
[Grow] Focus op personalisatie in financiële markt
Door de inflatie is vooral op het gebied van financiën veel veranderd. Wat valt p? Welke beleggingsvormen worden nu het meest gebruikt? Welke digitale ontwikkelingen zijn er gaande en misschien nog wel het belangrijkst: waar moet je op letten bij het formuleren van je campagneboodschap?
DPG Media heeft samen met Panel Inzicht onderzoek gedaan onder 1000 respondenten tussen de 18 en 65 jaar. Nieuwsgierig naar de volledige onderzoeksresultaten? Lees verder en ontdek het consumentengedrag op het gebied van financiën.
Het uitgavenpatroon verandert door de inflatie
Het is duidelijk dat de inflatie invloed heeft op de financiële situatie van Nederland. Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan zich meer bezig te houden met zijn of haar financiën door de inflatie. Deze groep is vooral groot onder jongeren tussen de 18 en 34 jaar. Daarnaast geeft 61 procent van de respondenten aan dat het uitgavenpatroon hierdoor is veranderd. Inflatie is dus een belangrijke factor in de huidige financiële wereld, maar welke andere (digitale) ontwikkelingen zijn er gaande?
Stijging in gebruik digitale financiële producten
Digitalisering zorgt voor veranderingen in de manier waarop financiële producten en diensten worden aangeboden en afgenomen. Het onderzoek laat zien dat 63 procent van de mensen het fijn vindt dat veel financiële zaken digitaal gebeuren. Deze groep is het grootst onder de 18- tot 34-jarigen (68 procent) en het kleinst (58 procent) onder de 50- tot 65-jarigen. Er is een stijging te zien in het gebruik van financiële producten. Waar in 2022 nog 68 procent van de Nederlanders gebruikmaakte van het online betaalmiddel iDeal, is dat nu 80 procent van Nederland. Ook de gratis app Tikkie, waarmee je betaalverzoeken kunt sturen, wordt door steeds meer Nederlanders gebruikt. In 2022 was dit 46 procent, nu is dat 59 procent.
Betrouwbaarheid en personalisatie belangrijkst bij keuze financieel product
Bij de vraag wat doorslaggevend is bij de keuze voor een financieel product, geeft 64 procent van de Nederlanders betrouwbaarheid aan. Ook geeft ruim de helft van de respondenten (56 procent) aan zich zorgen te maken om de betrouwbaarheid van sommige financiële producten. Betrouwbaarheid is dus een belangrijk element om rekening mee te houden in de boodschap van campagnes.
Daarnaast is er nog een ander element om rekening mee te houden. Eén van de wereldwijde trends voor financiële producten en diensten in 2023 is namelijk personalisatie. Consumenten zijn steeds veeleisender geworden en willen gepersonaliseerde producten en diensten die aan hun behoeften voldoen. Belangrijk is dus om deze associatie met je merk te versterken. Benieuwd naar inspiratie? In de campagne DEUCE van ABN AMRO versterkt de inzet van branded content verschillende associaties tussen ABN AMRO en de merkwaarden. Zo wordt ABN AMRO door diegenen die de campagne hebben gezien als een kwalitatieve, sympathieke en betrouwbare bank omschreven. Bovendien is terug te zien dat deze mensen ABN AMRO zien als een persoonlijke bank.
Download de onderzoekresultaten
Ben je benieuwd naar alle onderzoeksresultaten over het consumentengedrag op het gebied van Financiën? Wil je bijvoorbeeld weten hoe jongeren denken over verschillende beleggingsvormen? Hoe zit het bijvoorbeeld met beleggen in crypto? En wat voor invloed heeft de inflatie op de financiële situatie van Nederlanders? Download alle onderzoeksresultaten onderaan deze pagina op Grow.
Lees ook:
[Grow by DPG Media] Seamless ads zorgen voor verdubbeling in Brand Lift
[Grow by DPG Media] Huishoudens zeer tevreden over hun boodschappenproces
[Grow by DPG Media] Een blik op wat Nederlanders echt blij maakt
[Grow by DPG Media] De hartslag van Nederland: Ons uitgavenpatroon als gevolg van de inflatie
[Grow by DPG Media] Nederlanders oriënteren zich langer voor vakantie en gaan vaker op reis
Gepubliceerd door: Saskia van Weert