10 activiteiten waaraan reclamebureaus minder gaan verdienen

Marketing Report zet op een rij aan welke tien activiteiten reclamebureaus de komende jaren waarschijnlijk minder gaan verdienen

De reclamewereld verandert razendsnel. Door technologische ontwikkelingen, veranderend consumentengedrag en economische druk staan sommige inkomstenbronnen onder druk. Marketing Report zet op een rij aan welke tien activiteiten reclamebureaus de komende jaren waarschijnlijk minder gaan verdienen.

Productiebudgetten voor traditionele commercials krimpen

Waar tv-commercials vroeger de spil vormden van veel campagnes, verschuift het budget steeds vaker naar digitale kanalen. Grote filmproducties worden ingeruild voor kortere formats, vaak in eigen huis of met kleinere partners geproduceerd.

Minder vraag naar grote merkstrategietrajecten

Bedrijven kiezen vaker voor pragmatische, kortcyclische strategieën. In plaats van maandenlange trajecten met externe bureaus, zetten organisaties eigen teams in voor strategische keuzes.

Minder printcampagnes

De oplages van kranten en tijdschriften dalen, net als de advertentie-inkomsten die hiermee gepaard gaan. Printmedia speelt nog wel een rol in specifieke niches, maar het volume en de tarieven nemen af.

Afname van fysieke activaties en events

Hoewel live events blijven bestaan, verschuiven veel merken naar hybride of volledig digitale alternatieven. Dat beperkt de rol van creatieve bureaus die campagnes rondom fysieke activaties ontwikkelen.

Minder losse socialmedia-posts

Veel bedrijven kiezen ervoor om socialmedia-content in huis te beheren. Contentkalenders en communitymanagement worden steeds vaker intern georganiseerd, wat de vraag naar externe creatie en plaatsing verlaagt.

In-house creatie drukt op bureaubudgetten

Minder mediaproductie voor kleine online formats

Merken investeren vaker in contentcreatie met eigen middelen. Denk aan het opzetten van studio’s binnen marketingafdelingen. Hierdoor daalt de vraag naar korte video’s en visuals die voorheen door bureaus werden ontwikkeld.

Terugloop in designopdrachten voor vaste formats

Vaste templates voor presentaties, social visuals of banners worden steeds vaker door interne teams of met behulp van tools zoals Canva geproduceerd.

Minder inzet van externe copywriters voor korte formats

Hoewel storytelling belangrijk blijft, schrijven steeds meer bedrijven hun eigen socialposts, websiteteksten en nieuwsbrieven. Alleen bij grote campagnes of complexe content wordt nog vaak extern ingekocht.

Technologie automatiseert en personaliseert

Minder handmatig campagnebeheer

Met de opkomst van AI en automatisering worden mediaplannen, A/B-tests en optimalisaties steeds vaker automatisch uitgevoerd. Dit beperkt de rol van bureaus in operationele processen.

Dalende inkomsten uit banneradvertising

De effectiviteit van displayadvertising neemt af. Bovendien blokkeren steeds meer gebruikers banners, en verschuift het budget naar contentmarketing of influencerstrategieën.

Reclamebureaus blijven waarde leveren, maar anders

Hoewel de inkomsten uit deze tien activiteiten dalen, betekent dit niet dat reclamebureaus overbodig worden. De focus verschuift naar strategie, merkpositionering, data-analyse en langetermijncampagnes waarbij creativiteit en onderscheidend vermogen centraal staan.

10 activiteiten waaraan reclamebureaus méér gaan verdienen

Lees je liever een artikel over activiteiten waaraan reclamebureaus meer gaan verdienen? Dat kan. Dat artikel staat hier.

 

Dit artikel is tot stand gekomen met gebruik van AI

Marketing Report experimenteert - met wisselende resultaten - met het inzetten van AI in het redactieproces. Als AI wordt gebruikt voor het genereren van redactionele content, zullen wij dat aangeven

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Allianz Direct en Somention richten zich op GenZ met video’s

13-06-2025 | 12:00:00
Met deze serie wil de verzekeraar jongeren bewust maken van het belang van verzekeren, op een manier die aansluit bij hun leefwereld.

Jeroen Oppatja Managing Director van VML Nederland

13-06-2025 | 09:58:23
Oppatja is sinds tien jaar verbonden aan het bureau en was de afgelopen periode actief als Chief Operating Officer.

[Vacatures] Springbok zoekt een Digital Media Buyer

13-06-2025 | 09:11:46
Springbok is per direct op zoek naar Digital Media Buyer - Den Bosch

Countdown to Cannes - Emily Oostveen, Crip

13-06-2025 | 09:00:00
In the countdown to Cannes Lions, MarketingReport will be introducing you to the RA*W Summercourse 2025 delegation

[Vacancy] Scooperz has a position for Account Director EMEA

13-06-2025 | 08:29:00
Scooperz is directly looking for Account Director EMEA - Breda

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.