Het Noordbrabants Museum opent dankzij Glasnost digitaal met virtuele rondleiding

Het Noordbrabants Museum heeft haar digitale museum geopend. Vanwege het coronavirus is Het Noordbrabants Museum voorlopig gesloten. Om de collectie toch beschikbaar te stellen voor het publiek, heeft het museum haar virtuele deuren geopend. Glasnost werd ingeschakeld door het museum voor het concept en ontwikkelde in korte tijd een interactieve rondleiding voor de website van Het Noordbrabants Museum, waar onder andere werken van Vincent van Gogh te zien zijn.

Het Noordbrabants Museum wil voor hun vaste, trouwe en nieuwe bezoekers zichtbaar zijn, voornamelijk om wisseltentoonstellingen die momenteel te zien zijn aan het publiek te kunnen tonen. De keuze voor het digitaliseren van het museum was dan ook snel gemaakt. In het proces is Glasnost aangehaakt om mee te denken over een creatieve uitvoering. De focus hierbij lag op gastvrijheid en laagdrempeligheid, omdat het museum de bezoekers het gevoel wil geven écht bij ze binnen te stappen. Het resultaat is de interactieve rondleiding, waarbij niet alleen het verhaal van de collectie tot leven komt, maar ook het bijzondere pand en waar Het Noordbrabants Museum voor staat.

Stella Nulens, Hoofd marketing en communicatie van Het Noordbrabants Museum: “De deuren van ons museum moesten dicht, dat was slikken. Maar daarna ging meteen de knop om. Wat kunnen we onze bezoekers wèl bieden? Samen met Glasnost lag er binnen één dag een passend concept en een haalbaar plan. Ze snapten meteen waar we heen wilden. Dankzij hun enthousiasme, de korte lijnen, goede dosis humor en keihard werken stappen onze bezoekers vanaf vandaag digitaal ons museum binnen.”

Christian Brienen, creative producer Glasnost: “Een prachtig project om aan te werken! We hadden één dag om heel Het Noordbrabants Museum op camera vast te leggen, met de extra uitdaging om 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Dankzij een nauwe samenwerking met het museum, een strakke planning en korte lijntjes met onze video partner, kunnen we Nederland alsnog van prachtige kunst en de Brabantse gastvrijheid voorzien. En we hebben er zelf ook nog veel van opgestoken!”

In een interactieve video neemt theatermaker en presentator Lucas De Man de kijker mee door het museum. Ondanks de gesloten deuren, stap je vanuit je huiskamer zo Het Noordbrabants Museum in. Lucas De Man geeft samen met experts uitleg over de vaste collectie en wisseltentoonstellingen, waaronder bijvoorbeeld De Pastorie van de uit Noord-Brabant afkomstige Vincent van Gogh en Jan Sluijters. De kijker kan zelf kiezen voor verdieping door middel van keuzemogelijkheden.

Credits:
Klant: Het Noordbrabants Museum | (Online) Marketing: Stella Nulens, Charlotte Zwaan en Yvonne Keulaars | Creatief concept en PR: Glasnost | Strategie: Wouter Glaser | creatief concept: Christian Brienen | Account & PR: Xanne Liebregts, Beau Moesman, Lizzy van der Hofstad | Videoproductie: Four Creating

www.hnbm.nl/tour
www.glasnost.amsterdam

 

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.