
[Interview] Axel von Maltzahn (Result ADR) en Frederique Rote (VENGEAN) over de rebranding van Result ADR: Conflict Redefined
Result Mediation heeft onlangs zijn merk gewijzigd van Result Mediation naar Result ADR met de strategische inzet van VENGEAN. Daarbij is ook een herpositionering ingezet. We spreken met Axel von Maltzahn, algemeen directeur van Result ADR en Frederique Rote, Copywriter bij VENGEAN over de samenwerking, de nieuwe merkstrategie, de visual identity, het communicatieconcept en de website.
Wat is Result ADR?
Axel von Maltzahn: Result ADR (voorheen Result Mediation) is sinds 2004 gespecialiseerd in het oplossen van arbeidsconflicten. We hebben intussen meer dan 20.000 conflicten succesvol begeleid en meer dan 2000 professionals opgeleid tot mediator. Onze focus ligt nu ook op zakelijke en corporate mediation, waarbij we bedrijven helpen om verstandiger en productiever met conflicten om te gaan en hen conflictbekwaam maken. Dit doen we via mediation, vertrouwenspersonen, arbitrage, bindend advies en opleidingen.
Wat was de aanleiding voor een rebranding?
Axel von Maltzahn: Voorheen werden we vaak pas ingeschakeld wanneer conflicten al waren geëscaleerd, waardoor we als en soort pleister fungeerden. Nu ondersteunen we organisaties ook preventief, zodat ze conflicten beter kunnen managen voordat escalatie plaatsvindt. We geloven dat goed gemanagede conflicten juist kansen bieden voor groei, verbetering en samenwerking.
Deze bredere focus vroeg om een nieuwe positionering. Deze bredere focus vroeg om een nieuwe merknaam – Result Alternative Dispute Resolution – én een nieuwe positionering.
Hoe heeft VENGEAN de rebranding vormgegeven?
Frederique Rote: De opdracht van Result ADR was duidelijk: een nieuwe merkidentiteit creëren die hun expertise en toekomstvisie ondersteunt. Na eerst het merk strategisch naar de toekomst toe ge-herpositioneerd te hebben met daaruit voortvloeiende brand story en thema, ontwikkelden we het de brand theme Conflict Redefined.
Dit benadrukt conflicten als groeikansen voor organisaties (zonder wrijving geen glans). Deze gedachte werd doorvertaald in een 360-graden communicatieconcept voor zowel on- als offline gebruik, waarbij deze herdefiniëring van conflict centraal staat; negatieve begrippen worden in conflictsituaties bewust verwisseld met positieve uitkomsten. Het resultaat zijn stellingen die mensen tot nadenken zetten en conflict als middel voor positief resultaat neerzetten.
Wanneer is de herpositionering geslaagd?
Axel von Maltzahn: De nieuwe branding speelt een cruciale rol in onze groeistrategie. Het helpt ons niet alleen om onszelf beter te positioneren in de zakelijke markt, maar ook om ons verhaal krachtiger over te brengen aan (potentiële) klanten, medewerkers, professionals en partners. Door conflicten te herdefiniëren als kansen voor verbetering, spreken we een breder publiek aan en onderscheiden we ons van concurrenten.
Wat is er bijzonder aan dit communicatieconcept?
Frederique Rote: De kracht zit in het herdefiniëren van conflict. Negatieve begrippen worden in positieve veranderd, waardoor mensen anders naar conflict gaan kijken. In de het concept worden negatieve uitkomsten van conflicten doorgestreept in plaats van ze alleen te vervangen.
Slogans die gebruikt worden zijn conflict zaait eenheid, wanneer twee partijen twisten, wint iedereen, conflict verenigt, conflict transformeert, conflict ontwikkelt. Welk gedachte zit er achter deze slogans om conflicten positief uit te leggen?
Na eerst het merk strategisch naar de toekomst toe ge-herpositioneerd te hebben met daaruit voortvloeiende brand story en thema, ontwikkelden we het communicatieconcept ‘Conflict Redefined’. Dit benadrukt conflicten als groeikansen voor organisaties (zonder wrijving geen glans).
Hierbij worden opzettelijk negatieve begrippen in conflictsituaties verwisseld met positieve uitkomsten. Het resultaat zijn stellingen die mensen tot nadenken aanzetten en conflict als middel voor positief resultaat belichten. Dit vertaalden we naar een nieuwe merkstrategie, brand story, thema en een 360-graden communicatieconcept voor zowel on- als offline gebruik.
De kracht zit in het herdefiniëren van conflict. We veranderen negatieve begrippen in positieve, waardoor mensen anders naar conflict gaan kijken. In de visuele identiteit strepen we negatieve uitkomsten van conflicten door in plaats van ze alleen te vervangen
Hoe is de website ter hand genomen?
Frederique Rote: De nieuwe website weerspiegelt niet alleen de achterliggende merkgedachte en de verbrede dienstverlening van Result ADR, maar biedt ook een platform waar bezoekers leren wat conflictbekwaam zijn voor hen of hun organisatie kan betekenen. VENGEAN heeft de website vormgegeven en geholpen hem een heldere structuur te geven, zodat gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren tussen diensten zoals mediation, bindend advies en arbitrage.
Welke rol speelt de rebranding in de verdere groei van Result ADR?
Axel von Maltzahn: De nieuwe branding speelt een cruciale rol in onze groeistrategie. Het helpt ons niet alleen om onszelf beter te positioneren in de zakelijke markt, maar ook om ons verhaal krachtiger over te brengen aan (potentiële) klanten, medewerkers, professionals en partners. Door conflicten te herdefiniëren als kansen voor verbetering, spreken we een breder publiek aan en onderscheiden we ons van concurrenten.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
VENGEAN ontwikkelt merkactivatie Bakkerij 't Stoepje
Deze commercials maken kans op Gouden Loeki
VENGEAN blikt terug: Result ADR positioneert conflict als kracht
Hans Anders breidt campagne met André van Duin uit
Chemie Andre van Duin en Janny sluit aan bij Hans Anders
Gepubliceerd door: David de Jong