Rechtbank laat met verlaagde boetes ACM-oordeel intact over misleiding KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo

De rechtbank bevestigt de door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afgegeven boetes voor misleiding door KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo. De telecomaanbieders hebben op hun websites of die van hun submerken misleidende informatie geplaatst of relevante informatie weggelaten. De eerder uitgedeelde boetes zijn wel door de rechtbank verlaagd.

In één geval van misleiding was niet duidelijk wat de kortingsvoorwaarden voor een mobiel abonnement waren. In andere gevallen was er gesuggereerd dat het om een onbeperkt abonnement ging terwijl er beperkingen bleken te gelden. In alle vier de gevallen was verder niet op de eerste pagina van de aanbieding duidelijk dat er bij de abonnementskosten eenmalige kosten kwamen

De ACM had de boetes vanwege de samenhang tussen de overtredingen gematigd met 25 procent. De rechtbank vindt dat 40 procent matiging op zijn plaats is. Reden hiervoor is dat dit de eerste zaken zijn waarin er een hoger boetemaximum geldt en de ACM niet concreet heeft gemaakt wat de omvang van de misleiding was.

Twee aanbieders hadden nog aangevoerd dat de ACM de zogeheten Uitgangspunten transparante aanbiedingen telecomaanbieders vergelijkbare Aandachtspunten voor handhaving van prijstransparantie in de reisbranche anders uitlegt. Volgens hen levert dit verboden discriminatie op. Die stelling heeft de rechtbank verworpen. Daarbij is de rechtbank wel ingegaan op wat onder de gemiddelde consument moet worden verstaan.

De boetes bedragen nu 2,8 miljoen euro voor KPN, 2,5 miljoen euro voor VodafoneZiggo, T-Mobile 3,1 miljoen euro voor het merk T-Mobile en T-Mobile 2,1 miljoen euro voor het merk Tele2.

Het onderwerp transparantie in de telecommarkt is sinds 2015 een aandachtspunt van de ACM, omdat consumenten al jarenlang prijzen in de telecombranche lastig en ondoorzichtig vonden en moeite hadden om abonnementen met elkaar te vergelijken. De ACM heeft in deze zaak geconstateerd dat de vier grote telecombedrijven onjuiste en onduidelijke informatie verstrekten op hun websites en heeft ze daarvoor beboet. 

KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile kunnen nog in hoger beroep gaan bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven.

www.acm.nl
www.rechtspraak.nl
www.vodafoneziggo.nl
www.vodafone.nl
www.tele2.nl
www.kpn.com
www.t-mobile.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.