Dutch PR Awards 2025 - De groenste woonfabriek van Nederland

Nederland kampt met een structureel woningtekort, vooral in het segment ‘tijdelijke huisvesting’.

Naam Case: De groenste woonfabriek van Nederland | Inzender: Continews | Categorie: B2B

Kunnen jullie Continews introduceren?

Wij maken impactvolle merken zichtbaar, elke maand opnieuw.

Bij Continews geloven we dat de wereld meer merken nodig heeft die positieve verandering brengen. Daarom werken we uitsluitend voor organisaties die hun omgeving beter willen maken, voor mensen, voor gemeenschappen of voor de planeet. Wij helpen deze merken om zichtbaar te worden in de media. Niet via advertenties, maar met échte verhalen die redacties willen brengen. Of het nu gaat om data, onderzoek, maatschappelijke trends of je eigen missie, wij vertalen jouw werk naar maandelijkse, nieuwswaardige content. En deze pitchen wij vervolgens bij relevante journalisten.

Zo werken wij:
Wij doen geen losse campagnes of eenmalige projecten. We geloven in continuïteit. Daarom werken we met een helder en eenvoudig lidmaatschapsmodel, met vaste tarieven, volledige transparantie en één doel: structurele media-aandacht die jouw reputatie opbouwt.
Elke maand zorgen we dat jouw merk zichtbaar is in betrouwbare media. Soms nationaal, soms in vakmedia of regionale titels, altijd strategisch gekozen om jouw positie te versterken.

Niet voor iedereen:
Wij werken alleen voor merken die actief bijdragen aan een betere wereld. Dat kan gaan om het klimaat, gezondheid, gelijkheid of het versterken van mensen. Wat je missie ook is, als die oprecht en positief is, zorgen wij dat jouw verhaal het podium krijgt dat het verdient.

B Corp
Continews is een B Corp omdat het als PR-bureau niet alleen streeft naar commerciële resultaten, maar actief bijdraagt aan een duurzamere en socialere wereld. Dat blijkt uit alles: van de klanten waarmee we samenwerken tot de manier waarop we opereren als team.

We kiezen er bewust voor om uitsluitend te werken voor organisaties die een positieve impact hebben op mens, milieu of maatschappij. Denk aan duurzame energiebedrijven, sociale ondernemingen, en stichtingen met een maatschappelijke missie. We helpen hen om hun verhaal krachtig en zichtbaar te maken, zonder reclamebudget, maar puur via nieuwswaarde en journalistieke relevantie.

Intern werken we transparant, flexibel en waardengedreven. Met een klein, betrokken team kiezen we ieder jaar een goed doel waarvoor we een jaar lang kosteloos publiciteit genereren. Ook besteden we structureel aandacht aan de balans tussen werk en privé, eerlijke beloning en persoonlijke ontwikkeling.

B Corp zijn betekent voor Continews: verantwoordelijkheid nemen voor het grotere geheel, en laten zien dat communicatie ook een motor van positieve verandering kan zijn.

Wie was de opdrachtgever?

HDO Groep

De briefing en de doelstellingen

Nederland kampt met een structureel woningtekort, vooral in het segment ‘tijdelijke huisvesting’. De druk wordt versterkt door de vluchtelingencrisis en de beperkte fysieke ruimte voor nieuwbouw. Tegelijk groeit de noodzaak om duurzamer te bouwen.

HDO Groep wil jaarlijks 1.000 verplaatsbare, houten woningen realiseren: duurzaam, circulair én snel inzetbaar. De briefing aan Continews luidde:

Vergroot de landelijke bekendheid van verplaatsbare houten woningen als volwaardig én toekomstbestendig alternatief binnen de woningcrisis.

Versterk de positionering van HDO Groep als koploper in dit segment, zowel bij het grote publiek als in de (regionale) overheidswereld.

Zorg dat minimaal 10 gemeenten vragen gaan stellen over duurzame flexibele woningen.

Zorg voor concrete media-aandacht die leidt tot zichtbaarheid, vertrouwen en beleidsaandacht bij gemeenten en provincies.

Ontwikkel PR-concepten waarmee HDO Groep haar verhaal structureel in het publieke debat kan brengen, zonder te adverteren, maar door nieuwswaarde, actualiteit en relevantie.

