[Grow by DPG Media] De hartslag van Nederland: Ons uitgavenpatroon als gevolg van de inflatie

Afgelopen jaar steeg de inflatie met 3,8 procent. Veel lager dan het recordjaar in 2022, maar nog steeds bovengemiddeld hoog. Nu het leven nog duurder wordt en de koopkracht blijft dalen, wat betekent dit dan voor het uitgavenpatroon van Nederlanders? Hoe bewust zijn zij van hun aankopen? En hoe zit het met financiële onzekerheid? Om daarachter te komen deden wij samen met Panel Inzicht een grootschalig doelgroeponderzoek De hartslag van Nederland. Benieuwd naar de resultaten? Je leest het in dit artikel van Grow van DPG Media.

Bezuinigingen op uitgaan, kleding en douchen

De stijgende inflatie heeft Nederlanders aangespoord om hun uitgavenpatroon flink onder de loep te nemen. Zo let maar liefst 76 procent van de Nederlanders erg op de uitgaven die zij doen. Waar we als gevolg van de inflatie het meest op bezuinigen ten opzichte van een jaar geleden zijn met name uitgaan en uiteten (40%), het kopen van kleding (40%) en de tijd die we onder de douche staan (34%). Ook kiest men andere manieren van reizen. Zo pakt bijna één op de drie Nederlanders minder vaak de auto dan een jaar geleden. Fietsen en wandelen doen we juist vaker (33%). Over het algemeen bezuinigen ouderen flink, waar jongeren, 20- tot 30-jarigen, dat het minst doen.

Geen impulsaankopen, maar bewuste keuzes

Nederlanders blijken zich erg bewust van hun aankopen. Zo overweegt de meerderheid (65%) hun aankopen uitgebreid, slechts 16 procent doet impulsieve aankopen. Vooral jongeren lijken makkelijker geld uit te geven dan ouderen en datzelfde geldt voor stedelingen: in de stad geeft men makkelijker geld uit dan mensen die in een dorp wonen. Goedkoop is duurkoop lijkt daarnaast niet vaak van toepassing. Zo gaan de meeste Nederlanders liever voor de beste kwaliteit (42%) dan voor de laagste prijs (32%). 

Financiële zorgen onder jongeren

Met de toenemende inflatie komt ook financiële onzekerheid. Ruim één op de drie Nederlanders (38%) heeft financiële zorgen. Vooral onder 20- tot 30-jarigen zijn deze zorgen groot. Zo maakt maar liefst de helft van deze groep zich zorgen over zijn of haar financiële situatie. 

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: "De jongere doelgroep, vooral 20- tot 30-jarigen, blijken het minst kostenbewust. Naast dat deze groep vaak minder verdient dan de oudere leeftijdsgroepen, valt er nog een hoop voor hen te winnen."

www.dpgmediagroup.com/grow

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 
Lees ook:

Betting Wonen vergroot zichtbaarheid met campagne

01-07-2025 | 14:34:00
Betting Wonen, al 90 jaar een vertrouwd adres in de Achterhoek voor comfortabel wonen, wilde haar merk nieuw leven inblazen.

Consument zoekt zekerheid in onzekere tijden

24-06-2025 | 12:45:00
Uit recent onderzoek van DPG Media blijkt dat mensen zich steeds bewuster, maar ook bezorgder gedragen als het gaat om hun geldzaken

3 uitdagingen van de B2B-markt en hoe jij hierop inspeelt

20-06-2025 | 10:19:33
Het onderzoek toont aan dat zakelijke beslissers sterk behoefte hebben aan richting en duiding.

Hoe Nederland kiest, koopt en kookt: 3 inzichten

19-06-2025 | 14:27:14
Waarom kiezen ze voor een bepaalde winkel of juist voor een specifiek product?

Waarom challenger-merken harder moeten strijden om aandacht

18-06-2025 | 15:07:57
Het winnen van aandacht is een van de grootste uitdagingen voor merken in een competitieve advertentiemarkt.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.