Wereldwijde bestedingen aan Out of Home naar 37,7 miljard euro

Uit het 2024 WOO Expenditure-onderzoek blijkt dat de wereldwijde bestedingen aan Out of Home (OOH) reclame in 2023 37,7 miljard euro bedroegen. Dit rapport bevat data van 109 WOO-leden en OOH-verenigingen wereldwijd, die gezamenlijk 85 regio's vertegenwoordigen. Deze regio’s staan samen voor 95 procent van het wereldwijde BBP en 78 procent van de wereldbevolking. Het rapport biedt ook een prognose voor de OOH-bestedingen in 2024.

De OOH-bestedingen in 2023 vormen 5,2 procent van de wereldwijde advertentie-uitgaven (ADEX) en overschrijden daarmee voor het eerst de grens van 36 miljard euro. Dit vertegenwoordigt een stijging ten opzichte van de 32,7 miljard euro in 2019. Voor 2024 wordt een verdere groei verwacht, met een geschatte wereldwijde OOH-besteding van 40,8 miljard euro.

Regionale trends

De regio Azië-Pacific (APAC) domineert de wereldwijde OOH-markt met bijna de helft van de totale uitgaven, goed voor 18,2 miljard euro, wat overeenkomt met 40 procent van het wereldwijde BBP. Europa volgt met 9,3 miljard euro (25 procent van het totaal), terwijl Noord-Amerika 8,5 miljard euro rapporteert. Latijns-Amerika (LATAM) en Afrika blijven achter, met respectievelijk 1,2 miljard euro en 630 miljoen euro, al zijn de uitgaven in Afrika mogelijk ondergerapporteerd vanwege de uitdagingen in het meten van de informele economie.

Groei in Digital Out of Home (DOOH)

De wereldwijde DOOH-uitgaven stegen in 2023 naar 15 miljard euro, wat neerkomt op bijna 37 procent van de totale OOH-inkomsten. DOOH is wereldwijd de belangrijkste motor achter de groei van OOH-reclame.

De investeringen in DOOH-infrastructuur variëren per regio. Europa ligt met 39,2 procent boven het wereldwijde gemiddelde, terwijl APAC met 36,1 procent net onder het gemiddelde blijft. Noord-Amerika, LATAM en Afrika blijven met respectievelijk 32,9 procent, 31 procent en 20,1 procent van de OOH-inkomsten achter.

Landen die veel in DOOH-schermen hebben geïnvesteerd, zien sterke groei in deze sector. Australië haalt 76 procent van zijn OOH-inkomsten uit DOOH, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (65 procent), Duitsland (41 procent), China (40 procent) en Zuid-Korea (40 procent).

Programmatic DOOH

De wereldwijde uitgaven aan programmatic DOOH, waarbij digitale advertenties geautomatiseerd worden ingekocht, bereikten in 2023 1,08 miljard euro. Dit vertegenwoordigt 8,1 procent van de totale DOOH-inkomsten. Deze cijfers zijn echter niet uit alle markten even gedetailleerd beschikbaar, waardoor de werkelijke uitgaven mogelijk hoger liggen. Naar verwachting zal dit aandeel verder groeien in de komende jaren, mede door bredere marktadoptie en verbeterde rapportagesystemen.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

B&W Amsterdam wil geen directe reclameverboden

11-07-2025 | 13:44:00
D66-wethouder Melanie van der Horst schrijft geen directe reclameverboden te willen instellen. Dit schrijft ze in een brief aan de gemeenteraad in reactie op een initiatiefvoorstel van GroenLinks Amsterdam en Partij voor de Dieren Amsterdam

Patrick Molleman: Retail en digitaal maken Global sterker

01-07-2025 | 09:28:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over zijn overstap van de bureauwereld naar de out-of-home business, de transformatie van de sector

The Family lanceert buitenreclamecampagne voor Dappr

30-06-2025 | 12:13:00
De campagne speelt in op het maatschappelijke probleem dat kinderen steeds minder buiten spelen.

Adform lanceert visuele DOOH-planner

26-06-2025 | 10:51:20
Nederland is een van de eerste vijftien landen waar adverteerders Digital-Out-of-Home (DOOH)-campagnes direct kunnen plannen, targeten en optimaliseren binnen een omnichannel platform.

Alfred haalt Specsavers binnen

23-06-2025 | 11:24:00
Specsavers heeft na een oriëntatie Alfred aangewezen als het creatief bureau en een eerste campagne gelanceerd waarin benadrukt wordt goede oog- en hoorzorg voor iedereen bereikbaar moet zijn

 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.