[Interview] Isabel Boerdam over De Hippe Vegetariër

Marketing Report houdt een serie interviews met websites die zijn aangesloten bij Azerion.

Isabel Boerdam is oprichter en initiatiefnemer van de De Hippe Vegetariër, Week zonder Vlees campagne en Communicatiebureau Green Food Lab. We spreken haar over het platform De Hippe Vegetariër.

Wat is De Hippe Vegetariër?

Ik ben op mijn negende vegetariër geworden toen ik mij realiseerde dat het stukje vlees op mijn bord een levend dier was geweest. Vanaf dat moment was ik vaak de enige vegetariër in mijn omgeving. Er waren in die tijd ook nog veel minder vegetarische opties in de supermarkt en restaurants. Na veel eentonig vegetarisch eten (met veel kaas!) ben ik begonnen met een ontdekkingsreis door creatiever te koken.

Ik ontdekte dat je veel met groente kan door ze op andere manieren te bereiden, bijvoorbeeld in de oven of door te marineren. Deze enthousiaste kijk op de gezonde, duurzame, kleurrijke en lekkere vegetarische keuken wilde ik met de wereld delen. In 2013 ben ik daarom mijn foodblog De Hippe Vegetariër begonnen om te laten zien dat vegetarisch eten ook lekker én hip kan zijn.

Op de website vind je inmiddels (na 10 jaar) honderden vegetarische en veganistische recepten en artikelen over voeding, gezondheid, duurzaamheid en leefstijl. De Hippe Vegetariër is uitgegroeid tot de grootste vegetarische platform van Nederland, voor vegetariërs, flexitariërs en foodies. Dat De Hippe Vegetariër niet alleen bezocht wordt door vegetariërs vind ik een groot compliment. Ik wil meer vega immers aantrekkelijk maken voor iedereen!

Hoe is De Hippe Vegetariër gegroeid van een kleine (hobby)site naar een groter platform?

Ik ben tijdens mijn studententijd begonnen met De Hippe Vegetariër. Toen de vega(n) eten populairder werd, steeg het aantal websitebezoekers snel. Restaurants lanceerden groentemenu’s, De Vegetarische Slager timmerde aan de weg en hippe vegan hotspots doken op. Dat hielp natuurlijk enorm. Zo groeide de website, en werd ik langzaam gezien als een vegetarische expert.

Ik werd gevraagd voor trendpresentaties, adviezen over producten en recepten, en er ontstond een klein bedrijfje. In 2016 besloot ik daarom om een kookboek te gaan schrijven met dezelfde naam als de website: De Hippe Vegetariër. Van het één kwam het ander, en de Vegabijbel en Vega Atlas volgden. Inmiddels run ik het niet meer alleen, maar met een heel team in samenwerking met Discover Media.

Hoe verklaar je het succes van De Hippe Vegetariër?

De Hippe Vegetariër is er voor iedereen die iets minder vlees wilt eten. De Hippe Vegetariër heeft sinds 2013 een groot aanbod van recepten opgebouwd, en onze kwaliteit en autoriteit op dit gebied wordt ook gewaardeerd door Google.

Er staan culinaire en uitgebreide recepten op de site, maar ook snelle en makkelijke recepten. Er zit dus voor iedereen wel een recept tussen! 

De artikelen zijn laagdrempelig en bevatten vaak tips vanuit onze eigen ervaringen. Ik denk dat die diversiteit en toegankelijkheid bedraagt aan het succes van De Hippe Vegetariër. Daarnaast plaatsen we sinds 2013 dagelijks content, en schrijven en ontwikkelen alles zelf. We zijn geen doorgeefluik en ook geen commercieel uithangbord, en dat waarderen onze lezers. Die kwaliteit en inhoud staan altijd voorop bij ons, nu en in de toekomst!

Hoe werk je samen met Azerion?

Op De Hippe Vegetariër wordt gebruikgemaakt van display advertenties. Ik vind het belangrijk dat de advertenties passen bij ons platform en aansluiten op de websitebezoekers. Daarnaast hebben wij dankzij Azerion veel mogelijkheden voor house advertenties waarmee wij bijvoorbeeld onze eigen themaweken promoten; denk bijvoorbeeld aan De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel.

Wij werken samen met Azerion om onze advertenties te optimaliseren. Met behulp van Azerion zijn onze advertenties geautomatiseerd en sluiten de advertenties beter aan bij ons platform en websitebezoekers. Door deze samenwerking kan ik me meer richten op het creëren van waardevolle content, terwijl Azerion zorgt voor de technische en strategische ondersteuning.

