[Interview] Anke Braams over Denksport

MarketingReport houdt een reeks interviews met partners van Value Zipper, de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. We spreken Anke Braams, Managing Director Benelux bij Keesing Media Group B.V., bekend van onder meer Denksport.

Kun je Denksport introduceren?

Denksport is het oudste en bekendste puzzelmerk van Nederland en België. Bijna iedereen kent ons wel van de puzzelboekjes in de supermarkt of boekwinkels of van de puzzelpagina’s in kranten en tijdschriften. En sinds 2020 brengen we premium puzzelboeken uit, zoals het Grote Bosatlas puzzelboek en het Rijksmuseum puzzelboek, waarmee we nog meer mensen puzzelplezier brengen.  Denksport.com is inmiddels een belangrijk platform geworden zowel voor het verkopen als voor het spelen van puzzels. En we verzorgen geheel op maat gemaakte puzzelboekjes voor zeer diverse bedrijven en non-profit organisaties.

Wie is de doelgroep?

Heel puzzelend Nederland! En dat is een enorme groep als je weet dat 86 procent van alle Nederlanders weleens puzzelt. Dus dat betekent automatisch een brede doelgroep die om verschillende redenen puzzelt. Kinderen kunnen door middel van puzzels leuk leren en even van het (digitale) scherm af. (Jong)volwassenen puzzelen om te ontspannen of samen te spelen met anderen. Veel dertigers en veertigers willen hun brein uitdagen of zich verbeteren, terwijl de oudere doelgroepen het juist doen om geestelijk fit te blijven. Want met puzzelen blijf je mentaal actief en kunnen hersenaandoeningen vertraagd worden.

Wat ziet de titel in de behoefte van de doelgroep?

We brengen met Denksport ruim 120 titels in 13 verschillende segmenten op de markt. Voor de taalliefhebbers zijn er varianten van Woordzoeker tot Cryptogram in diverse moeilijkheidsniveaus. En voor mensen die graag logisch puzzelen zijn er puzzels als Sudoku, Binair en Tectonic. Daarnaast hebben we puzzelmagazines zoals WIN magazine waar je met puzzelen mooie prijzen kan winnen. Win bestaat in 2022 al 30 jaar en is onze grootste abonnemententitel. Voor kinderen bieden we een ruim assortiment voor de leeftijd van 4 tot 12 jaar.

Wat werkt bij de lezer?

De Denksport puzzelaars zijn actieve mensen. Puzzelen om het brein op te starten bij een kopje koffie in de ochtend, of om te ontspannen bij het afsluiten van de dag. In een vaste routine, onderweg of tijdens vakanties. We vullen met puzzelen veel verschillende behoeften in, als sociale activiteit, om je kennis te vergroten, de tijd te doden, te ontspannen, jezelf te trainen om beter te worden of je hersenen leniger te maken. Onze puzzelaars hebben brede interesses, zoals gezondheid, reizen, sport en het gezin/familie. Puzzelen is een actieve vorm van ontspanning, en ons aanbod sluit daarbij aan.

Wat maakt Denksport aantrekkelijk voor adverteerders?

Er zijn verschillende redenen die ons als marktleider in puzzelen aantrekkelijk maakt voor adverteerders:

  1. Zeer groot bereik: zo’n tien miljoen Nederlanders bereiken we zowel digitaal als via retail met een oplage van zo’n 14 miljoen per jaar. In print bieden we verschillende mogelijkheden waaronder advertenties, instekers en meehechters.
  2. Lange confrontatietijd: mensen doen gemiddeld twaalf minuten over een puzzel. De confrontatietijd van een gemiddeld puzzelboekje ligt daarmee op twintig uur en dat is aantrekkelijk voor het overbrengen van je boodschap.
  3. Aantrekkelijk premium: een puzzelboek kan helemaal op maat worden gemaakt, door de vorm en inhoud van de puzzels precies af te stemmen op jouw merk én elke gelegenheid.
  4. Eigen puzzelserie: de mogelijkheid om onder jouw eigen merk, digitaal, een hele puzzelserie op te zetten die compleet afgestemd is op jouw doelgroep.

Hoe zie jij Denksport zich de komende vijf jaar ontwikkelen?

Wij denken dat Denksport zich nog verder kan ontwikkelen tot een braintainment-bedrijf, dat onafhankelijk van het platform, zijn klanten (van 4 tot 100 jaar) bedient met braintainment. Daarin zijn fun, maar ook mentale gezondheid belangrijke speerpunten.  Online gaan wij de komende jaren grote stappen maken, maar puzzelen in print zal altijd een belangrijke rol blijven spelen.

Wat is het laatste nieuws?

We hebben begin deze maand ingehaakt op de lijst der lijsten, de Top2000! Met een Denksport/NPO radio 2 Top2000 puzzelboek. Een top-idee om cadeau te geven voor de feestdagen...

Denksport.com wordt vertegenwoordigd door Value Zipper . Eén loket voor print, digital, social media, bioscoopfilms en de nieuwste toevoeging: sponsoring.

Lees ook:

[Interview] Koen Aartman: Partners zijn essentieel bij het voorzetten van de legacy van Johan Cruijff

[Interview] Mascha van den Boogaard (Vier het Leven): Je beleeft alles echt samen

[Interview] Michiel van der Borght: Humanitas draagt bij aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen 

[Interview] Merel den Otter: MVO-beleid invullen? Zelf bomen planten is verslavend!


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.