eSports-markt groeit door naar 9 miljard dollar in 2032

De wereldwijde eSports-markt groeit explosief en zal volgens onderzoek van Meticulous Research stijgen van 1,9 miljard dollar in 2024 naar 9,1 miljard dollar in 2032. Dat komt neer op een jaarlijkse groei van gemiddeld 21,8 procent. Voor 2025 wordt de marktwaarde geschat op 2,3 miljard dollar.

De toename weerspiegelt een fundamentele transformatie in digitale entertainment, waarbij professionele spelers, content creators en een wereldwijd publiek samenkomen in competitieve gaming-ecosystemen.

Mobiel en streaming versnellen toegankelijkheid en engagement

Mobiele platforms zorgen voor een bredere toegankelijkheid van eSports en maken deelname mogelijk voor miljarden smartphonegebruikers wereldwijd. Vooral in genres als MOBA en RTS trekken mobiele titels grote publieken, mede dankzij inkomsten uit in-app aankopen, inschrijfgelden en mobiele advertentiemodellen.

Geavanceerde streamingtechnologieën maken live-uitzendingen van wedstrijden mogelijk, inclusief interactieve elementen zoals chat en meerdere camerastandpunten. Dit verhoogt de betrokkenheid van kijkers en stimuleert communityvorming.

Sponsoring en uitzendrechten als drijvende kracht

Bedrijven uit sectoren als technologie, automotive, financiële dienstverlening en consumentengoederen benutten eSports als marketingkanaal voor jongere doelgroepen. Sponsoring van teams, toernooien en branded content leveren een groeiende bijdrage aan de omzet en verstevigen de positie van eSports als volwassen entertainmentvorm.

Uitzendrechten zijn het snelst groeiende segment. Traditionele zenders, streamingdiensten en gespecialiseerde netwerken investeren in exclusieve rechten, waarmee eSports definitief wordt gepositioneerd als waardevol mediaproduct.

Gaminggenres bepalen kijkervaring

MOBA-spellen als League of Legends en Dota 2 blijven marktleider dankzij professionele competities, hoge prijzengelden en een loyaal publiek. RTS-titels winnen aan populariteit door de introductie van nieuwe spelmechanieken en titels. PC blijft het dominante platform voor professionele wedstrijden, terwijl mobiele platforms het snelst groeien.

Sterke groei in Noord-Amerika en Azië

Noord-Amerika kent de hoogste verwachte groei met een jaarlijks groeipercentage van 23 procent. De regio profiteert van een volwassen technologisch ecosysteem, een toename aan toernooien en grote investeringen in infrastructuur. Azië-Pacific blijft de grootste regio qua spelersaantallen, mede dankzij landen als China, Zuid-Korea en Japan.

In Zuidoost-Azië liggen groeikansen door betere internetinfrastructuur en de opkomst van mobiel gamen.

Toekomst met VR, AR en AI

De integratie van virtual en augmented reality zal leiden tot nieuwe vormen van competitie en beleving. Daarnaast zorgen AI-gedreven analysetools voor diepgaand inzicht in prestaties en strategieën, wat het competitieve niveau verhoogt en nieuwe inkomstenmodellen mogelijk maakt.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List


Lees ook:

Mobiele gaming naar verwachting 126 miljard dollar waard in 2025

14-07-2025 | 11:43:00
Xsolla, een wereldwijd bedrijf in videogamehandel, heeft de Q2 2025-editie uitgebracht van The Xsolla Report: The State of Play.

Azerion verkoopt Whow Games aan DoubleDown Interactive

11-07-2025 | 09:37:38
De deal, ter waarde van 65 miljoen euro, bestaat uit een directe betaling van 55 miljoen euro en een variabele component van maximaal 10 miljoen euro.

Eugene Chernysh: AdsAdvisor vervangt stapel losse tools

10-07-2025 | 10:13:20
Het in Amsterdam gevestigde My.Games startte met een all-in-one marketing hub voor mobiele app studios. We spreken vanuit Londen met Eugene Chernysh, COO van AdsAvisor (dat onderdeel is van My.Games)

LevelUP Digital kiest iion voor game advertising in BeNeLux

09-07-2025 | 15:47:18
Deze samenwerking richt zich op adverteerders die hun doelgroep effectiever willen bereiken via gaming in Nederland, België en Luxemburg.

The Invaders en Helpwanted samen tegen online haat in gaming

08-07-2025 | 16:07:00
De campagne Love to End the Hate Game bracht prominente Nederlandse streamers samen om het onderwerp bespreekbaar te maken.

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.