Kortom: de opdracht was om met creatieve, journalistiek sterke PR-campagnes een maatschappelijk probleem te koppelen aan een concrete oplossing, en die landelijk op de kaart te zetten.

Inzichten en strategie

Uit ons onderzoek bleek dat de bekendheid met houten, flexibele woningen in Nederland opvallend laag is. Hoewel het tekort aan tijdelijke woningen breed erkend wordt, is er nauwelijks bewustzijn over het feit dat dit probleem deels opgelost kan worden met duurzame woningen die volledig prefab worden gebouwd en in één keer op locatie geplaatst kunnen worden, én bovendien verplaatsbaar zijn.

Die onbekendheid vormde het vertrekpunt van onze strategie. Samen met HDO Groep ontwikkelden we meerdere PR-concepten om lokale overheden en bouwprofessionals kennis te laten maken met deze vorm van woningbouw. De kern: niet uitleggen hoe het werkt, maar laten zien dát het werkt. Dus: van bijzondere ervaringen en informatievoorziening naar aandacht.

We richtten ons op de kracht van storytelling via nieuwswaardige formats, met als doel: urgente maatschappelijke thema’s koppelen aan concrete oplossingen. De grote hoeveelheid media-aandacht die volgde, was daardoor geen toeval maar een direct gevolg van de gekozen aanpak.

Verder hebben we gezocht naar onderbouwing om de co2 uitstoot van de woningen en het transport ervan over water te onderbouwen.

De case

Om de bekendheid van duurzame, verplaatsbare houten woningen te vergroten, hebben we de doelgroep stap voor stap meegenomen in het hele proces, van ontwerp tot plaatsing. Op elk onderdeel hebben we bewust momenten gecreëerd om zowel professionals als media kennis te laten maken met deze vorm van woningbouw.

Toen de nieuwe fabriek werd opgeleverd, organiseerden we een eerste mediagelegenheid waarbij het volledige bouwproces in beeld werd gebracht. Daarna volgde een tweede moment: het transport van de woningen over water, een uniek en visueel sterk onderdeel van de keten. Vervolgens nodigden we media en stakeholders uit om live mee te kijken bij de plaatsing en oplevering van woningen op locatie, een derde sleutelmoment. Tot slot zijn diverse bouwprojecten in beeld gebracht, zodat journalisten met concrete voorbeelden en casuïstiek konden werken in hun verslaggeving. Verder is de samenwerking gezocht met een hoogleraar en onderzoekers in bouwinnovatie om de co2 besparing van houten flexibele woningen en het transport over water te onderbouwen.

Zo is een reeks inhoudelijke en visuele haakjes ontstaan waarmee we een doorgaande stroom media-aandacht hebben gegenereerd, niet alleen voor het product, maar voor de maatschappelijke oplossing die het vertegenwoordigt.

Alle acties en mediaresultaten zijn vervolgens op socials hergebruikt in een effectieve social mediacampagne. Hierbij zijn alle commerciële medewerkers van het bedrijf vooraf geïnstrueerd om bij te dragen aan de reproductie.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - De NOBEARS Ambitiegids

25-07-2025 | 15:58:00
Marcommit ontwikkelde de NOBEARS Ambitiegids als instrument om te laten zien dat NOBEARS de ambities van ondernemend Nederland begrijpt én kan waarmaken

Dutch PR Awards 2025 - Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren over Bijl PR

25-07-2025 | 15:52:00
Bijl PR doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025. Aan het woord zijn Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren

Dutch PR Awards 2025 - Hartcheckpunten

25-07-2025 | 15:41:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om een landelijke lanceringscampagne voor de Hartcheckpunten te ontwikkelen

Dutch PR Awards 2025 - Buurt AED

25-07-2025 | 15:37:00
Hartstichting gaf de opdracht aan Bijl PR om zowel landelijk als lokaal de BuurtAED-campagne breed onder de aandacht te krijgen

Dutch PR Awards 2025 - 24/7 Diabetes

25-07-2025 | 15:07:00
Dexcom Benelux gaf de opdracht aan Bijl PR om het grote publiek te informeren over hoe het is om 24/7 met diabetes te leven
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.