Isabel Druijf: Gamification in onderzoek brengt hogere respons

[Column] Research Consultant bij MediaTest deelt inzichten voor een beter begrip van consumentengedrag

Gamification is een uitstekende manier om de betrokkenheid, motivatie en gedrag van mensen te stimuleren en te veranderen. Vooral vanwege de manier waarop het verschillende aspecten van games integreert in niet-spelcontexten, zoals onderwijs, gezondheidszorg, defensie maar ook marktonderzoek.

Gamification voor kwantitatief marktonderzoek 

Enquêtes kunnen een lage respons opleveren vanwege een gebrek aan betrokkenheid van de respondenten. Door gamification toe te passen, zoals het belonen van deelnemers met punten, badges of zelfs virtuele valuta, kunnen onderzoekers de motivatie vergroten en de kwaliteit van de deelname verbeteren.

Interactieve vragen zijn niet alleen een effectieve manier om gegevens te verzamelen, maar ook om de kennis en betrokkenheid van respondenten te testen. Door het toevoegen van uitdagende en vooral leuke grafisch vormgegeven vragen (spelelement) kunnen onderzoekers waardevolle inzichten verkrijgen terwijl de deelnemers plezier hebben en zich uitgedaagd voelen.

Gamification voor kwalitatief onderzoek

Offline workshops en brainstormsessies bieden een interactieve omgeving waarin deelnemers ideeën kunnen genereren en samenwerken. Gamification kan worden toegepast door activiteiten zoals games, puzzels of teambuilding-oefeningen toe te voegen om de creativiteit en betrokkenheid van deelnemers te vergroten. Dit kan resulteren in levendige discussies en het genereren van nieuwe inzichten.

Co-creatie: Zorg ervoor dat respondenten in staat zijn om actief deel te nemen aan het ontwerpproces van nieuwe producten of diensten. Door gamification-elementen toe te passen, zoals stemmen op ideeën, het organiseren van wedstrijden of het toekennen van virtuele beloningen voor creatieve bijdragen, kunnen onderzoekers samenwerking en innovatie stimuleren.

Online focusgroepen: Gamified online focusgroepen bieden een platform voor interactieve discussies en ideeënuitwisseling tussen respondenten. Door gebruik te maken van gamification elementen zoals punten verdienen, digitale post-its, onderlinge ranglijsten of (wedstrijdvorm) virtuele badges ontvangen, kunnen onderzoekers de betrokkenheid van deelnemers vergroten en waardevolle bijdragen stimuleren.

Conclusie

Door gamification toe te passen in zowel kwantitatief als kwalitatief marktonderzoek, behalen wij goede resultaten voor rationele doelgroepen zoals bijvoorbeeld ondernemers, docenten en medici. Gamification kan leiden tot meer bruikbare inzichten en een beter begrip van consumentengedrag en voorkeuren, wat op zijn beurt kan helpen bij het informeren van marketingstrategieën en productontwikkeling.

Isabel Druijf is Research Consultant bij MediaTest

www.mediatest.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Jongeren combineren steeds vaker audio en beeld

04-09-2025 | 11:39:55
Uit onderzoek van MediaTest blijkt dat video een groeiend onderdeel vormt van de manier waarop jongeren audiocontent consumeren.

[Vacatures] MediaTest zoekt een Junior Research Consultant

04-09-2025 | 09:04:00
MediaTest is per direct op zoek naar Junior Research Consultant

MediaTest zoekt onderzoeksvraag voor 24-uurs onderzoek

05-08-2025 | 10:15:00
Het bureau viert jaarlijks zijn oprichtingsdag door zijn expertise in te zetten voor een goed doel.

Mediahuis/MediaTest jongerenonderzoek: meer op smartphone

08-07-2025 | 16:29:00
Uit het negende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis en MediaTest blijkt dat Nederlandse jongeren meer tijd op hun telefoon doorbrengen, maar minder actief zijn op social media dan vorig jaar

Print, podcasts en puzzels populairder in vakantietijd

13-06-2025 | 12:21:00
Uit onderzoek van Mediahuis en MediaTest onder ruim duizend respondenten blijkt dat mensen in deze periode niet minder, maar juist anders media consumeren.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.