RTL Group: dalende omzetten; ook Nederlandse tv-reclamemarkt daalt

RTL Group heeft in het eerste kwartaal van 2023 1,42 miljard euro aan omzet gehaald. Dat is 9 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2022. Aangezien RTL Belgium en RTL Hrvatska (Kroatië) in de  eerste helft van 2022 zijn verkocht, gaat het organisch om een omzetdaling van 7,7 procent.

De totale reclameomzet van RTL Group bedroeg in het eerste kwartaal 700 miljoen; dat is 129 miljoen euro minder dan in 2022. De tv-reclameomzet was daarbij 545 miljoen euro; dat is 16,5 procent minder dan in het eerste kwartaal 2022. De digitale reclame-omzet daalde met 8,4 procent naar 76 miljoen euro. De omzet van radioreclame daalde met 15,2 procent naar 39 milljoen uero.

De streaming omzet bedroeg voor onder meer SVOD en TVOD bij RTL+ in Duitsland en Hongarije en Videoland in Nederland (inclusief RTL XL) 74 miljoen euro en is met 15,6 procent gestegen.

Groei Videoland minder

Videoland telde 31 maart 2023 1.243.000 betalende abonnees. Dat zijn er 22.000 meer dan eind 2022 en 107.000 meer vergeleken met 31 maart 2022. De groei in het eerste kwartaal is echter een beduidende mindere groei dan in vierde  kwartaal van 2022 toen er 112.000 abonnees konden worden toegevoegd aan het Videoland-bestand.

In totaal telt RTL Group 5,9 miljoen betalende streamingabonnees op RTL+ en Videoland. Dat zijn er 421.000 meer dan eind 2022, waarbij de groei met name op het Duitse RTL+ waarneembaar is die eind maart 4.389.000 betalende abonnees telt.

Fremantle: dalende omzet

De omzet van Fremantle daalde met 5,6 procent naar 435 miljoen euro door de effecten van de leveringstermijnen van producties.

Het marktaandeel in de commercieel relevante doelgroep daalde bij RTL Nederland in het eerste kwartaal met 0,8 procent naar 33,5 procent. RTL Group benadrukt dat dit 13 procent meer is dan bij Talpa Network. RTL Deutschland en Groupe M6 zagen hun marktaandeel stijgen.

Dalende reclamemarkt ook in Nederland

RTL Group beschrijft dalende reclamemarkten, met name in Duitsland (17 tot 18 procent) en Frankrijk (8 tot 9 procent).

In Nederland schat het bedrijf in dat de omzet van  de tv-reclamemarkt is gedaald met 1,4 procent. Daarmee daalt deze in plaats van dat deze eerder juist steeg. In het tweede kwartaal van 2023 verwacht RTL Group geen herstel.

7,3 miljard omzetverwachting

RTL Group verwacht in 2023 een omzet van 7,3 tot 7,4 miljard euro en een aangepaste ebita van circa 1 miljard euro. Daarmee handhaaft het bedrijf de eerder afgegeven verwachtingen en ligt in lijn met de resultaten van 2022.

Het bedrijf noemt de geopolitieke en macroeconomische situatie volatiel waardoor het lastig is de impact op de business van RTL Group te voorspellen. Toch verwacht het bedrijf een herstellende reclamemarkt in met name Duitsland.

www.rtl.com

www.rtlnederland.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.