
[Content Marketing Awards 2024] Medal - Alfred International e.v.a: Praxis - Een Kerstboom vóór Sinterklaas
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 wonnen Alfred International en de meewerkende partijen een Medal in de categorie Beste Geïntegreerde Distributie- en Promotie-aanpak tijdens de Content Marketing Awards.
Jury-oordeel
De term vliegschaamte staat inmiddels in de Dikke van Dale. De jury suggereert geïnspireerd door deze case een nieuw woord: kerstboomschaamte. Die treedt op wanneer je voordat Sinterklaas naar Spanje is vertrokken een kerstboom neerzet. De winnaars van deze medal wisten de wens van velen om pepernoten te eten in augustus en een kerstboom op te tuigen in november op een schitterende manier in deze campagne uit te werken. Innovatief, aansprekend, met een cadeauzak vol mooie opbrengsten als resultaat.
Dit is de case:
Elevator Pitch
Dankzij de parenthack ‘Een kerstboom vóór Sinterklaas’ doet Praxis wat andere kerstboomverkopers al jaren willen: ze brengen hun kerstbomen ruim voor Sinterklaas op een natuurlijke manier onder de aandacht, via social content van (bekende) ouders. Dit zorgt vervolgens voor media-aandacht bij programma’s als Boulevard én bouwt awareness op vóór de commerciële campagne van start gaat. Hierdoor kan Praxis tijdens de piekperiode de verkoop stimuleren met kortere en daardoor goedkopere commerciële communicatie. Efficiënt én effectief.
Briefing
Traditioneel begint Nederland pas na 5 december met het kopen van kerstbomen, maar Praxis wil al eerder de boodschap overbrengen dat zij dé plek zijn voor kwalitatieve, betaalbare kerstbomen. De uitdaging? Hoe kunnen we communiceren over kerstbomen vóór Sinterklaas, zonder de Sint voor de voeten te lopen.
Het antwoord is de parenthack ‘Een kerstboom voor Sinterklaas’. Hiermee kan Praxis ruim vóór Pakjesavond kerstbomen promoten via social content van (bekende) ouders. Dit zorgt voor vroege mediabelangstelling en awareness, nog vóór de grote commerciële campagnes losbarsten. Dit is niet alleen doeltreffender, maar ook kostenbesparend. Want in de week na 5 december barst de strijd om de aandacht los tussen alle kerstcampagnes van supermarkten, drogisterijen en cadeauwinkels, waardoor die periode de drukste én duurste tijd van het jaar is voor betaalde media. Zo kan Praxis eerder, efficiënter en effectiever communiceren en concurreren.
Insights
In onlinezoekgedrag en de socials zien we dat er steeds meer Nederlanders ruim voor Sinterklaas bezig zijn met kerstdecoratie en kerstbomen. Maar Sinterklaas wordt nog steeds massaal gevierd. En veel ouders vinden dat ze eigenlijk niet al voor 6 december een kerstboom in huis kunnen halen… al zouden ze dat zelf nog zo graag willen.
We helpen die ouders door de kerstboom op een natuurlijke manier aan de Sinterklaasviering te koppelen. Geef ze een perfecte parenthack in handen: vraag een Kerstboom in je schoen voor Sinterklaas! Zo houden we de magie van Sint in stand én helpen we de kerstliefhebbers.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Dankzij deze parenthack kunnen we communiceren vanaf de intocht van Sint. En hebben we een relevante insteek voor social content van en voor ouders.
Rond de intocht (18 november) beginnen we met de teaserfase. Daarin posten micro-influencers een #parenthack, waarin zij in hun schoen een kerstboom voor Sinterklaas vragen, #KerstboomVoorSinterklaas. Doel van deze fase is om op een natuurlijke manier de parenthack te laten opduiken.
Op 25 november wordt deze hack “opgepakt” door een aantal Bekende Ouders, o.a. Monique Smit, Ferri Somogyi, Kim Kötter. In totaal bereiken zij organisch bijna 1,3 miljoen unieke accounts en ruim 1,8 miljoen impressies.
Hun bekendheid zorgt er ook voor dat de campagne op maandag 27 november in de uitzending van RTL Boulevard terechtkomt, waar die avond bijna 1,2 miljoen mensen naar kijken.
Diezelfde dag gaat ‘toevallig’ de Praxis-campagne live op tv, via onlinevideo en in de bioscoop rond Sinterklaasfilms. Net als de kinderen van de influencers vraagt het zoontje daarin een kerstboom voor Sinterklaas. De commerciële campagne landt zo in een gespreid bedje.
Door voor pakjesavond zichtbaar te zijn, bouwen we al vroeg awareness op. Daardoor kunnen we vanaf pakjesavond – een van de duurste weken van het jaar – kortere commercials inzetten, omdat de boodschap al is geland. Deze hack helpt ons dus om eerder op te vallen, maar zorgt er ook voor dat we het tv-budget efficiënter benutten. We realiseren hierdoor meer mediawaarde en impact binnen hetzelfde budget.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert