
Live happy van TUI bekendste soundlogo van touroperators
Onderzoek TAMBR, in samenwerking met Talpa Media en Unravel Research
Het soundlogo van TUI is in korte tijd uitgegroeid tot de bekendste jingle in de reisbranche. Live Happy werd in 2022 gelanceerd, maar is inmiddels bekend bij driekwart van de consumenten. Bij het horen van de tune weet bovendien 80 procent van de luisteraars direct met welke reisaanbieder ze te maken hebben. Dit blijkt uit onderzoek naar de prestaties van de soundlogo's van Nederlandse touroperators, uitgevoerd door sonic branding agency TAMBR, in samenwerking met Talpa Media en neuromarketingbureau Unravel Research.
Ana Henriques, Head of Marketing Communications TUI Netherlands and Belgium: "Geluid is een krachtig instrument om snel merkherkenning te bouwen en emotionele connecties te versterken, zelfs wanneer het visuele aspect ontbreekt. We kiezen al jaren bewust voor het inzetten van het soundlogo om de emotionele verbindingen van ons merk met vakanties kracht bij te zetten en zijn dan ook blij te horen dat we als winnaar uit het onderzoek komen."
In vergelijking met de andere touroperators wordt duidelijk dat TUI niet alleen consistent het soundlogo voert, maar ook een andere mediastrategie voert dan concurrenten door gedurende het jaar vaker aanwezig te zijn.
Patricia van Overdam, Head of AV bij EssenceMediacom: "De herkenbaarheid van de tune en de sterke koppeling aan het merk TUI tonen aan dat een goed doordacht en consistent ingezet soundlogo een aanzienlijke impact kan hebben op de merkbekendheid. Het is interessant om te zien dat TUI niet alleen consistent is in hun uitingen, maar dat TUI dit ook doorvoert in een gelijkmatige en consistente mediadruk, wat de bekendheid ten goede komt. Het feit dat TUI zo snel na de lancering van hun nieuwe campagne en soundlogo in 2022 deze resultaten heeft kunnen realiseren, bewijst de kracht van een goed uitgevoerde sonic branding strategie."
Terug naar de zon
De tweede plaats is voor Naar de zon met Corendon. Een rijmende pay-off die daardoor makkelijk te onthouden is. En ondanks dat de no-nonsense reisaanbieder de afgelopen jaren experimenteerde met verschillende slogans, zoals Altijd scherp, Altijd de beste vakantiedeals, Terug naar de zon en Weer naar de zon.
KLM Holidays
KLM Holidays is een relatief nieuwe toetreder in de reisbranche, maar maakt slim gebruik van elementen uit het oorspronkelijke KLM-soundlogo. Het motief, onder andere geïnspireerd op de ping van hun veiligheidsgordels, is al sinds 2014 te horen. Er is wel nog werk te doen voor KLM, want een derde van de luisteraars associeert het logo met Qatar Airways.
De impact van audio en het belang van een krachtig soundlogo
Audio heeft het grootste aandeel in mediaconsumptie. Met audio bereiken adverteerders dagelijks maar liefst 80 procent van alle Nederlanders en radio alleen al haalt een dagelijks bereik van 60 procent. Daardoor neemt audio een steeds grotere rol in binnen de mediamix van merken. Voor merken biedt dit grote bereik kansen om de impact van audio optimaal te benutten. Hoe een merk klinkt, ofwel de sonic branding, is van groot belang.
Een effectief soundlogo valt op, triggert de juiste associaties en is consistent doorgevoerd in alle uitingen. Een zorgvuldig ontwikkeld en strategisch ingezet merkgeluid kan op die manier een stevige breinpositie verwerven bij de consument en flink bijdragen aan merkbekendheid en koopintentie.
Klik hier voor meer inzichten in de prestaties van de onderzochte soundlogo's en ontdek welke soundlogo's de grootste impact maken.
Willemijn van Hussen (TAMBR): Audio is je merkstem
De onbenutte kracht van soundlogo's
Herlancering en landelijke campagne Lazy Vegan
Onderzoek TAMBR: Dat is het lekkere van Albert Heijn, bekendste jingle van Nederland
TAMBR maakt adaptief AI soundlogo voor de M100 2025-lijsten
Gepubliceerd door: Laura Heerlien