What is truly Scandinavian? SAS-campagne onder vuur

Een reclamecampagne van de Scandinavisch/Zweedse vliegtuigmaatschappij SAS is onder vuur komen te liggen na kritiek van de politieke partijen Dansk Folkeparti en Sverigedemokraterna. De boodschap van de campagne is dat heel veel tradities of zaken in Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland oorspronkelijk uit andere landen afkomstig zijn, en dat Scandinaviers tegelijkertijd reizigers zijn.

Volgens SAS is de boodschap van de video dat als men reist, men beïnvloed wordt door de omgeving en vice versa. SAS stelde daarbij in een officeel statement het te betreuren dat de boodschap van de reclamecampagne niet wordt begrepen en wordt gebruikt om een eigen interpretatie te geven voor eigen doelstellingen. SAS heeft kortstondig de campagne van internet gehaald en daarna alsnog geplaatst in een iets verkortere versie.


De op de campagne kritisch zijnde politieke partijen vinden dat de nationale Zweedse luchtvaartmaatschappij met de terminologie "What is truly Scandinavian for real? Absolutely nothing." de hele regio beledigt alsmede diens cultuur en geschiedenis. Een parlementslid van de Zweedse sociaaldemocratische Vänsterpartiet stelde dat het een schande is dat SAS heeft gebogen voor de racisten. De Dansk Folkeparti vroeg de Deense regering om haar 14 procent aandelenbelang aan te grijpen om SAS hierop aan te spreken. Op 13 februari 2020 is zelfs een valse bommelding gedaan naar aanleiding van de campagne in het centrum van Kopenhagen.

Norway Air haakte snel in op de campagne door er op Facebook op te wijzen dat de kaasschaaf een Noorse uitvinding is.

www.sas.com

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

MediaMarkt brengt "Ik ben toch niet gek!" terug

03-10-2025 | 10:21:00
De slogan, die vanaf oktober weer te zien is in alle campagnes, krijgt een eigentijdse invulling die aansluit bij de huidige tijdsgeest.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.