Randstad zet verbindend werkgeverschap op de kaart

[Grow by DPG Media] Randstad en BusinessWise zetten verbindend werkgeverschap op de kaart met crossmediaal concept

Randstad streeft er als gespecialiseerd talentbedrijf naar om werkgevers te helpen bij de uitdagingen die ze tegenkomen op de werkvloer. Nog niet eerder werkten er zoveel generaties met elkaar samen. Randstad positioneerde zich als dé partner voor talent door generatiemanagement centraal te stellen in een crossmediale campagne, ontwikkeld in samenwerking met BusinessWise. Het resultaat spreekt boekdelen: niet alleen werden de KPI’s ruimschoots overtroffen, maar Randstad zette generatiemanagement stevig op de kaart. Benieuwd naar het concept achter deze samenwerking? Lees dan verder in dit artikel van Grow van DPG Media.

Basisinformatie

  • Adverteerder: Randstad
  • Branche: Arbeidsmarkt / Dienstverlening
  • Media-inzet: Branded content, podcasts en display advertising op BusinessWise en Nu.nl
  • Resultaat: 7 procent meer quality views op de KPI van de branded contentartikelen, 20 procent meer quality views op de KPI van de artikelen met de videopodcasts en de podcasts op Nu.nl behaalden 65 procent meer audiostarts dan de KPI

De uitdaging

Een werkomgeving in balans
De werkvloer anno nu kent uitdagingen, waaronder de samenwerking tussen verschillende generaties met uiteenlopende ideeën. Met de toetreding van Gen Z op de arbeidsmarkt vraagt dit om vernieuwing van traditionele leiderschapsstijlen. Met zoveel generaties is het een uitdaging om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven. Dit wordt onderstreept in het jaarlijkse REBR-onderzoek van Randstad, waarvan de inzichten ook hebben gediend als invalshoek voor deze briefing.

Kortom: dit is een trend waar Randstad als talentbedrijf niet omheen kon. Randstad wilde dan ook een campagne voeren die de merkbekendheid zou vergroten én die het thema verbindend werkgeverschap zou laden. De doelgroep omvat beslissers en beïnvloeders op het gebied van personeel of met interesse in persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast streefden zij naar secundaire resultaten, zoals downloads van de whitepaper Randstad Employer Brand Research.

De oplossing

Beeld, geluid en tekst – crossmediale campagne met BusinessWise
Randstad en mediabureau StudioM kozen samen met DPG Media voor een crossmediale aanpak met een focus op de tell-strategie. Het platform BusinessWise bleek direct de ideale match te zijn vanwege de betrokkenheid op het platform onder de hoogopgeleide doelgroep op managementniveau en onder mensen met interesse in persoonlijke ontwikkeling. BusinessWise koppelt actualiteit aan persoonlijke ontwikkeling en biedt duiding om als zakelijke beslisser een stap voor te blijven. Daarom ontwikkelde het merk voor Randstad een concept gericht op gesprek, inzicht en oplossingen rondom generatiemanagement.

Experts als basis van de campagne
De campagne werd afgetrapt met twee branded articles over de generatiekloof en verbindend werkgeverschap. Deze artikelen introduceerden de kern van het thema. Daarna volgden twee videopodcasts binnen het format Roundtable van BusinessWise, waarbij experts en vertegenwoordigers uit vier generaties inzichten met elkaar bespraken. De gesprekken zijn opgenomen en de beide videopodcasts zijn opgeknipt in vier delen en verwerkt in artikelen met bijbehorende video’s. Alle artikelen zijn aangejaagd via smarticles (slimme advertenties). In alle artikelen zijn URL’s geplaatst naar de landingpage met de whitepaper. Voor extra exposure onder een bredere doelgroep zijn de videopodcasts ingekort en doorgeplaatst in een artikel op Nu.nl, passend bij de context.

