
Daan Unger over Lumiq en native advertising
Daan Unger is eigenaar en Managing Director van Lumiq, een platform dat zich richt op native advertising en cookieloze oplossingen. We spreken hem over de toekomst van marketing, de impact van privacyregels, en de kracht van storytelling.
Kun je Lumiq introduceren?
Lumiq is een platform voor native advertising. Wij helpen adverteerders en bureaus om de consumenten aan te trekken die voor hen van belang zijn. Merk veiligheid en privacy zijn hierbij onze belangrijkste uitgangspunten. Zonder cookies van derden, maar mét ons hoogwaardige netwerk van publishers, brengen we merken op de juiste plekken in contact met hun doelgroep.
Hoe werken jullie?
We plaatsen gesponsorde artikelen op plekken waar ze echt impact maken: tussen de redactionele content waar de doelgroep al interesse in heeft. Het mooie aan onze aanpak is dat we de volledige contentcampagne voor onze klanten managen. Of het nu gaat om strategie, creatie of distributie, we zorgen dat alles naadloos verloopt. Onze partners waarderen vooral de rust en het vertrouwen dat wij bieden omdat we de expertise en technologie in huis hebben om dit goed te doen.
Wat Lumiq vooral uniek maakt tegenover andere native advertising partijen, is dat we onze contentwidgets op maat maken voor onze publishers. Dit zorgt ervoor dat de advertenties perfect opgaan in de omgeving en lezers een naadloze ervaring blijven behouden.
We werken met adverteerders en bureaus, van grote klanten zoals Kia en Etos tot merken die veel terrein aan het winnen zijn. Zoals onze recente samenwerking met Verstegen. Waar ik zelf erg warm van word is als er een maatschappelijk thema aan een merk of campagne verbonden is. We werken dan ook veel samen met goede doelen en zorginstellingen. Organisaties met een gevoelige boodschap, soms met onderwerpen die je liever niet aan de keukentafel bespreekt. Dan zijn veiligheid en privacy essentieel. Daar ligt onze kracht.
Jullie richten je dus op native advertising. Hoe zorg je ervoor dat consumenten enerzijds de reclame blijven herkennen en anderzijds niet irriteren?
Transparantie is hier de sleutel. Mensen moeten meteen zien dat het om gesponsorde content gaat. Dat is niet alleen een regel, maar ook een kwestie van respect. Als iemand denkt dat hij een neutraal artikel leest en er later achterkomt dat het reclame is, raak je diegene kwijt – en niet alleen voor nu, maar voorgoed.
Tegelijkertijd wil je advertenties zo op maat maken dat ze niet storend zijn. Wat wij doen, is reclame maken die zo relevant en waardevol is dat mensen het wíllen lezen. We zorgen dat het verhaal van onze klanten minstens zo goed is als de redactionele content eromheen.
Hoe lukt het zonder grote techbedrijven en social media?
Niet. Dat zou ook niet slim zijn. Voor onze eigen campagnes bijvoorbeeld, maken we gebruik van platforms zoals Meta en LinkedIn, maar dan volledig in lijn met onze native advertising filosofie. We schakelen third-party cookies uit, sturen mensen niet door naar onze website, maar laten direct een formulier invullen, en vertrouwen op slimme content en algoritmes om relevante doelgroepen te bereiken. Zo combineren we respect voor privacy met sterke resultaten.
We geloven sterk in de kracht van multi-platform-inzet en zeggen zeker niet dat je alleen native moet adverteren. Maar wat native advertising toevoegt aan je naamsbekendheid en storytelling, is niet te vergelijken met wat bijvoorbeeld op Meta mogelijk is. Het versterkt elkaar: terwijl native zorgt voor langdurige merkherkenning en een sterke emotionele connectie, bieden platforms zoals Meta directe interactie en conversie. Samen vormen ze een complete marketingstrategie die op alle vlakken impact maakt.
Hoe kijk je aan tegen de discussie rondom privacy en big tech?
Privacy is niet iets wat je als bedrijf moet respecteren – het is een fundamenteel onderdeel van vertrouwen. En vertrouwen is de basis van goede marketing. Het draait om context en relevantie, niet om data verzamelen. Dat voelt niet alleen beter voor de consument, maar werkt ook beter voor het merk.
Ik denk dat steeds meer mensen en bedrijven zich dit realiseren. Vandaar de huidige veranderingen in de markt. We zien dit dan ook zeker als iets positiefs en het is belangrijk dit soort zaken ter discussie te blijven stellen. Het is een gesprek dat nooit mag stoppen.
Je nam het bedrijf in september 2023 over. Welke richting wil je op met Lumiq en hoe implementeer je dat?
Toen ik Lumiq overnam, zag ik een enorme kans om een duidelijke stempel te drukken op de toekomst van native advertising. We zijn al tien jaar actief, maar ik wilde ons nog sterker positioneren als dé partner voor merken die geloven in eerlijke, relevante marketing. Dat betekent investeren in technologie en in relaties – met klanten, publishers en ons team. Inmiddels hebben we nieuwe partnerships opgezet en onze focus aangescherpt op privacyvriendelijke oplossingen. Dat voelt goed, want we merken dat deze aanpak niet alleen resoneert bij merken, maar ook bij hun consumenten.
Wat me persoonlijk steeds enthousiaster maakt, is hoe native advertising bijdraagt aan marketing die écht impact heeft. Je ziet het zelfs op social media: content wordt steeds rauwer, persoonlijker en minder gelikt. Mensen hebben genoeg van opgepoetste, onpersoonlijke advertenties en willen verhalen zien die authentiek aanvoelen. Dat is precies waar wij met Lumiq op inzetten. Het voelt goed om te weten dat we merken helpen deze verandering te maken – en dat we tegelijkertijd bouwen aan een toekomst waarin marketing draait om waarde en verbinding.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: David de Jong