AI-ontwikkelingen die we niet moeten willen

[Column] Jerome Kuijken (De Speld): Even wat tegengas op kunstmatige intelligentie

Ik las laatst dat we dankzij AI op termijn met dieren kunnen praten. Machines leren nu in sneltreinvaart de taal van dolfijnen, walvissen, honden en katten. Maar is dat wel zo’n goede zaak? Mijn kat en ik houden juist van elkaar omdát we elkaar niet verstaan. Ik interpreteer elke miauw als een liefdevolle boodschap. Ik heb geen behoefte om te horen dat ze mij een eikel vindt omdat ik haar niet op tijd eten geef of te lang wacht met het verschonen van de kattenbak. Het is goed zo. 

Natuurlijk omarmen we innovaties. In ons vak is nieuw altijd beter. Maar laten we oppassen dat we niet doorslaan. Ik heb daarom de belangrijkste AI-ontwikkelingen die we niet moeten willen voor jou op een rijtje gezet. Mocht je iets missen, laat dan vooral weten. Dan vul ik ‘m aan.  

Alle door AI gegenereerde visuals van mensen

Laten we eerlijk zijn: Ieder Dall-E of Midjourney-beeld van een mens is creepy. Zelfs als je de zeven vingers en XTC-ogen wegdenkt. Foto’s maken van mensen is veel leuker. Leer je nog eens iemand kennen. 

Door AI gegenereerde YouTube-video's gericht op kinderen

Eindeloze video’s van in elkaar morphende clowns, doodenge dieren met te veel lichaamsdelen en absurd grote ogen, paddenstoelen op random plekken: Nee. De wachtlijst bij Jeugdzorg is al lang genoeg. 

Alternatieve filmtrailers gemaakt met AI

De originele trailer was prima. We hebben helemaal niet meer trailers nodig. Bedenk zelf iets.

Alle AI-tools waardoor we efficiënter gaan werken

Efficiënter werken leidt ertoe dat we meer werk doen in minder tijd. Dat is althans de essentie. Dat moeten we niet willen. Het leidt tot inflatie en inflatie zorgt ervoor dat de huizen te duur worden voor starters en dat we onze boodschappen niet meer kunnen betalen. Niet doen dus. Vind gewoon een baan die je leuk vindt. 

AI-FOMO 

De druk die je voelt omdat je denkt dat je iets met AI moet doen omdat je anders de boot mist. Het wordt op termijn vanzelf duidelijk wat AI allemaal kan. En als je het nu nog niet doorhebt, dan heb je dat nooit.

AI-huisartsen 

Ik ben er nog niet aan toe om van een robot te horen dat ik “over twee weken terug moet komen als ik nog klachten heb.” Ik denk dat het placebo-effect beter werkt als ik dit van een mens hoor. 

AI-muziek

Samen muziek maken is leuk. Waarom zou je dat uitbesteden? Dan ben je toch niet goed? 

AI-influencers

Hebben we niet meer dan voldoende influencers? Het is ook leuker om je op vakantie te ergeren aan iemand van vlees en bloed. 

AI-tools die persoonlijke LinkedIn berichten maken

Er zijn al voldoende persoonlijke berichten te vinden op LinkedIn. Een AI-tool die extreem zakelijke en onpersoonlijke berichten maakt is juist zeer welkom. 

AI-tools waarmee we met dieren kunnen praten

Zie mijn betoog hierboven. Respecteer de natuur en laat de dieren met rust. 

Met ChatGPT gegenereerde columns

Ik ben geen robot. 

---

Jerome Kuijken is Managing Director en Co-Founder van De Speld & Partners

www.speld.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Whitepaper TBWA onthult succesformule van merken

14-11-2025 | 13:54:00
Willem Maijvis en Philippine Eijsvoogel, strategen bij TBWA\NEBOKO, lanceren het whitepaper How to Build a Brand in the Modern Age.

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Somention zoekt een Social Creative (Jr.)

14-11-2025 | 09:03:00
Somention is per direct op zoek naar een Social Creative (Jr.) - Full-time · Rotterdam

TBWA\NEBOKO houdt huis bij Effies 2025

13-11-2025 | 22:53:00
Woeaaaaah! Het kan bijna niet anders dan dat TBWA\NEBOKO alle Nederlandse Effie-records heeft gebroken

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.