[Grow] Dit hebben we geleerd van één jaar Seamless ads

Binnen digital advertising is innovatie cruciaal om goede resultaten te blijven leveren voor adverteerders. Seamless ads, innovatieve advertentieformaten die veel beter binnen het platform passen, hebben dat duidelijk geïllustreerd. Een jaar na de lancering op het DPG Media Netwerk concluderen we dat de verwachtingen ruimschoots zijn overtroffen: zowel de performance voor adverteerders als de gebruikerservaring voor de lezers is sterk verbeterd. We blikken graag terug in dit artikel van Grow!

De opkomst van DPG Media’s Seamless ads

DPG Media beloofde bij de introductie van Seamless ads een betere campagne performance voor adverteerders én een verbeterde gebruikservaring voor gebruikers van de verschillende DPG Media titels. Al binnen de eerste maanden maakten de formaten die beloften waar: de formaten leveren daadwerkelijk goede campagneresultaten op en uit gebruikerstesten blijkt dat lezers deze nieuwe advertentieformaten minder storend en rustiger vinden.

Seamless ads leveren betere resultaten

Een groot aantal adverteerders heeft de formaten getest ten opzichte van meer traditionele formaten. Het oordeel was duidelijk: Seamless ads kwamen als winnaar uit de bus.

De gemiddelde CTR van de Seamless ads is tot wel vijf keer hoger dan bij de inzet van traditionele IAB formaten. Ten aanzien van merkbekendheid is er gemiddeld een uplift van 10 procent gemeten.

Er zijn verschillende redenen te geven voor deze verbeteringen;

  • Doordat Seamless ads native in de apps en websites zijn gebouwd is de gemiddelde laadtijd van een uiting teruggebracht tot maximaal 0,5 seconden.Dit in vergelijking met de inlaadtijd van IAB banners die varieert tussen de 2,5 tot 5 seconden. Dit heeft een groot positief effect op belangrijke campagne metrics als viewability en CTR.
  • Daarnaast zorgt het herkenbare design van de uiting – met in de header altijd de naam van de adverteerder en logo – voor een hoge attentiewaarde die bijdraagt aan de groei in merkherkenning en merkbekendheid.

De kracht van de Seamless carousel

Seamless ads, en met name de Seamless carousel, zijn in korte tijd uitgegroeid tot de populairste advertentieformaten bij DPG Media. Bij de Seamless carousel is het mogelijk meerdere afbeeldingen in één advertentie te plaatsen, wat adverteerders veel creatieve mogelijkheden biedt. Hierdoor kan in dit formaat een compleet verhaal verteld worden door er verschillende afbeeldingen in te plaatsen of verschillende producten naast elkaar uit te lichten. Ook gebruikers waarderen het formaat, met een gemiddeld interactieratio (aantal gebruikers dat scrollt in de uiting) van 4 procent kunnen we zeggen dat het goed gebruikt wordt.

Tips en tricks voor jouw volgende campagne

In dit eerste jaar na de lancering van Seamless ads zijn er ook een hoop waardevolle inzichten, over wat goed werkt en wat niet. Deze inzichten zijn verzameld en dienen als leidraad voor verdere ontwikkeling van de ads.

1. Kleur- en beeldgebruik 

Seamless ads met daarin neutrale kleuren en subtiele beelden blijken keer op keer het meest effectief te zijn. Ook echte foto’s behalen vaak een hoge CTR. Advertenties die deze ontwerpprincipes omarmden, sluiten naadloos aan bij de esthetiek van het platform en product en creëren daardoor een gebruikerservaring die positief overkomt. Aan de andere kant bleken felle kleuren en overvloedige tekst in afbeeldingen juist minder effectief. Een aanname is dat dit ervoor zorgt dat de advertentie te commercieel oogt, het te veel op traditionele IAB banners begint te lijken en daardoor er lagere CTR’s worden behaald.

2. Teksten, buttons en call-to-actions

Een andere learning, in hetzelfde straatje, is dat het gebruik van teksten of “stickers” in de afbeelding zorgen voor een minder goede CTR. 

Een adverteerder die hier goed gebruik van heeft gemaakt is Buitenleven Vakanties. Een Seamless Image met daarop één van hun vakantiewoningen in het bos zorgde voor een zeer hoge CTR van 1,03%. Bovendien bleek het websiteverkeer vanuit de advertentie zeer kwalitatief, te zien aan het aantal bekeken pagina’s en de sessieduur op de website. De marketing manager van Buitenleven Vakanties was hier uitermate tevreden mee. 

Na het eerste jaar is DPG Media nog niet uit ontwikkeld met de Seamless ads. Er zijn op basis van de suggesties van adverteerders nog allerlei plannen om de formaten verder te verbeteren, zodat ze de verschillende doelstellingen van adverteerders nog beter kunnen invullen. 

Later dit jaar zal DPG Media nieuwe formaten toevoegen.

www.dpggrow.nl

www.dpgmedia.nl

Lees ook:

Brandkast! Aflevering 17: Marketing in de zorg

24-04-2025 | 09:00:00
In aflevering 17 van Brandkast! door DPG Media spreekt host Roger Verdurmen met Marika Zijp, de Group Chief Strategy & Brand van Partou.

Branded content DPG Media: positief effect op imago Volvo

23-04-2025 | 08:33:00
Het people first gedachtegoed van Volvo vormt de kern van hun strategie om het leven van mensen te vergemakkelijken en verbeteren.

Rijksmuseum en Donald Duck trekken 60 procent ander publiek

10-04-2025 | 09:00:00
Door Donald Duck in te zetten, was het doel gezinnen met kinderen aan te trekken die anders misschien niet hadden overwogen om het museum te bezoeken

OSRAM straalt met branded content op AutoWeek

08-04-2025 | 10:49:00
OSRAM heeft zijn pijlen erop gericht om in Nederland bekendheid te verwerven met hun geavanceerde LED-verlichtingstechnologie.

Emotie en geld scoren het best bij autobezitters

03-04-2025 | 17:09:00
Berichten over auto's met emotionele of financiële invalshoek scoren het best op AutoWeek.nl.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.