Meta gebruikt publieke content voor AI-training

Wat gebruikers op Facebook en Instagram delen, blijft beschikbaar

Meta gebruikt vanaf nu alle publiek gedeelde berichten op Facebook en Instagram van Europese gebruikers voor de training van zijn AI-systemen. Wie geen bezwaar maakte, stemt daarmee automatisch in.

Daarmee verandert het bedrijf de voorwaarden voor het gebruik van zijn platforms ingrijpend. Ook berichten van minderjarigen worden meegenomen in de verwerking. Casper Rutjes, Chief Technology Officer bij AI- en dataconsultancy ADC: "Meta verandert de spelregels, en dat vraagt om ander gedrag van Instagram- en Facebookgebruikers. De brandbrief van artsen en wetenschappers om smartphones tot 14 jaar te verbieden en sociale media tot 16 jaar, kan zeker helpen om onze privacy en rechten daadwerkelijk te beschermen."

Publieke content blijft beschikbaar

Meta kan publieke foto's, video's en reacties verwerken en opslaan, zelfs als een gebruiker zijn account of content later verwijdert. Rutjes: "In eerste instantie merk je als Instagram- en Facebookgebruiker niets van de maatregel van Meta. Toch zijn veel mensen zich onvoldoende bewust van de mogelijke impact van deze maatregel."

Gevolgen zijn blijvend

Volgens Rutjes kunnen zulke digitale sporen lang invloed houden. "Stel dat je als student voor de grap post dat je een verkeersbord steelt. Jaren later solliciteer je bij een internationale organisatie in een land waar dit als strafbaar feit wordt gezien. Hoewel je de post inmiddels hebt verwijderd, kan de AI van Meta deze alsnog naar boven halen. Dit soort informatie blijft je dan achtervolgen, zonder de mogelijkheid om dit definitief te verwijderen."

Bewuster omgaan met delen

Rutjes roept op tot terughoudendheid bij het delen van informatie. "Bij elke publieke uiting moet je je afvragen: vind ik het oké dat deze informatie permanent beschikbaar blijft, voor vriend en vijand? Als je daarover twijfelt, kun je beter niet posten. Zeker als er andere mensen op jouw foto’s of video’s staan, moet je hier heel goed over nadenken."

Ouders hebben hierin een voorbeeldrol, stelt Rutjes. "Kinderen overzien vaak de consequenties van hun online gedrag nog niet. Het is aan de ouders en verzorgers om hierin mee te kijken en hen tegen zichzelf te beschermen."

Let op auteursrechten

Ook het onbewust delen van auteursrechtelijk beschermd materiaal vraagt om aandacht. Rutjes: "Een foto van een schilderij in een museum kan auteursrechtelijk beschermd zijn. Als deze afbeelding op sociale media belandt, kan deze in de trainingsdata van AI-systemen van Meta terechtkomen en voor altijd beschikbaar blijven. De gebruiker is zich er vaak niet van bewust dat ze hiermee permanent inbreuk maken op het auteursrecht. Het verwijderen van de foto van sociale media verandert hier niets aan."

Instellingen controleren

Rutjes adviseert gebruikers om bewuster om te gaan met wat zij online plaatsen. "Gebruikers van Instagram en Facebook moeten zich er bewust van worden dat wat zij verwijderen op sociale media, niet echt verwijderd wordt. Denk niet alleen na voordat je iets post, maar blijf ook alert op wat er gebeurt nadat je iets hebt verwijderd. Controleer bijvoorbeeld je instellingen en verdiep je in het beleid van Facebook en Instagram. Alleen door bewust te handelen op sociale media kunnen we onze privacy en rechten daadwerkelijk beschermen."

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Reuters: Meta verdient 10 procent via scam en illegale omzet

07-11-2025 | 12:49:00
Persbureau Reuters stelt dat Meta (met Facebook, Instagram, Whatsapp) in 2024 circa 10 procent oftewel 16 miljard dollar (13,8 miljard euro) van zijn wereldwijde omzet verdient met scam en verboden goederen

Threads met reclame in Verenigde Staten en Japan

27-01-2025 | 11:42:00
Threads, de met X concurrerende dienst van Mark Zuckerberg’s Meta is (beperkt) gestart met reclames in de Verenigde Staten en Japan.

Wat betekent verwijderen externe factcheckers voor merken?

23-01-2025 | 14:59:00
Temidden van een voorlopig uitgesteld verbod op TikTok in de Verenigde Staten kondigde Meta afgelopen week aan externe factcheckers in de VS te vervangen door community notes. Deze ingrijpende verandering roept in de VS nieuwe zorgen op over merkveiligheid en de rol die grote sociale mediaplatforms spelen bij het verspreiden van informatie.

Kim van Sparrentak (GroenLinks): systeem moet veranderen om sponsoring techfascisten te stoppen

13-01-2025 | 00:11:00
Kim van Sparrentak die als Europarlementariër van GroenLinks mede aan de basis stond van de Digital Market en Digital Service Act, vindt dat het (adverteerders)systeem van big-techbedrijven moet veranderen om de sponsoring van techfascisten door marketeers te stoppen

Martijn Snoep (ACM): big-techbedrijven hebben heel veel geld en diepe zakken om zich tegen toezicht te verdedigen

13-01-2025 | 00:00:00
Martijn Snoep bestuursvoorzitter van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt dat big tech bedrijven heel veel geld en diepe zakken hebben om advocaten in te huren en zich te verdedigen tegen toezichthouders als de ACM en de Europese Commissie.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stacey Rookhuizen voelt als campagneleverancier deel van het VVD-team

07-11-2025 | 21:52:39
Stacey Rookhuizen is oprichter/eigenaar van Bombilate Media. Matthijs van de Burgwal is hoofd strategie bij de VVD.  We spreken beiden over de verkiezingscampagne voor de VVD die Bombilate Media voor de vierde keer maakte

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.