
[Interview] Elzemieke Olsthoorn (Abovo Maxlead): Content is dé manier om merkoverweging te creëren en meer kopers te vinden
Abovo Maxlead is het grootste onafhankelijke media-, content- en performance marketingbureau van Nederland. Elzemieke Olsthoorn is er CMO en ze is ook jurylid van de Content Marketing Awards 2024. Marketing Report spreekt haar.
Wat doen jullie precies?
Wij zijn gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. Met onze 230 collega’s bieden we een breed scala aan diensten, zoals mediastrategie, digitale marketing, SEO, SEA en tech & data oplossingen. Daarnaast hebben we de expertise rond content concepten en produceren van creatieve media oplossingen. Daarvoor bestaat ons label AM Beyond*. Binnen deze unit ben ik werkzaam met ons team van concepters, contentstrategen, projectmanagers en multimedia designers.
Wie is de doelgroep van Abovo Maxlead?
Onze doelgroep is gelukkig breed en gevarieerd. We werken zowel voor kleine, middelgrote tot echte grote adverteerders. De ene dag ben je bezig met een zonwering bedrijf die via creatieve inzet meer zichtbaarheid wil realiseren op social media, De andere dag werk je voor grote merken zoals Basic-Fit en VGZ die content partnerships of een influenceraanpak zoeken. De gemene deler is dat we doorgaans werken voor uitdagers; bedrijven die zich onderscheiden door hun ambitie om bestaande marktnormen te doorbreken. We voelen ons erg verwant met deze uitdagers, omdat we zelf ook die mentaliteit hebben. Een combinatie van ondernemerschap, lef om kritische vragen te stellen en de drive om verder te gaan dan alleen het uitvoeren van opdrachten. Dat maakt het werk afwisselend en je kunt écht verschil maken.
Wat kan Abovo Maxlead wat andere bureaus niet kunnen?
Ik denk dat ieder bureau in de basis dezelfde skills heeft. Het voordeel van AM Beyond* is dat we onderdeel zijn van een brede bureaugroep. We worden al vroeg in de strategiefase aangesloten en kunnen daarom creatieve content en media distributie nauw op elkaar laten aansluiten. Content als stevig onderdeel in het geheel, in plaats van een losse benadering. Ander voordeel van onze groep is dat wij na livegang van een campagne de content en creatie makkelijk kunnen volgen en optimaliseren, omdat specialisten ons continu feedback geven over de resultaten van een campagne. Verder zijn we een pragmatische club, er heerst hier een niet lullen maar poetsen-cultuur waardoor klanten snel, goed werk geleverd krijgen.
Wat heeft de komst van influencers betekend voor het contentmarketingvak?
Influencermarketing was in eerste instantie nog klein; een niche en losstaand onderdeel binnen de contentstrategie met een eigen distributie aanpak. Dat is nu echt wel anders. De inzet van influencers en content creators is een waardevol en geïntegreerd onderdeel van de contentwereld. Wij betrekken zelf graag influencers bij campagnes, ook steeds vaker op specifiek verzoek van onze klanten. De uitdaging is wel dat je de controle deels moet durven loslaten en moet vertrouwen op de eigen invulling van content creators. Maar gelukkig kunnen steeds meer klanten dat, omdat ze inzien dat content, passend bij het platform en de afzender, het meest effect heeft.
Op welke vraag is contentmarketing het beste antwoord?
Op de simpele vraag hoe adverteerders hun potentiële kopersgroep kunnen vergroten. Content, mits goed ingezet uiteraard, is dé manier om merkoverweging te creëren en uiteindelijk om meer kopers te vinden. Je brengt daar namelijk iets wat de emotie van de ontvanger raakt, zonder te ‘zenden’. De tijd dat dat werkte is allang voorbij; er is een stevige advertentie moeheid aan het ontstaan. Alleen als content daadwerkelijk wat toevoegt op je scherm, pak je nog aandacht. En creatie is bewezen veruit de grootste drijver van effect. Met andere woorden: creatieve content zorgt voor merkoverweging en zonder overweging heb je geen kopers. Het ultieme argument om te investeren in content dus.
Is er voldoende innovatie in contentmarketing?
Zeker wel, trends op social media volgen elkaar razendsnel op. Je moet hier dagelijks mee bezig zijn om te weten welke content op dat moment aanslaat en bij welke doelgroep. Maar ook de gevestigde media innoveren, denk aan de interactieve en creatieve mogelijkheden via deepscreen technieken bij DOOH. En als je alleen al kijkt naar alle ontwikkelingen op gebied van AI moet je flink bijblijven. We hebben daarom ook een AI taskforce opgericht; een team van collega’s die alle AI innovaties nauwgezet volgt en hierover intern en extern adviseert. Het maakt ons werk makkelijker, efficiënter. Trends, content kalenders, ideeën voor copy en visuals; we laten ons graag helpen via de juiste inzet van AI.
Wat is het laatste nieuws?
We werken sinds kort met een tool waar we al onze creaties vooraf kunnen testen op effectiviteit. Of het nu gaat om banners, online video’s, webdesigns, OOH of printuitingen; op basis van eyetracking data wordt voorspeld hoe een creatie zal performen en vooral hoe we deze kunnen optimaliseren. Zo weten we altijd dat we het beste maken voor onze klanten. Al met al: we zitten nooit stil en dat maakt ons vak zo ontzettend leuk.
Lees hier alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe cases in te sturen
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert