Eppo Bruins komt met lauwe reactie op WRR-rapport

Demissionair minister Eppo Bruins (NSC) heeft lauw gereageerd op het eind september 2024 verschenen rapport Aandacht voor media. Naar nieuwe waarborgen voor hun democratische functie van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). De WRR vroeg in feite om een herijking van het mediabeleid mede door veranderend mediagebruik en de positie van big tech.

Alle mediaspelers

Eppo Bruins stelt  het uitgangspunt te onderschrijven dat mediabeleid gaat over alle mediaspelers. Vervolgens schrijft de NSC-bewindspersoon in contact te zijn met alle spelers en dat te blijven doen met zowel private als publieke spelers en later in de brief te schrijven dat nu al verschillende departementen betrokken zijn. Concreet over welk beleid de minister wil voeren, wordt hij niet. De oproep om een herrijking door te voeren van het mediabeleid, blijft onbeantwoord.

Europese regelgeving en boeteloze toezichthouder

Op de aanbeveling om de maximale ruimte te benutten van Europese regelgeving gaat de minister niet in, anders dan uitleg te geven over de DSA en DMA, waarbij hij verwijst naar het Commissariaat voor de Media en ACM. Het Commissariaat voor de Media voert daarbij overigens een beleid om geen boetes op te leggen.

Verder verwijst de demissionair minister naar het (demissionaire) regeerprogramma waarin staat dat er meer gedaan moet kunnen worden omtrent mediaconcentraties. Terwijl achtereenvolgende kabinetten (intern) discussiëren en vallen, is ondertussen zonder (officiële) concentratietoets op de mediamarkt, de overname van RTL Nederland door DPG Media gerealiseerd met instemming van de ACM.

Praten

Demissionair minister Bruins stelt verder dat met het Commissariaat voor de Media en ACM gesproken wordt over de uitwerking van de concentratietoets volgens de European Media Freedom Act, die op 6 augustus  van kracht wordt. Nederland heeft nog geen implementatiewetgeving ingevoerd; de minister stelt dat de Tweede Kamer in het najaar zal worden geïnformeerd.

Informatie (niet) prominent zichtbaar

De minister beschrijft in zijn reactie dat due prominence ingewikkeld is, ook al biedt de Europese richtlijn AVMSD daar mogelijkheden voor. Duitsland, Frankrijk, Italië en België hebben inmiddels hier maatregelen op genomen. Terwijl andere landen concrete maatregelen hebben genomen, zegt Eppo Bruins te kijken naar mogelijkheden waaronder smart-tv’s. 

Verder stelt de minister te werken aan lokale publieke media, waarbij de vorming van streekomroepen is uitgesteld tot 2028.  De minister wil verder Mediawijsheid voortzetten en versterken.

Uit de brief blijkt niet of nauwelijks dat de minister daadwerkelijk een herijking van het mediabeleid wenst in te zetten. Zo ontbreekt een visie op media, de rol van publieke en private omroepen en hoe de regering concreet vanuit een visie stappen wil zetten om de democratische functie van media te waarborgen.

De kans dat demissionair minister Eppo Bruins na verkiezingen en regeringsvorming nog minister zal kunnen blijven is overigens heel klein, gezien de toekomstperspectieven van zijn partij NSC. 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid

Willem-Albert Bol: Azerion wil het Europese alternatief voor Big Tech zijn

11-11-2025 | 15:33:00
Bij Marketing Report TV vertelt hij over zijn overstap, de ambities van het mediabedrijf en zijn missie om Azerion steviger op de kaart te zetten

Verkiezingsprogramma’s: AI, (social) media en NPO

25-08-2025 | 15:50:00
Op 29 oktober 2025 zijn er na nog geen twee jaar opnieuw Tweede Kamerverkiezingen als gevolg van de val van de regering. Inmiddels hebben de meeste politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s (in conceptvorm) geopenbaard

ACM: DSA-samenwerkingsprotocol met elf toezichthouders

23-04-2025 | 17:33:00
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een samenwerkingsprotocol getekend over de Digital Services Act (DSA) met elf andere toezichthouders

ACM: voortaan onderzoek naleving Digital Markets Act

13-03-2025 | 21:11:00
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan voortaan onderzoek doen naar de naleving van de Digital Market Act. Dit is een gevolg van de publicatie van de inwerkingtreding van de zogeheten uitvoeringswet digitalemarktenverordening.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.