
eSports-markt groeit door naar 9 miljard dollar in 2032
De wereldwijde eSports-markt groeit explosief en zal volgens onderzoek van Meticulous Research stijgen van 1,9 miljard dollar in 2024 naar 9,1 miljard dollar in 2032. Dat komt neer op een jaarlijkse groei van gemiddeld 21,8 procent. Voor 2025 wordt de marktwaarde geschat op 2,3 miljard dollar.
De toename weerspiegelt een fundamentele transformatie in digitale entertainment, waarbij professionele spelers, content creators en een wereldwijd publiek samenkomen in competitieve gaming-ecosystemen.
Mobiel en streaming versnellen toegankelijkheid en engagement
Mobiele platforms zorgen voor een bredere toegankelijkheid van eSports en maken deelname mogelijk voor miljarden smartphonegebruikers wereldwijd. Vooral in genres als MOBA en RTS trekken mobiele titels grote publieken, mede dankzij inkomsten uit in-app aankopen, inschrijfgelden en mobiele advertentiemodellen.
Geavanceerde streamingtechnologieën maken live-uitzendingen van wedstrijden mogelijk, inclusief interactieve elementen zoals chat en meerdere camerastandpunten. Dit verhoogt de betrokkenheid van kijkers en stimuleert communityvorming.
Sponsoring en uitzendrechten als drijvende kracht
Bedrijven uit sectoren als technologie, automotive, financiële dienstverlening en consumentengoederen benutten eSports als marketingkanaal voor jongere doelgroepen. Sponsoring van teams, toernooien en branded content leveren een groeiende bijdrage aan de omzet en verstevigen de positie van eSports als volwassen entertainmentvorm.
Uitzendrechten zijn het snelst groeiende segment. Traditionele zenders, streamingdiensten en gespecialiseerde netwerken investeren in exclusieve rechten, waarmee eSports definitief wordt gepositioneerd als waardevol mediaproduct.
Gaminggenres bepalen kijkervaring
MOBA-spellen als League of Legends en Dota 2 blijven marktleider dankzij professionele competities, hoge prijzengelden en een loyaal publiek. RTS-titels winnen aan populariteit door de introductie van nieuwe spelmechanieken en titels. PC blijft het dominante platform voor professionele wedstrijden, terwijl mobiele platforms het snelst groeien.
Sterke groei in Noord-Amerika en Azië
Noord-Amerika kent de hoogste verwachte groei met een jaarlijks groeipercentage van 23 procent. De regio profiteert van een volwassen technologisch ecosysteem, een toename aan toernooien en grote investeringen in infrastructuur. Azië-Pacific blijft de grootste regio qua spelersaantallen, mede dankzij landen als China, Zuid-Korea en Japan.
In Zuidoost-Azië liggen groeikansen door betere internetinfrastructuur en de opkomst van mobiel gamen.
Toekomst met VR, AR en AI
De integratie van virtual en augmented reality zal leiden tot nieuwe vormen van competitie en beleving. Daarnaast zorgen AI-gedreven analysetools voor diepgaand inzicht in prestaties en strategieën, wat het competitieve niveau verhoogt en nieuwe inkomstenmodellen mogelijk maakt.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Mobiele gaming naar verwachting 126 miljard dollar waard in 2025
Azerion verkoopt Whow Games aan DoubleDown Interactive
Eugene Chernysh: AdsAdvisor vervangt stapel losse tools
LevelUP Digital kiest iion voor game advertising in BeNeLux
The Invaders en Helpwanted samen tegen online haat in gaming
Gepubliceerd door: Daan Dekkers