
TENA en Libelle doorbreken taboes met Menopower Shower
[Grow by DPG Media] TENA, Libelle en Publicis Groupe: Samen van menopauze naar menopower
TENA, dé marktleider in incontinentieproducten, sloeg in samenwerking met Libelle en mediabureau Publicis Groupe Nederland de handen ineen met een inspirerende missie: het doorbreken van het taboe rondom de menopauze. Voor vrouwen tussen de 40 en 60 jaar, een groep waarin de menopauze vaak een uitdagende, soms ongemakkelijke fase is, was het doel helder: de overgang bespreekbaar maken én vieren als een krachtig nieuwe levensfase. Met de creatie van de unieke "Menopower Shower" en een innovatieve crossmediale campagne wist TENA niet alleen het gesprek te openen, maar ook het merk een stevige boost te geven. Wat deze aanpak opleverde? Een doorbraak in taboes, een toegenomen merkvoorkeur én duizenden vrouwen geïnspireerd en empowered. Lees het in dit artikel van Grow van DPG Media
Basisinformatie
- Adverteerder: TENA
- Branche: FMCG/ gezondheid en welzijn
- Media-inzet: Print, online artikelen en social
- Resultaat: 63 procent comfortabeler over menopauze praten
De uitdaging: Taboe doorbreken en begrip vergroten
Vrouwen tussen de 40 en 60 jaar bevinden zich in een levensfase waarin de menopauze een onvermijdelijk onderwerp is. Toch kleeft er nog altijd een taboe én een negatief stigma aan: onbekendheid, schaamte en ongemak domineren het gesprek, als dat er al is. TENA liep voorop met de wens om deze stilte te doorbreken en vrouwen te ondersteunen met herkenning, begrip en empowerment. De uitdaging was groot: hoe presenteer je een lastig thema op een open, verbindende én positieve manier, zodat je zowel emoties aanspreekt als het gesprek op gang brengt? Voor deze missie bracht DPG Media samen met mediabureau Publicis Groupe en Libelle, hét vrouwenplatform bij uitstek, experts, verhalen en een krachtige boodschap samen in een frisse, crossmediale campagne.
De oplossing: De kracht van verhalen en verbinding
Het hart van de campagne was de creatie van de Menopower Shower: een inspirerende knipoog naar een babyshower, maar dan gericht op het vieren van de krachtige, nieuwe ik die ontstaat tijdens de menopauze. Deze positieve insteek stelde vrouwen in staat om het taboe met trots van zich af te werpen en hun menopower-verhalen te delen.
Met de unieke positionering van Libelle – een merk dat al generaties lang een vertrouwensband heeft met vrouwen 40+ – koos DPG Media voor een crossmediale aanpak.
Met branded articles en social media werden vrouwen enthousiast gemaakt voor het event, terwijl inspirerende video's zoals ‘Even lekker zeiken’ taboes doorbraken en mentale en fysieke ongemakken bespreekbaar maakten. Om het succes van de Menopower Shower te vieren, deelden we een aftermovie via Libelle.nl, LibelleTV en nieuwsbrieven, zodat het gesprek levendig bleef, ook na de activatie.
Door gebruik te maken van authentieke verhalen van gewone vrouwen, gecombineerd met expertinzichten, ging de campagne verder dan traditionele reclame.
Bekijk hier de ‘Even lekker zeiken’-video
Het resultaat: Taboe doorbroken, merkoverweging gestegen
De kwantitatieve & kwalitatieve resultaten waren indrukwekkend: alle KPI’s werden ruim overschreden. Video’s haalden hoge uitkijkpercentages, bijna 50 procent bekeek de video’s volledig! Maar het belangrijkste: de campagne heeft een positief effect:
- Vrouwen voelen zich meer op hun gemak om over de menopauze te praten: blootgesteld 63 procent, versus niet blootgesteld 54 procent
- Kennisniveau over de menopauze is gestegen (blootgesteld 49 procent, niet blootgesteld 40 procent)
- Vrouwen vinden dat ze beter geïnformeerd moeten worden over wat ze kunnen verwachten (blootgesteld 83 procent, niet blootgesteld 77 procent).
Bovendien heeft de campagne bijgedragen aan een toename van de spontane merkbekendheid en merkoverweging van TENA. Vrouwen voelden zich gehoord, gesteund en empowered.
Met de Menopower campagne openden DPG Media, Publicis Groupe Nederland, Libelle en TENA niet alleen gesprekken, maar hielpen zij duizenden vrouwen om deze levensfase vol trots en zelfvertrouwen te omarmen! Deze impact toont niet alleen de kracht van storytelling in een integrale mediastrategie, maar bevestigt ook het marktleiderschap van TENA en hun commitment om taboes te doorbreken.
Menopauze? Menopower!
Deze campagne is te danken aan
- Anne Zitter, TENA
- Judith Koop, Liselotte Sevat en Roy Boere, Publicis Groupe
- Amira Hakim, Britte Kastelein, Datewik Sarian, Jason Khodabux en Jony Gruijters, DPG Media
Maak ook impact
Wil jij ook je naamsbekendheid, merkvoorkeur en overweging vergroten of meer leads genereren? Neem dan vandaag nog contact op met de media-adviseurs van DPG Media. Zij denken graag met je mee over hoe je jouw boodschap succesvol onder de aandacht brengt bij de juiste doelgroep.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Het einde van Googles Privacy Sandbox
Brandkast! Aflevering 17: Marketing in de zorg
Branded content DPG Media: positief effect op imago Volvo
Rijksmuseum en Donald Duck trekken 60 procent ander publiek
OSRAM straalt met branded content op AutoWeek
Gepubliceerd door: Saskia van Weert