Van generatiekloof naar verbindend werkgeverschap
Bij het bedenken van de inhoud van de Roundtables werkten Randstad, StudioM en BusinessWise nauw met elkaar samen. Per tafelgesprek selecteerden zij drie tot vier tafelgasten, waaronder drie HR-specialisten in de eerste podcast. In het tweede tafelgesprek werden gasten uit vier generaties uitgenodigd om deel te nemen. In beide podcasts doken de tafelgasten in onderwerpen als diversiteit, talentontwikkeling en de toekomst van werk. De rol van de presentator was het aanreiken van de onderwerpen om het gesprek tussen de tafelgasten te prikkelen. Dit leverde verschillende inzichten op met betrekking tot diverse onderwerpen die learnings voor de kijkers aan het licht brachten.

Chantal Ritzen, Brand Experience Marketeer bij Randstad Group: "Bij Randstad geloven we dat elke generatie uniek bijdraagt op de werkvloer. Met het concept op BusinessWise zetten we generatiemanagement in de spotlight en stimuleren we werkgevers om te verbinden met hun talent. Resultaten tonen dat generatiemanagement nu echt leeft onder werkgevend Nederland."

Het resultaat

KPI’s overtroffen onder een betrokken doelgroep
De crossmediale samenwerking tussen Randstad en DPG Media leverde indrukwekkende resultaten op:

  • De twee branded articles over de generatiekloof en verbindend werkgeverschap presteerden boven verwachting: de artikelen behaalden gemiddeld 20 procent meer landingen dan gegarandeerd, met een overscore van 7 procent op de KPI van de quality views.
  • De Roundtable-podcasts verhoogden de engagement: de artikelen over de eerste videopodcast met HR-specialisten genereerden 44 procent meer landingen en 31 procent meer quality views dan de KPI. De artikelen met de tweede videopodcast leverden 18 procent meer landingen en 9 procent meer quality views ten opzichte van de KPI – ondanks de concurrentie tijdens de drukke decemberperiode.
  • Bij Roundtable podcast 1 resulteerde 94 procent van de landingen in een videostart, en bij Roundtable podcast 2 was dit 86 procent. Er was in verband met deze opzet nog geen benchmark beschikbaar.
  • De podcasts op Nu.nl genereerden 65 procent meer audiostarts dan de KPI. De campagne rondom verbindend werkgeverschap toont aan dat Randstad actief is op het gebied van talentontwikkeling. Met een combinatie van branded content, podcasts en slimme advertenties heeft Randstad zich gepositioneerd als een partner op het gebied van verbindend werkgeverschap. De resultaten zijn veelzeggend. Kortom, de campagne was het resultaat van een samenwerking tussen Randstad, StudioM en BusinessWise.

Highlight!
Deze campagne heeft een nominatie in de categorie business-to-business gekregen voor een SAN Accent 2024: de jaarlijkse vakprijzen die worden toegekend door adverteerders voor de beste marketingcommunicatiecampagnes in Nederland.

Campagne-uitingen

Aan deze campagne werkten mee
Michel Tiggelman – Media Lead, Randstad
Chantal Ritzen – Campagnemarketeer, Randstad
Annemarie Neef – Campagnemarketeer, Randstad
Margriet Okkerman – Contentmarketeer, Randstad
Jasper van Lingen – Branded Content Manager, StudioM
Juliette Buter – Project Manager Branded Content, StudioM
Thomas Hendriks – Director Branded Content Zakelijk, DPG Media
Jordy Rijnshoeven – Domeinspecialist Zakelijk, DPG Media
Isabelle Keunen – Campagnemanager Zakelijk, DPG Media
Jordi van Zaal – Accountmanager Agencies, DPG Media
Floor Snoeijing – Client Accountmanager / Partnership Manager, DPG Media

Maak ook impact
Wil jij ook je naamsbekendheid, merkvoorkeur en overweging vergroten of meer leads genereren? Neem dan vandaag nog contact op met de media-adviseurs van DPG Media. Wij denken graag met je mee over hoe je jouw boodschap succesvol onder de aandacht brengt bij de juiste doelgroep.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Whazzup?! in Media #9: Media in de verkiezingsstrijd

31-10-2025 | 08:00:00
In deze aflevering buigen René Zeedijk en Roger Verdurmen zich over de polarisatie binnen het politieke landschap en de rol van media hierin.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.

Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

14-10-2025 | 15:09:01
In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.