10 activiteiten waaraan reclamebureaus minder gaan verdienen

Marketing Report zet op een rij aan welke tien activiteiten reclamebureaus de komende jaren waarschijnlijk minder gaan verdienen

De reclamewereld verandert razendsnel. Door technologische ontwikkelingen, veranderend consumentengedrag en economische druk staan sommige inkomstenbronnen onder druk. Marketing Report zet op een rij aan welke tien activiteiten reclamebureaus de komende jaren waarschijnlijk minder gaan verdienen.

Productiebudgetten voor traditionele commercials krimpen

Waar tv-commercials vroeger de spil vormden van veel campagnes, verschuift het budget steeds vaker naar digitale kanalen. Grote filmproducties worden ingeruild voor kortere formats, vaak in eigen huis of met kleinere partners geproduceerd.

Minder vraag naar grote merkstrategietrajecten

Bedrijven kiezen vaker voor pragmatische, kortcyclische strategieën. In plaats van maandenlange trajecten met externe bureaus, zetten organisaties eigen teams in voor strategische keuzes.

Minder printcampagnes

De oplages van kranten en tijdschriften dalen, net als de advertentie-inkomsten die hiermee gepaard gaan. Printmedia speelt nog wel een rol in specifieke niches, maar het volume en de tarieven nemen af.

Afname van fysieke activaties en events

Hoewel live events blijven bestaan, verschuiven veel merken naar hybride of volledig digitale alternatieven. Dat beperkt de rol van creatieve bureaus die campagnes rondom fysieke activaties ontwikkelen.

Minder losse socialmedia-posts

Veel bedrijven kiezen ervoor om socialmedia-content in huis te beheren. Contentkalenders en communitymanagement worden steeds vaker intern georganiseerd, wat de vraag naar externe creatie en plaatsing verlaagt.

In-house creatie drukt op bureaubudgetten

Minder mediaproductie voor kleine online formats

Merken investeren vaker in contentcreatie met eigen middelen. Denk aan het opzetten van studio’s binnen marketingafdelingen. Hierdoor daalt de vraag naar korte video’s en visuals die voorheen door bureaus werden ontwikkeld.

Terugloop in designopdrachten voor vaste formats

Vaste templates voor presentaties, social visuals of banners worden steeds vaker door interne teams of met behulp van tools zoals Canva geproduceerd.

Minder inzet van externe copywriters voor korte formats

Hoewel storytelling belangrijk blijft, schrijven steeds meer bedrijven hun eigen socialposts, websiteteksten en nieuwsbrieven. Alleen bij grote campagnes of complexe content wordt nog vaak extern ingekocht.

Technologie automatiseert en personaliseert

Minder handmatig campagnebeheer

Met de opkomst van AI en automatisering worden mediaplannen, A/B-tests en optimalisaties steeds vaker automatisch uitgevoerd. Dit beperkt de rol van bureaus in operationele processen.

Dalende inkomsten uit banneradvertising

De effectiviteit van displayadvertising neemt af. Bovendien blokkeren steeds meer gebruikers banners, en verschuift het budget naar contentmarketing of influencerstrategieën.

Reclamebureaus blijven waarde leveren, maar anders

Hoewel de inkomsten uit deze tien activiteiten dalen, betekent dit niet dat reclamebureaus overbodig worden. De focus verschuift naar strategie, merkpositionering, data-analyse en langetermijncampagnes waarbij creativiteit en onderscheidend vermogen centraal staan.

10 activiteiten waaraan reclamebureaus méér gaan verdienen

Lees je liever een artikel over activiteiten waaraan reclamebureaus meer gaan verdienen? Dat kan. Dat artikel staat hier.

 

Dit artikel is tot stand gekomen met gebruik van AI

Marketing Report experimenteert - met wisselende resultaten - met het inzetten van AI in het redactieproces. Als AI wordt gebruikt voor het genereren van redactionele content, zullen wij dat aangeven

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Caroline van Turennout: Zuinig is kostenbewust en zorgzaam

19-09-2025 | 15:27:35
Tijdens het Time to Make Sense-event van Springbok in België sprak Bas Vlugt met Caroline van Turennout, directeur marketing en e-commerce bij Zeeman

Holland & Barrett lanceert HormoonWijzer voor vrouwen+

19-09-2025 | 15:04:00
Holland & Barrett heeft de HormoonWijzer gelanceerd, een praktische gids die vrouwen+ inzicht geeft in hun cyclus

ICMA 2025 - Ludovic Lenaerts

19-09-2025 | 13:53:00
Ludovic Lenaerts, Founder en Talent Manager bij NegentienZestien, zendt in voor de titel Influencer Manager van het jaar 2025. 

ICMA 2025 - Femmefab

19-09-2025 | 13:32:00
Femmefab zendt in voor de titel Influencer Agency van het jaar 2025. Aan het woord is Bregje van Iperen, Operational Director bij Femmefab.

Jeroen de Wit: Teamleader groeit met Agency Live in Duitsland

19-09-2025 | 12:31:56
Het Belgische softwarebedrijf, dat sterk actief is in Nederland en België, zet nu in op groei in Duitsland


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.