[Forum] Michiel van Riemsdijk: Springbok omarmt de mogelijkheden van Generatieve AI met open armen

Met enige regelmaat leggen wij in de rubriek [Forum] een aantal spelbepalende spelers in de markt een vraag voor.

De vraag van vandaag is gebaseerd op recent onderzoek van World Federation of Advertisers waaruit blijkt dat Tachtig procent van merken heeft zorgen over gebruik van GenAI door bureaus.

Aan het woord is Michiel van Riemsdijk, CCO van Springbok Group.

Efficiëntie, creativiteit en schaalbaarheid

Bij ons bureau omarmen we de mogelijkheden van Generatieve AI met open armen. We zien de voordelen in termen van efficiëntie, creativiteit en schaalbaarheid. Natuurlijk, zoals met elke nieuwe technologie, roept het zorgen op. Maar dit is niets nieuws. Toen de computer, het internet en later sociale media werden geïntroduceerd, waren er ook vergelijkbare ethische, juridische, maatschappelijke en reputatierisico's die opkwamen. Deze zorgen horen erbij wanneer een technologie ons werk en onze industrie, en nu ook de maatschappij, op zo’n diepgaande manier verandert.

Transparantie en ethiek staan voorop

Het belangrijkste is dat we als bureau zorgvuldig omgaan met AI. Transparantie en ethiek staan voorop in hoe we met onze klanten en partners werken. We willen niet alleen resultaten leveren, maar ook het vertrouwen opbouwen dat nodig is om deze technologie duurzaam te integreren in hun marketingstrategieën.

Open gesprek

Wat hierbij cruciaal is, is het open gesprek. Merken maken zich zorgen, en dat is terecht. Door continu in gesprek te blijven, luisteren naar die zorgen en daarop anticiperen, creëren we het draagvlak dat nodig is om AI succesvol in te zetten. Uiteindelijk gaat het om het vinden van balans: de kansen van AI benutten zonder de risico’s uit het oog te verliezen. De geschiedenis laat ons zien dat innovatie altijd gepaard gaat met enige mate van bezorgdheid, maar het is juist door samenwerking en dialoog dat we vooruitgang boeken.

Een sterk Amerikaans georiënteerde benadering

Hoewel het onderzoek waardevolle inzichten biedt, voelt het toch aan als een sterk Amerikaans georiënteerde benadering. De zorgen die naar voren komen, lijken vooral voort te komen uit een markt waar de wet- en regelgeving rondom AI nog relatief los staat, zoals vaak het geval is in de VS. Hier in Europa, zien we dat strengere regelgeving en kaders rondom AI aanstaande zijn, zoals de aankomende AI Act, wat juist voor meer vertrouwen en structurele adoptie zorgt. Onze klanten, die veelal Europees zijn, zijn dan ook vaak juist ondernemender en positiever ingesteld als het gaat om het gebruik van GenAI in hun marketingstrategieën.

De groeipotentie van AI voert de boventoon

Wat we vooral merken, is dat hoewel de zorgen begrijpelijk zijn, de groeipotentie van AI de boventoon voert. Het percentage bedrijven dat geen plannen heeft om GenAI te gebruiken, is klein, wat laat zien dat merken ondanks de risico’s bereid zijn om de technologie te omarmen. De balans tussen zorgen en kansen is belangrijk, maar wij zien dat de ondernemende houding van onze klanten hen eerder richting de kansen trekt dan dat ze terugdeinzen door de zorgen. Dit bevestigt dat zorgvuldige implementatie, transparantie, en een open dialoog de sleutel zijn tot succesvolle AI-adoptie.

www.springbokagency.com

Deze bijdrage is onderdeel van [Forum] Tachtig procent van merken heeft zorgen over gebruik van GenAI door bureaus. So what?

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Time To Make Sense 2025, een verslag

26-09-2025 | 12:56:00
Het is dit jaar alweer voor de derde keer dat ik ben uitgenodigd door Springbok voor Time To Make Sense.

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager Digital Marketing

26-09-2025 | 08:53:00
Springbok is per direct op zoek naar een Projectmanager Digital Marketing - Den Bosch

Sanne Tolsma leidt Joe Public, Thecla Schaeffer Head of Strategy

25-09-2025 | 09:03:00
Co-founder Antoine Houtsma gaat zich voortaan richten op zijn rol als group Chief Creative Officer.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.

Sammy Colson: Springbok groeit door ondanks tegenwind in de sector

22-09-2025 | 12:59:00
Tijdens de vierde editie van Time to Make Sense bij de Verbeke Foundation in Antwerpen spreekt Marketing Report met Sammy Colson, CEO van Springbok, over de uitdagingen én kansen waar bureaus voor staan
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.

ING start campagne rond verduurzamen woning

26-09-2025 | 09:21:36
De bank wil hiermee laten zien dat energiebesparende maatregelen niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook financieel voordeel kunnen opleveren.

Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne

26-09-2025 | 09:07:00
Samen met VML The Cocktail en het merk Mr. Men Little Miss werd personage Mr. Ridiculously Good bedacht

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager Digital Marketing

26-09-2025 | 08:53:00
Springbok is per direct op zoek naar een Projectmanager Digital Marketing - Den Bosch

Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt

26-09-2025 | 08:51:00
Nieuwe data tonen een industrie die zich concentreert rond drie techgiganten
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.