Meta stopt politieke advertenties: Impact op lokale media

[Grow by DPG Media] #3 De Europese verordening TTPA en de impact op media en adverteerders - Whazzup!? in Media

In deze derde aflevering van Whazzup!? in Media bespreken Roger Verdurmen & Anniek Swillens over de Europese verordening TTPA en de impact op media en adverteerders.

Meta stopt vanaf 1 oktober met het toestaan van politieke advertenties in de Europese Unie. Deze stap heeft directe gevolgen voor onder meer de Nederlandse Tweede Kamerverkiezingen later die maand. Aanleiding is de invoering van de Europese verordening TTPA (Transparency and Targeting of Political Advertising).

De verordening moet transparantie rond politieke advertenties verbeteren en buitenlandse inmenging tegengaan. De eisen die Brussel stelt aan de herkomst, targeting en inhoud van politieke uitingen zijn echter dusdanig streng dat Meta zich volledig uit dit domein terugtrekt. Eerder nam Google al een vergelijkbare beslissing, terwijl bij TikTok de regels rondom politieke content minder duidelijk zijn.

Verschuiving naar andere mediakanalen

Voor politieke partijen en adverteerders betekent dit dat sociale media terrein verliezen als campagnemiddel. Zeker in een context waarin 39 procent van de kiezers pas in de laatste week een keuze maakt, kan dit effect hebben op bereik en impact. Lokale en traditionele media zouden in dat gat kunnen springen – ook omdat zij eenvoudiger kunnen voldoen aan de nieuwe regelgeving, zonder geavanceerde targetingmechanismen.

De stap roept bredere vragen op: hoe effectief blijven sociale platforms en influencers bij verkiezingen als advertenties worden beperkt? En wie is verantwoordelijk voor het toezicht op alle content die wél geplaatst wordt?

Deze en andere vragen staan centraal in de nieuwste aflevering van Whazzup?! in Media.

Bekijk de opname van de podcast op Grow van DPG Media of beluister de podcast via deze link op Spotify!

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Zakelijke beslissers bereiken? Deze 6 contentvormen raken

22-08-2025 | 09:40:00
Je kunt adverteren met advertorials en branded content, maar ook zelf verhalen delen met klantcases en expertblogs om je merkwaarde te versterken

Podcasts populair, maar nauwelijks in audiobudgetten

21-08-2025 | 10:36:00
Roger Verdurmen en René Zeedijk over de impact van AI en algoritmes op de nieuwsvoorziening.

Betting Wonen vergroot zichtbaarheid met campagne

20-08-2025 | 14:04:00
Betting Wonen, al 90 jaar een vertrouwd adres in de Achterhoek voor comfortabel wonen, wilde haar merk nieuw leven inblazen.

René Zeedijk, Roger Verdurmen: DPG Media duidt medianieuws in 12 minuten

20-08-2025 | 13:30:00
DPG Media heeft met de podcast Whazzup!? in Media een platform gecreëerd om professionals uit de media- en marketingwereld snel en effectief bij te praten

Toyota bewijst betrokkenheid met maatschappelijke miniserie

08-08-2025 | 14:13:00
In samenwerking met StudioM en DPG Media bracht Toyota deze maatschappelijke missie tot leven met de videoserie ''Weg met Beperkingen''.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Guerrilla-actie van Cogonez zet haven centraal tijdens SAIL

27-08-2025 | 17:26:56
Tijdens de SAIL-in van SAIL Amsterdam 2025 werden bezoekers verrast met een opvallende campagne van Werkenindehaven.amsterdam.

Natwerk lanceert BiFi Chicken-campagne in Duitsland

27-08-2025 | 09:33:00
Na eerdere campagnes in Nederland en België werkt Natwerk nu ook voor BiFi in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

GoSpooky en Etos koppelen Insta-mijlpaal aan luierdonatie

27-08-2025 | 08:55:46
Modellen bepakt met Philips Airfryer-rugzakken verrassen foodies in de wachtrijen voor eetgelegenheden met vers bereide snacks uit de airfryer

ACM start campagne over rechten gebruikers online platforms

26-08-2025 | 09:21:00
Veel gebruikers van online platforms weten weinig over hun rechten onder de Europese Digital Services Act (DSA). Dat blijkt uit onderzoeken die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tussen 2023 en 2025 liet uitvoeren.

Finally an Agency brengt Share a Coke van Coca-Cola tot leven met OOH specials

26-08-2025 | 09:15:00
De campagne, gericht op Gen Z, draaide om het terugbrengen van offline momenten van verbinding in een tijd waarin digitaal contact vaak de boventoon voert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.