Branding voor groei: het verhaal achter AlgMighty

[Interview] Ewoud de Voogd, Merijn Breedvelt en Merel Wit over hoe VENGEAN AlgMighty positioneerde als foodtech-merk van de toekomst

Creative branding agency VENGEAN heeft voor AlgMighty (voorheen AlgaeforFood) een andere merkidentiteit ontwikkeld. We spreken hierover met Ewoud de Voogd, protein farmer en oprichter en CEO van AlgMighty, Merijn Breedvelt, senior Designer bij VENGEAN en Merel Wit, Strateeg bij VENGEAN.

Wat voor onderneming is AlgMighty?

Ewoud de Voogd: Food tech start-up AlgMighty – voorheen AlgaeforFood – werd opgericht door algenspecialist dr. Marieke Vanthoor-Koopmans en mijzelf. We wilden technologie en microbiologie inzetten om het wereldvoedselprobleem op te lossen.

Daarvoor ontwikkelden we technologie om algen te kweken in een vat, zonder zonlicht, overal en van klein tot groot volume. De oogst wordt ge-cracked tot een eiwit- en nutriëntenrijk poeder met een milde umami-smaak en een zacht geel-witte kleur. Dit poeder is onder andere een perfecte, gezonde en duurzame vervanger voor niet-duurzame emulgatoren en smaakstoffen in voedingsmiddelen.

Denk aan soepen, sauzen, snacks en veganistische kazen. Met relatief weinig grondstoffen, circulair en op grote schaal overal ter wereld deze zeer voedzame microalgen kweken en oogsten, biedt dus geweldige mogelijkheden.

Waarom wilden jullie een andere identiteit en merkstrategie?

Ewoud de Voogd: De naam AlgaeforFood dekte de lading van wat we aan het ontwikkelen waren en de manier waarop, maar was verder nog te algemeen. En feitelijk waren we nog niet echt een merk. Dus toen we ons product en technologie op orde hadden, kon het merk niet achterblijven!

Om toekomstige investeerders en personeel aan te trekken en onze belangrijkste food production doelgroepen te helpen overtuigen, is branding onmisbaar. Samen met VENGEAN – specialist op het gebied van internationale startup-branding – hebben we het hele traject doorlopen om van AlgMighty een sterk merk te maken, inclusief dus ook naamontwikkeling.

Hoe zijn jullie bij VENGEAN uitgekomen?

Ewoud de Voogd: VENGEAN is inmiddels bekend onder ondernemers en investeerders en ik kwam ze ook tegen in Titaan, de Impact Hub van Unknown Group en HQ van VENGEAN, waar ik een impact founders event bijwoonde.

Hoe zijn jullie te werk gegaan en kwam het tot de naam AlgMighty?

Merel Wit: VENGEAN werkt in duidelijke, opeenvolgende stappen met speciaal daarvoor door ons ontwikkelde methodieken en modellen. Naming is daar een goed voorbeeld van. Nadat we de eerste stap – Brand Strategy & Positioning – hadden afgerond met de founders, kwamen we gezamenlijk tot de conclusie dat een nieuwe naam die beter past bij de strategie en/of onderscheidender is ten opzichte van concurrenten nodig was.

Om tot die naam te komen, hebben we met elkaar een specifiek naming proces doorlopen waarbij we uiteindelijk na onderzoek en een strategisch ontwikkelde longlist tot een naam kwamen waar iedereen achter stond. Een naam die uniek is en waarvan bovendien ook de url's nog beschikbaar waren. Zo is AlgMighty ontstaan, vanuit de basisgedachte dat een klein organisme – de micro alg Chlorella – de kracht heeft om de wereld te veranderen.

Wat bedoelen jullie met de Brand Theme: Feeding the future of food?

Ewoud de Voogd: Simpelweg dat dit onze missie is en we met ons product het vermogen hebben om het groeiende voedseltekort in de wereld te lijf te gaan. En dat met een oplossing die niet alleen voedzaam en lekker, maar bovendien ook extreem duurzaam is.

Hoe zouden jullie het resultaat beschrijven?

Ewoud de Voogd: mooi en heel eigen. Het voelt goed; we bieden iets wat uniek en legendarisch van aard is; hypermodern en tegelijkertijd afkomstig uit de prehistorie. Ook ESA ziet het dit als de voedselbron van de toekomst. Die belofte van toen, bijna klassiek, is naar het hedendaagse gehaald. De hele look en feel van ons vernieuwde merk straalt dat uit. De Brand Story heeft trouwens meteen al inspiratie geleverd voor diverse investor- en sales pitches.

Merijn Breedvelt: Ja inderdaad. We zijn er heel trots op! De visuele identiteit combineert een mix van beelden geïnspireerd op de stijl van de oude meesters met moderne, gedurfde kleuren, organische vormen en tech fotografie, wat resulteert in een onderscheidende uitstraling binnen de foodtech sector. Er is een prachtig nieuw merk geboren uit onze samenwerking met Ewoud de Voogd en z'n collega's.

Wat kunnen we de de komende tijd verwachten rondom het merk AlgMighty?

Ewoud de Voogd: We zetten momenteel in op nog meer naamsbekendheid, scaling van de operatie, het aantrekken van verdere investering voor groei en op de langere termijn verbreding van de product range. Ook draaien voedselproducenten er pilots mee. Ons verhaal over innovatie in circulaire voedelproductie wordt zo ook hun verhaal.

www.vengean.com

www.algmighty.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

VENGEAN ontwikkelt merkactivatie Bakkerij 't Stoepje

10-06-2025 | 17:09:31
Bakkerij ’t Stoepje versterkt haar merkpositie op Nederlandse markten met een reeks campagnes gebaseerd op een centraal communicatieconcept.

Deze commercials maken kans op Gouden Loeki

06-05-2025 | 09:42:00
De tien commercials die kans maken op de Ster Gouden Loeki over het eerste kwartaal van 2025 zijn bekendgemaakt.

VENGEAN blikt terug: Result ADR positioneert conflict als kracht

01-05-2025 | 09:07:00
In het communicatieconcept worden opzettelijk negatieve begrippen in conflictsituaties verwisseld met positieve uitkomsten.

Hans Anders breidt campagne met André van Duin uit

21-04-2025 | 09:00:00
Janny van der Heijden en teckel Nhaan sluiten aan in vervolgcampagne VENGEAN

Chemie Andre van Duin en Janny sluit aan bij Hans Anders

21-04-2025 | 09:00:00
Hans Anders heeft een vervolgcampagne gemaakt met André van Duin, Janny van der Heijden en haar teckel Nhaan in de hoofdrol. We spreken Frederique Rote, Copywriter bij VENGEAN en Linda van de Wiel, Director Marketing & Communications bij Hans Anders over deze campagne
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.