[Content Marketing Awards 2024] Gouden award Content Marketing Programma - The Invaders: ModtheVeg

Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024 

Met Modtheveg won The Invaders een Gouden Award in de categorie Content Marketing Campagne tijdens de Content Marketing Awards op 6 november in Haarlem. Daarnaast nam het bureau een Bronzen award in ontvangst voor Operatie Aorta in de categorie Non-profit Content Marketing Programma. 

Jury-oordeel ModTheveg

Gamen draait om winnen. En vanavond zijn naast de spelers van spellen als Fornite en Minecraft winnaars ook de makers van deze case winnaars. Dit begon met een even simpel als scherp gevonden inzicht dat producten als ‘vlees’ en ‘Pizza’ een hogere HP score kende als de gezonde producten. Geen wonder dat de doelgroep ongezonde producten in real life ook hoger waardeert. Door deze case veranderde dat en inmiddels kent Groente binnen Minecraft dezelfde HP waarden. Maar dat was zeker niet het enige succes. De resultaten van deze case zijn gekmakend goed. 

Hier vind je alle winaars

Elevator Pitch

Iedereen weet dat groenten goed voor je zijn. Maar in videogames worden ze minder beloond dan ander voedsel (o.a. vlees en snoep). Met de #ModTheVeg campagne heeft Knorr een innovatieve aanpak gelanceerd om gamers te laten zien dat groenten de ultieme power-up zijn, zowel in games als in het echte leven. Door in populaire games samen te werken met modders en grote streamers, beïnvloedden we de perceptie van miljoenen gamers wereldwijd.

Briefing

De missie van Knorr luidt ‘Making the good stuff irresistible’. 
De doelgroep uitdaging in één zin: ‘Under 35s don’t know us.’
Knorr wil de perceptie van gezond eten veranderen door goed voedsel een eerlijke kans te geven in de strijd tegen ongezond eten. Het probleem is dat ongezond eten vaak wint omdat het aantrekkelijker en smakelijker lijkt. Terwijl de meeste mensen gezond willen eten, voelt het vaak als een compromis op plezier: gezond voedsel, zoals groenten en zelf koken met echte ingrediënten, wordt gezien als saai en minder smakelijk.

De opdracht was om de spanning en opwinding van ongezond eten over te brengen naar gezond eten door het gebruik van culture en entertainment. Knorr wil laten zien dat gezond eten niet alleen goed voor je is, maar ook heerlijk kan zijn. De campagne moest zichtbaar zijn op momenten en in kanalen waar ongezond eten traditioneel wint, zoals in game culture.

Insights

Uit analyse vanuit The Invaders bleek dat in vrijwel alle grote games vlees veel meer waardering krijgt dan plantaardig voedsel, zowel in termen van gezondheidspunten (HP) als effectiviteit van je gameplay. 

Ter indicatie een aantal voorbeelden:

Minecraft: 
Vlees (+4HP)
Wortel (+2HP)
Taart (+7HP)
Fortnite: 
Pizza slice (+25HP)
Champignon (+5HP)
Verjaardagstaart (+10HP)
World of Warcraft: 
Berensteak (+552HP)
Bonensoep (61HP)

Waar de game cultuur vaak vooruitstrevend is, geldt dat dus niet voor de voedselstandaard. Games waarderen voedsel op de manier de ‘echte’ wereld deed aan het eind van de vorige eeuw.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Onze strategie was om gaming te gebruiken als een krachtig platform om de perceptie van groenten te veranderen in een immersive wereld die draait om interactie. 

Daarom hebben we ervoor gekozen om groenten in populaire games zoals Minecraft, Fortnite, GTA V, en Skyrim te stoppen in samenwerking met modders. Dat houdt in dat bepaalde aspecten van een spel worden aangepast of uitgebreid door spelers zelf, vaak door middel van nieuwe content of veranderingen in de gameplay. Hierdoor kunnen spelers hun eigen spelervaring verrijken en aanpassen.

We werkten samen met top-modders om de spelbeleving te veranderen: groenten kregen opvallende voordelen en speelden een hoofdrol in de gameplay. Daarnaast sloegen we de handen ineen met bekende streamers, waaronder Ninja, de grootste en meest bekende streamer ter wereld op Twitch. Met miljoenen volgers en een enorme invloed binnen de gaming community was hij de perfecte ambassadeur voor onze campagne. 

Samen met andere lokale influencers in 11 landen, waaronder Jeremy Friesser en Djuncan in Nederland, demonstreerde Ninja op een humoristische manier hoe groenten als superfoods fungeerden in hun favoriete games. Dit zorgde voor veel gedeelde content en positieve reacties van de community.

Resultaten:
+ 9% spontane merkbekendheid voor het merk Knorr onder de doelgroep 
+ 151 miljoen  social media impressies
+ 43 miljoen complete views
+ 1500 gepubliceerde artikelen wereldwijd
+ 580mm earned reach
+ 262K kijkers naar de livestreams
+ 20K die de petitie getekend hebben

www.theinvaders.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024

Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.