses en advies

Bijna de helft van de ondervraagden heeft alle telecom-abonnementen (telefonie, televisie, radio en internet) bij dezelfde aanbieder. Te zien is dat mannen zich vaker influencer tonen op telecomgebied dan vrouwen: naast dat ze zichzelf er meer in verdiepen, geven ze ook vaker aan anderen advies. 

Merktrouw en keuzecriteria 

Ten opzichte van mobiele telefonie is men minder merktrouw bij telecomaanbieders: 39 procent kiest altijd voor dezelfde provider. Ruim de helft van de ondervraagden staat ook open voor andere telecomaanbieders. 

De prijs, een betrouwbaar netwerk en snel internet zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van een telecomaanbieder. Mannen vinden het aangeboden zenderpakket, een deal met VOD aanbieders en de integratie van de verschillende services belangrijker dan vrouwen.  

Video on demand

Een meerderheid is bereid extra te betalen voor video on demand. Mannen vaker dan vrouwen. Ruim de helft maakt dan ook (regelmatig) gebruik van deze services, bij vrouwen 18-39 jaar is dit het hoogst: bijna driekwart maakt hier wel eens gebruik van. Ruim een derde van de ondervraagden kijkt nauwelijks nog live tv. 

Meer over dit onderzoek is te vinden door hier te klikken

www.dpggrow.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.