Je bent ook actief met het Food Consultancy & Communicatiebureau Green Food Lab. Kan je uitleggen hoe je dat bureau begonnen bent er wat er uniek is aan jouw bureau?

Ik merkte dat veel bedrijven een stap wilde zetten richting duurzaamheid en plantaardige voeding, maar niet precies wisten hoe zij hierover moesten communiceren richting de consument. Met mijn achtergrond en kennis over duurzaamheid en plantaardige voeding kon ik hier goed bij helpen.

Ik ben toen in 2018 gestart met het bedrijf Green Food Lab. Green Food Lab is uniek, omdat wij een consultancy & communicatiebureau zijn die zich specialiseert in voeding en duurzaamheid. We werken met een team van foodexperts die begrijpen hoe je consumenten kunt inspireren en activeren met eerlijke en aantrekkelijke communicatie. We combineren strategisch advies met creatieve campagnes om de boodschap van onze klanten effectief over te brengen.

Je bent ook de vrouw achter de Week zonder Vlees. Hoe verklaar je het succes hiervan?

Toen het klimaatakkoord gesloten werd, verbaasde het me dat de overheid geen campagne startte om meer uitleg te geven over de invloed van onze voeding op het klimaat en de CO2-uitstoot waar we in Nederland verantwoordelijk voor zijn met elkaar. Dus dacht ik... als de overheid het niet doet, dan moet ik het zelf maar doen!

En zo is de Week Zonder Vlees begonnen in 2018. Omdat ik natuurlijk geen budget had, ben ik geld gaan inzamelen bij de voedingsindustrie voor de campagne, en dat was uiteindelijk een slimme keuze. Daardoor is de Week Zonder Vlees (& Zuivel – sinds 2022) echt een beweging geworden met zichtbaarheid door heel Nederland. We zien echt het gesprek van de dag, ook doordat producenten, supermarkten en horecaketens zich inzetten voor de campagne. Dat is geweldig om te zien.

In 2024 deed 20 procent van Nederland mee, dat zijn bijna 3 miljoen volwassenen! Met dat succes zijn we nu ook aan het uitrollen naar Europa. België is van start, en op de roadmap staan Denemarken, Duitsland, Spanje en Oostenrijk. Let’s go!

www.dehippevegetarier.nl

www.azerion.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Hawk by Azerion en Adsquare breiden samenwerking uit

18-09-2025 | 15:29:00
Hawk by Azerionen en Adsquare breiden hun samenwerking uit naar Latijns-Amerika, het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en extra Europese landen.

[Forum] Wat is goede content?

17-09-2025 | 23:59:00
In de rubriek [Forum] stellen wij bepalende spelers in de markt een actuele vraag. Deze keer stellen we juryleden van de Influencer & Content Marketing Awards 2025 de vraag

Willem-Albert Bol: Azerion, de grote snoepwinkel vol kansen

12-09-2025 | 12:47:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Willem-Albert Bol van Azerion

Rebranding Azerion markeert focus op digitale advertising

11-09-2025 | 13:42:00
Azerion heeft een rebranding doorgevoerd met een vernieuwde visuele identiteit, een herontworpen website en een versterkte aanwezigheid op sociale media.

Azerion ziet omzet en winstgevendheid verder groeien

28-08-2025 | 09:25:14
Azerion heeft in het tweede kwartaal van 2025 een omzet gerealiseerd van 147,4 miljoen euro, een stijging van ruim 6 procent
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Alfred zoekt een Senior Producer

24-09-2025 | 08:00:00
Alfred  is per direct op zoek naar een Senior Producer - Full-time · Amsterdam

SuperRebel.Agency ontwikkelt internationale merkfilm VGP

23-09-2025 | 11:01:42
Het project vormt het centrale onderdeel van een campagne die deze week in achttien landen start

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur Video Qmusic

23-09-2025 | 09:27:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur Video Qmusic - Amsterdam

Joe Public en ALDI benadrukken bekroonde kwaliteit in campagne

23-09-2025 | 09:04:00
Joe Public Amsterdam heeft voor ALDI een vervolg ontwikkeld in de Fans van Voordeel-campagne.

ARA Creative Agency ontwikkelt campagne Sok je mee

22-09-2025 | 15:54:22
Op Wereld Alzheimer Dag presenteert Team Alzheimer de campagne Sok je mee. Doel is zoveel mogelijk Alzheimer Socks te verkopen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.