Europees Parlement stemt in met Digital Services Act

Het Europees Parlement heeft ingestemd met de Digital Services Act (DSA), de Europese richtlijn die het digitale verkeer veiliger moet maken. Een overgrote meerderheid van de parlementariërs stemde in met de wet en daarmee ook met de voorstellen van PvdA’er Paul Tang over minderjarigen.

In december 2021 stemde het Europees Parlement ook in met de Digitale Markten Wet.

Paul Tang, lid van het Europees Parlement voor de PvdA: “Ik ben erg blij met de enorme steun van links tot rechts om adverteerders te verbieden gebruik te maken van persoonlijke data van onze kinderen en van gevoelige persoonlijke data, zoals over religie, seksuele geaardheid of gezondheid. Zo zorgen we ervoor dat wat offline illegaal is, dat online ook wordt. Het wetsvoorstel van de Europese Commissie was een goede eerste stap, maar het vandaag aangenomen parlementsvoorstel ondanks de massale loobby van de Big Techindustie - gaat ons digitale verkeer vele malen veiliger maken. ”
 
De Digital Services Act (DSA) eist dat illegale content sneller offline wordt gehaald door betere samenwerking met opsporingsautoriteiten en factcheckers. Ook worden platforms tot veel meer transparantie gedwongen. Gebruikers moeten informatie krijgen over de algoritmes die hun tijdlijn bepalen en wie er heeft betaald voor de specifieke advertenties die gebruikers zien.

Het Parlement scherpt deze bepalingen aan door te eisen dat platforms maatregelen moeten nemen om kinderen en kwetsbare groepen beter te beschermen op hun site.  

Paul Tang: “TikTokchallenges waar kinderen op vuurwerk stampen, worden uit den boze.”
 
Nu het parlement zijn positie heeft ingenomen, beginnen later eind januari  2022 de onderhandelingen met de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie, onder leiding van het Franse voorzitterschap. De Fransen hebben het ambitieuze doel gesteld voor hun nationale verkiezingen in april 2022 tot een akkoord te komen. Als zij hier in slagen, kan de wet net als de Digitale Markten wet, per 2023 in werking treden waarna de nationale parlementen die in wetgeving moeten omzetten binnen twee jaar na Europese inwerkingtreding.

www.europarl.europa.eu


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.