[Grow] Dit hebben we geleerd van één jaar Seamless ads

Binnen digital advertising is innovatie cruciaal om goede resultaten te blijven leveren voor adverteerders. Seamless ads, innovatieve advertentieformaten die veel beter binnen het platform passen, hebben dat duidelijk geïllustreerd. Een jaar na de lancering op het DPG Media Netwerk concluderen we dat de verwachtingen ruimschoots zijn overtroffen: zowel de performance voor adverteerders als de gebruikerservaring voor de lezers is sterk verbeterd. We blikken graag terug in dit artikel van Grow!

De opkomst van DPG Media’s Seamless ads

DPG Media beloofde bij de introductie van Seamless ads een betere campagne performance voor adverteerders én een verbeterde gebruikservaring voor gebruikers van de verschillende DPG Media titels. Al binnen de eerste maanden maakten de formaten die beloften waar: de formaten leveren daadwerkelijk goede campagneresultaten op en uit gebruikerstesten blijkt dat lezers deze nieuwe advertentieformaten minder storend en rustiger vinden.

Seamless ads leveren betere resultaten

Een groot aantal adverteerders heeft de formaten getest ten opzichte van meer traditionele formaten. Het oordeel was duidelijk: Seamless ads kwamen als winnaar uit de bus.

De gemiddelde CTR van de Seamless ads is tot wel vijf keer hoger dan bij de inzet van traditionele IAB formaten. Ten aanzien van merkbekendheid is er gemiddeld een uplift van 10 procent gemeten.

Er zijn verschillende redenen te geven voor deze verbeteringen;

  • Doordat Seamless ads native in de apps en websites zijn gebouwd is de gemiddelde laadtijd van een uiting teruggebracht tot maximaal 0,5 seconden.Dit in vergelijking met de inlaadtijd van IAB banners die varieert tussen de 2,5 tot 5 seconden. Dit heeft een groot positief effect op belangrijke campagne metrics als viewability en CTR.
  • Daarnaast zorgt het herkenbare design van de uiting – met in de header altijd de naam van de adverteerder en logo – voor een hoge attentiewaarde die bijdraagt aan de groei in merkherkenning en merkbekendheid.

De kracht van de Seamless carousel

Seamless ads, en met name de Seamless carousel, zijn in korte tijd uitgegroeid tot de populairste advertentieformaten bij DPG Media. Bij de Seamless carousel is het mogelijk meerdere afbeeldingen in één advertentie te plaatsen, wat adverteerders veel creatieve mogelijkheden biedt. Hierdoor kan in dit formaat een compleet verhaal verteld worden door er verschillende afbeeldingen in te plaatsen of verschillende producten naast elkaar uit te lichten. Ook gebruikers waarderen het formaat, met een gemiddeld interactieratio (aantal gebruikers dat scrollt in de uiting) van 4 procent kunnen we zeggen dat het goed gebruikt wordt.

Tips en tricks voor jouw volgende campagne

In dit eerste jaar na de lancering van Seamless ads zijn er ook een hoop waardevolle inzichten, over wat goed werkt en wat niet. Deze inzichten zijn verzameld en dienen als leidraad voor verdere ontwikkeling van de ads.

1. Kleur- en beeldgebruik 

Seamless ads met daarin neutrale kleuren en subtiele beelden blijken keer op keer het meest effectief te zijn. Ook echte foto’s behalen vaak een hoge CTR. Advertenties die deze ontwerpprincipes omarmden, sluiten naadloos aan bij de esthetiek van het platform en product en creëren daardoor een gebruikerservaring die positief overkomt. Aan de andere kant bleken felle kleuren en overvloedige tekst in afbeeldingen juist minder effectief. Een aanname is dat dit ervoor zorgt dat de advertentie te commercieel oogt, het te veel op traditionele IAB banners begint te lijken en daardoor er lagere CTR’s worden behaald.

2. Teksten, buttons en call-to-actions

Een andere learning, in hetzelfde straatje, is dat het gebruik van teksten of “stickers” in de afbeelding zorgen voor een minder goede CTR. 

Een adverteerder die hier goed gebruik van heeft gemaakt is Buitenleven Vakanties. Een Seamless Image met daarop één van hun vakantiewoningen in het bos zorgde voor een zeer hoge CTR van 1,03%. Bovendien bleek het websiteverkeer vanuit de advertentie zeer kwalitatief, te zien aan het aantal bekeken pagina’s en de sessieduur op de website. De marketing manager van Buitenleven Vakanties was hier uitermate tevreden mee. 

Na het eerste jaar is DPG Media nog niet uit ontwikkeld met de Seamless ads. Er zijn op basis van de suggesties van adverteerders nog allerlei plannen om de formaten verder te verbeteren, zodat ze de verschillende doelstellingen van adverteerders nog beter kunnen invullen. 

Later dit jaar zal DPG Media nieuwe formaten toevoegen.

www.dpggrow.nl

www.dpgmedia.nl

Lees ook:

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Zakelijke beslissers bereiken? Deze 6 contentvormen raken

22-08-2025 | 09:40:00
Je kunt adverteren met advertorials en branded content, maar ook zelf verhalen delen met klantcases en expertblogs om je merkwaarde te versterken

Podcasts populair, maar nauwelijks in audiobudgetten

21-08-2025 | 10:36:00
Roger Verdurmen en René Zeedijk over de impact van AI en algoritmes op de nieuwsvoorziening.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Multi-Gyn kiest voor AndAgencyAmsterdam

12-09-2025 | 11:01:00
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne.

Bob Koigi: Bureaus kiezen planeet boven fossiele winst

12-09-2025 | 08:48:43
In sectoren variërend van reclame tot bankwezen heroverwegen professionals de kosten van het faciliteren van uitbreiding van fossiele brandstoffen.

KPN start campagne tegen online buitensluiten jongeren

12-09-2025 | 08:08:00
Dentsu Creative Amsterdam maakt Iedereen Behalve-campagne, opvolger van de Stukje van mij

[Vacatures] ACT.agency zoekt een Creative Copywriter

12-09-2025 | 07:43:00
ACT.agency is per direct op zoek naar Creative Copywriter - Amsterdam (hybride)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.