
[Forum] Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het contentmarketingvak?
Met enige regelmaat stellen wij bepalende spelers in de markt een actuele vraag.
Deze keer in [Forum] de vraag: Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het contentmarketingvak?
Carien de Bas, zelfstandige merkstrateeg en jurylid van de Content Marketing Awards 2024: Zonder twijfel is dit de opkomst van AI. Het is interessant om te zien dat veel marketeers nog zoekende zijn in hoe ze AI effectief kunnen integreren. Er is nog een stap te zetten in de kennis en toepasbaarheid van AI binnen marketing.
Misschien komt dit deels doordat er nog een tekort is aan concrete, overtuigende voorbeelden van hoe AI daadwerkelijk marketingstrategieën heeft verbeterd. Mooie kansen voor bureaus om zich op dit vlak te onderscheiden en van toegevoegde waarde te zijn.
Bureaus kunnen bijdragen door AI-kennis te vergroten, marketeers te helpen met risico- en kansenanalyses, strategisch AI-advies te geven, ook op gebied van technologie en implementatie voor contentoptimalisatie. Breng de juiste expertise naar de marketeers - als de generalisten - leidt ze op en neem ze mee in dit optimalisatieproces... lees ons complete interview met Carien hier
Guido Cramer, Strategy and Brand Programs bij Born05 en jurylid van de Content Marketing Awards 2024: De maatschappelijke relevantie van merken wordt steeds belangrijker, consumenten verwachten van merken een actieve rol in maatschappelijke discussies. Niet alleen praten, maar vooral doen.
Met de opkomst van AI (uiteraard ook een bellangrijke ontwiklkeling) en de roep om een actieve bijdrage van merken aan de maatschappij, neemt het belang van authenticiteit en geloofwaardigheid verder toe. Weg met de wasmachine (greenwashing, social washing), durf je als merk kwetsbaar op te stellen en laat je ware, menselijke gezicht zien.
Vincent Bakker is manager marketing en communicatie bij Abeos Service Groep en jurylid van de Content Marketing Awards 2024: Hoe zorg je ervoor dat je content over alle kanalen herkenbaar is en bijdraagt aan je naamsbekendheid? Dus hoe vertaal je de merkpositionering naar content die herkenbaar en opvallend is en bijdraagt aan je merkbekendheid? Hoe zorg je ervoor dat de juiste associaties gekoppeld worden aan je merk?
Dat is wat mij betreft uitdagender dan eenmalig scoren met een goede post op Linkedin of Tiktok. En is belangrijk, want hoe val je op in een overvol landschap aan boodschappen? Uiteraard is het daarbij verstandig in te spelen op trends als emotie en persoonlijkheid. Het gaat mensen er steeds meer om met wie ze zaken doen in plaats van wat ze precies krijgen.
Wat mij betreft zorgt AI ervoor dat je veel meer zult moeten doen aan je merk en naamsbekendheid. Je zult een eigen publiek moeten opbouwen, als AI steeds vaker gaat bepalen welk aanbod en welke informatie we gaan zien.
Britt Hogenhuis, CEO van &MediaGroup en is ook jurylid van de Content Marketing Awards 2024: Contentmarketing is niet iets nieuws, maar wel constant in beweging waardoor het steeds moeilijker te vergelijken wordt met bijvoorbeeld tien jaar geleden. Zo zien we bijvoorbeeld dat authenticiteit belangrijker dan ooit is, terwijl een paar jaar terug het zogezegde 'perfecte plaatje' leidend was. Mensen prikken nu steeds makkelijker door commercialiteit heen en willen echte, eerlijke content zien. Deze trend is vooral bij Gen Z echt niet meer te ontkennen.
Daarnaast blijft de rol van influencers groeien. Uit recent onderzoek van CreatorIQ blijkt bijvoorbeeld dat advertenties met influencers maar liefst 66 procent beter presteren dan advertenties zonder influencers. Bekende gezichten brengen een persoonlijke touch en geloofwaardigheid die traditionele advertenties vaak missen.
Ook wordt een geïntegreerde 360 graden aanpak steeds belangrijker - een brede strategie waarin verschillende kanalen meegenomen worden die elkaar complementeren binnen de campagne. Succesvolle contentmarketing begint met een groot idee dat als basis dient voor alle verdere communicatie. Dit helpt om een consistente en sterke boodschap over te brengen, ongeacht het medium of kanaal. Hiermee creëer je een breder veld van herkenning voor de consument die je probeert te bereiken, in plaats van dat je veel losse campagnes doet die weinig op elkaar aansluiten.
We zien natuurlijk ook een duidelijke verschuiving van marketingbudgetten van offline naar digitale kanalen. Deze ontwikkeling begon tijdens de eerste periode van Covid-19 en blijft zich nog steeds doorzetten. De voordelen van digital (meetbaarheid, gerichtheid, flexibiliteit, etc.) zijn haast niet meer te ontkennen door adverteerders, waardoor digitale marketing een steeds centralere rol gaat spelen.
Inzenden voor de Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
De laatste dag dat je cases kunt insturen is maandag 16 september 2024
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Bas Vlugt