Marco van de Lisdonk: YouTube vraagt om precisie en data
[Marketing Report TV] Country Manager van Channel Factory over campagnes, context en cultuurverschillen
Marco van de Lisdonk, Country Manager Nederland bij Channel Factory, is te gast bij Marketing Report TV. In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over het vijfjarig bestaan van Channel Factory in Nederland, de unieke werkwijze van het bedrijf en het belang van brand safety en brand suitability op YouTube. Ook deelt hij zijn ervaringen met cultuurverschillen tussen landen en de groei van Connected TV als videokanaal.
Bij Channel Factory werken collega’s intensief samen, vertelt Marco van de Lisdonk: “Je kent iedereen bij naam, en daardoor voel je echt: we bouwen hier samen aan iets.” Ondanks de internationale schaal – het bedrijf is actief in 31 landen – heerst er lokaal nog steeds een start-upmentaliteit. “Elke markt is uniek, dus je moet lokaal veel zelf regelen.”
Channel Factory bestaat internationaal tien jaar en viert in Nederland inmiddels het vijfjarig bestaan. Van de Lisdonk maakte de overstap van grote mediabedrijven als Sanoma en DPG Media naar de kleinere en wendbare organisatie. De klik met medeoprichter Nick Beentjes speelde daarin een rol, net als de technologische focus van Channel Factory. “Slimme technologie, kleinschaliger team – dat sprak me aan.”
Context boven alles
Channel Factory specialiseert zich in het optimaliseren van YouTube-campagnes, met nadruk op brand safety en brand suitability. Marco van de Lisdonk: “We zijn in staat om 25 tot 35 procent aan ‘misgeplaatste’ content uit een campagne te filteren. Dus geen advertenties bij kinderfilmpjes, Russische propaganda of fake news.”
De technologie achter deze filtering is geavanceerd. Een database met ruim 10 miljoen geanalyseerde kanalen – goed voor circa 3 miljard video’s – vormt de basis. “Het cureren gebeurt grotendeels automatisch – 96 procent via AI – maar we doen ook handmatige checks. Tijdens pizzasessies beoordelen teams in 16 Europese landen gezamenlijk duizenden kanalen.”
Brand suitability gaat nog een stap verder dan veiligheid. Van de Lisdonk: “Suitability is veel specifieker: past de content bij het merk? Een automerk wil bijvoorbeeld bij video’s over auto’s staan, liefst bij relevante reviews.”
YouTube en Connected TV
Het kijkgedrag van consumenten verandert snel, merkt Van de Lisdonk op. “Meer dan de helft van alle kijktijd op YouTube is nu via het grote scherm – Connected TV. Lineaire televisie wordt vooral nog bekeken door 50-plussers. Jongere doelgroepen kiezen zelf wat en wanneer ze kijken.”
Daarmee blijft YouTube een onmisbaar platform voor adverteerders. En Channel Factory biedt daarin toegevoegde waarde. “We hebben een directe API-koppeling met YouTube en zijn partner in het YouTube Measurement Program. Daardoor kunnen we veel meer datapoints gebruiken.”
Wat Channel Factory volgens Van de Lisdonk echt onderscheidt, is het werken met een inclusion list: “Wij bepalen vooraf exact waar een campagne wél mag draaien. Dat is veel effectiever dan werken met een exclusion list. Met 500 uur aan nieuwe content per minuut is het anders niet schaalbaar.”
Culturele verschillen en marktvolwassenheid
De manier van zakendoen verschilt sterk per land, merkt Van de Lisdonk. “In België moet je eerst zes keer lunchen voor er zaken worden gedaan – daar zit een hele cultuur omheen. In Nederland zijn we wat directer.” Ook de volwassenheid van de markt speelt mee.
Bekijk de video hier:
Marketing Report TV is powered by Bruut en Abovo Maxlead

Bruut is dé one-stop-shop voor videocontent! Van strategie tot creatie, en van productie tot distributie. Wij doen het! Hoge kwaliteit video, slim en efficient gemaakt voor ieder scherm, dat is onze kracht. Met een hecht team van enthousiaste makers hebben maken we gepassioneerd content voor iedereen.

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.
Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bregje van Iperen: Familie-influencers maken impact voor merken
Lisette Samplonius: Finally an Agency is spot on
Eefje Gubbens: Print is nog steeds booming bij Matter
Danny Thijssing: Buitenreclame werkt omdat je het echt beleeft
Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?
Nik Sluijs: Happiness Amsterdam werkt als één Benelux-club
Sander van Gestel: Mediahuis kiest voor eigen innovatie
Dion Holla: Muziek is een strategisch wapen voor merken
Eduard van Bennekom en Lukas van de Ven: Creatieve fusie voelt als thuiskomen
Andy Mosmans: nexeye groeit in Europa met VENGEAN-power
Nathalie Peters: Groei begint bij je eigen mensen
Patrick Molleman: Retail en digitaal maken Global sterker
Maurice Kaan: Van regio naar impact met Abovo Maxlead
Hans Bauman: Gouden Esprix bekroont 25 jaar Bob
Joeri Jansen: Creativiteit begint bij evidence-based denken
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern
Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025
Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest
[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager
Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv
Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers