TENA en Libelle doorbreken taboes met Menopower Shower

[Grow by DPG Media] TENA, Libelle en Publicis Groupe: Samen van menopauze naar menopower

TENA, dé marktleider in incontinentieproducten, sloeg in samenwerking met Libelle en mediabureau Publicis Groupe Nederland de handen ineen met een inspirerende missie: het doorbreken van het taboe rondom de menopauze. Voor vrouwen tussen de 40 en 60 jaar, een groep waarin de menopauze vaak een uitdagende, soms ongemakkelijke fase is, was het doel helder: de overgang bespreekbaar maken én vieren als een krachtig nieuwe levensfase. Met de creatie van de unieke "Menopower Shower" en een innovatieve crossmediale campagne wist TENA niet alleen het gesprek te openen, maar ook het merk een stevige boost te geven. Wat deze aanpak opleverde? Een doorbraak in taboes, een toegenomen merkvoorkeur én duizenden vrouwen geïnspireerd en empowered. Lees het in dit artikel van Grow van DPG Media

Basisinformatie

  • Adverteerder: TENA
  • Branche: FMCG/ gezondheid en welzijn
  • Media-inzet: Print, online artikelen en social
  • Resultaat: 63 procent comfortabeler over menopauze praten

De uitdaging: Taboe doorbreken en begrip vergroten

Vrouwen tussen de 40 en 60 jaar bevinden zich in een levensfase waarin de menopauze een onvermijdelijk onderwerp is. Toch kleeft er nog altijd een taboe én een negatief stigma aan: onbekendheid, schaamte en ongemak domineren het gesprek, als dat er al is. TENA liep voorop met de wens om deze stilte te doorbreken en vrouwen te ondersteunen met herkenning, begrip en empowerment. De uitdaging was groot: hoe presenteer je een lastig thema op een open, verbindende én positieve manier, zodat je zowel emoties aanspreekt als het gesprek op gang brengt? Voor deze missie bracht DPG Media samen met mediabureau Publicis Groupe en Libelle, hét vrouwenplatform bij uitstek, experts, verhalen en een krachtige boodschap samen in een frisse, crossmediale campagne.

De oplossing: De kracht van verhalen en verbinding

Het hart van de campagne was de creatie van de Menopower Shower: een inspirerende knipoog naar een babyshower, maar dan gericht op het vieren van de krachtige, nieuwe ik die ontstaat tijdens de menopauze. Deze positieve insteek stelde vrouwen in staat om het taboe met trots van zich af te werpen en hun menopower-verhalen te delen.

Met de unieke positionering van Libelle – een merk dat al generaties lang een vertrouwensband heeft met vrouwen 40+ – koos DPG Media voor een crossmediale aanpak. 

Met branded articles en social media werden vrouwen enthousiast gemaakt voor het event, terwijl inspirerende video's zoals ‘Even lekker zeiken’ taboes doorbraken en mentale en fysieke ongemakken bespreekbaar maakten. Om het succes van de Menopower Shower te vieren, deelden we een aftermovie via Libelle.nl, LibelleTV en nieuwsbrieven, zodat het gesprek levendig bleef, ook na de activatie. 

Door gebruik te maken van authentieke verhalen van gewone vrouwen, gecombineerd met expertinzichten, ging de campagne verder dan traditionele reclame. 

Bekijk hier de ‘Even lekker zeiken’-video

Het resultaat: Taboe doorbroken, merkoverweging gestegen

De kwantitatieve & kwalitatieve resultaten waren indrukwekkend: alle KPI’s werden ruim overschreden. Video’s haalden hoge uitkijkpercentages, bijna 50 procent bekeek de video’s volledig! Maar het belangrijkste: de campagne heeft een positief effect:

  • Vrouwen voelen zich meer op hun gemak om over de menopauze te praten: blootgesteld 63 procent, versus niet blootgesteld 54 procent
  • Kennisniveau over de menopauze is gestegen (blootgesteld 49 procent, niet blootgesteld 40 procent)
  • Vrouwen vinden dat ze beter geïnformeerd moeten worden over wat ze kunnen verwachten (blootgesteld 83 procent, niet blootgesteld 77 procent). 

Bovendien heeft de campagne bijgedragen aan een toename van de spontane merkbekendheid en merkoverweging van TENA. Vrouwen voelden zich gehoord, gesteund en empowered. 

Met de Menopower campagne openden DPG Media, Publicis Groupe Nederland, Libelle en TENA niet alleen gesprekken, maar hielpen zij duizenden vrouwen om deze levensfase vol trots en zelfvertrouwen te omarmen! Deze impact toont niet alleen de kracht van storytelling in een integrale mediastrategie, maar bevestigt ook het marktleiderschap van TENA en hun commitment om taboes te doorbreken.

Menopauze? Menopower!

Bekijk hier de casevideo

Deze campagne is te danken aan

Maak ook impact

Wil jij ook je naamsbekendheid, merkvoorkeur en overweging vergroten of meer leads genereren? Neem dan vandaag nog contact op met de media-adviseurs van DPG Media. Zij denken graag met je mee over hoe je jouw boodschap succesvol onder de aandacht brengt bij de juiste doelgroep.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Van TV tot TikTok: hoe Nederland sport beleeft

04-11-2025 | 17:26:12
DPG Media voerde in juni 2025 samen met Panel Inzicht een onderzoek uit naar de sportbeleving van 500 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar.

Whazzup?! in Media #9: Media in de verkiezingsstrijd

31-10-2025 | 08:00:00
In deze aflevering buigen René Zeedijk en Roger Verdurmen zich over de polarisatie binnen het politieke landschap en de rol van media hierin.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:00
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.