McDonald's trekt AI-kerstcommercial terug

McDonald's heeft de door TBWA\NEBOKO ontwikkelde kerstcommercial It’s the most terrible time of the year teruggetrokken. Het filmpje was een met AI en door AI-specialisten gemaakte parodie op de sfeer rond de kerstdagen en de feestmaand. De Amerikaanse productiemaatschappij The Sweetshop en het label The Gardening Club was betrokken bij de productie met het regisseursduo MAMA (Mark Potoka en Matt Starr Spicer). TBWA\NEBOKO verwijst voor commentaar naar McDonald's.

McDonald's

McDonald's stelt in een statement dat de Kerstcommercial was bedoeld om de stressvolle momenten tijdens de feestdagen in Nederland te laten zien. De fastfoodketen stelt echter te merken - op basis van de social media commentaren en internationale media-aandacht - dat voor veel gasten deze periode de mooiste tijd van het jaar is. McDonald's zegt dat te respecteren en te willen borgen dat het bedrijf Good Times en Good Food voor iedereen biedt.

Bij de lancering van de AI-commercial waren McDonald's en TBWA\NEBOKO trots op de AI-commercial en wilden de december-maand als wat leuker en luchtiger voordoen op een vernieuwende manier met humor, realisme en AI-executie. Het idee was de maand als druk, chaotisch en niet altijd perfect op humoristische manier te tonen.

Buitenlandse kritiek

Met name buitenlandse media en specialisten bekritiseerden de film, de ironische boodschap die veelal in Nederlandse uitingen zit, wordt daarbij niet gewaardeerd. In 2024 kreeg Coca Cola veel kritiek voor zijn met Generative AI gelanceerde reclames met een remake van The Holidays are Coming. Coca Cola heeft voor de kerstcommercials 2025 opnieuw Generative AI ingezet met hulp van de Amerikaanse studio's Secret Level en Silverside AI met hetzelfde motto.

www.tbwa.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

TBWA\NEBOKO maakt eerste (kerst)campagne voor Lindt LINDOR

10-12-2025 | 07:45:00
TBWA\NEBOKO heeft afgelopen zomer een pitch van Lindt gewonnen en heeft de eerste (kerst)merkcampagne voor onder de noemer Pak uit met Lindt LINDOR ontwikkel

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven

Darre van Dijk meest invloedrijk in reclamebureauwereld

04-12-2025 | 14:58:00
Voor het vierde jaar achter elkaar staat Darre van Dijk van TBWA\Neboko op nummer 1. Hij voelt de hete adem van TBWA\Neboko CEO Rik Ledder in zijn nek

DDB Amsterdam gaat op in TBWA\NEBOKO

01-12-2025 | 23:16:00
DDB Amsterdam gaat op in TBWA\NEBOKO. Het is het gevolg van de overname van IPG door Omnicom en de strategie die Omnicom daarna gepresenteerd heeft
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.