
[CMTA] DPG Media: Restyling Flair
Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023 | www.cmta.nl
Elevator Pitch
In een veranderend medialandschap is het Flair gelukt een merkidentiteit neer te zetten die vernieuwend is én ons overal herkenbaar maakt: in je feed en mail, in het schap en op de site. Met onze duidelijke designstrategie op gebied van beeldkeuze en kleurgebruik (hallo colourblocking!) en de unieke inzet van bewegende beelden zetten we een nieuwe standaard voor hoe een tijdschriftmerk van nu eruit moet zien. Door ons compleet nieuwe smoel zijn we écht onderscheidend.
Briefing
Flair bestaat in Nederland sinds 1985 en groeit nog steeds. Bijzonder knap in een dalende markt. Ons online bereik steeg van 390.000 per maand in 2019, naar 3.722.000 per maand in 2023. Totaal merkbereik dit jaar is 2,5 miljoen per maand. Toch wisten we dat een rebranding nodig was om die groei ook in de toekomst vast te houden en niet in leeftijd langzaam mee te groeien met onze doelgroep, wat vooral in print een risico is. De behoeftes van de jonge vrouw zijn veranderd. Ze is een digital native waarbij video en audio niet meer weg te denken zijn uit haar dagelijkse bestaan. Voor Flair was een nieuw design passend bij het multimediale karakter van ons platform een essentieel onderdeel van onze rebranding eind 2022.
Insights
We hebben een groot marketingonderzoek gedaan in 2022. Daaruit kwam naar voren dat de doelgroep, de jonge vrouw van 25 tot 45 jaar, constant tijd tekortkomt. Snackable content en mobile first zijn daardoor de key words. Een magazine lezen ze vooral voor de beleving en de me-time. Ook blijkt de jonge vrouw loyaler te zijn aan een merk met een duidelijke missie en behoefte te hebben aan content op het gebied van zelfontplooiing. Hierdoor was het ontzettend belangrijk om onze merkidentiteit ‘de jonge vrouw zelfbewuster in het leven laten staan’ duidelijk naar voren te laten komen in design en beeldtaal.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Flair speelt in op de behoefte om echte vrouwen te tonen, in tekst en beeld. 31% van de vrouwen is niet blij met haar lichaam. Daar hebben wij als magazine ook decennialang een rol in gespeeld. Door het in stand houden van een schoonheidsideaal en door modellen met maat 36 te brengen als aspiratie. Flair wil dit doorbreken. Door opnieuw naar de beelden te kijken die wij op ons platform plaatsen. Door met fotografen, stylisten, beeldredacteuren en modellenbureaus te sparren over de vraag: wat is aspiratie, wat maakt een beeld mooi en wat is schoonheid precies? Dat is niet altijd makkelijk. Want iets wat al zo lang als de heilige graal wordt beschouwd, haal je niet zomaar onderuit. Toch is het ons gelukt om diversiteit steeds meer onderdeel te laten zijn van ons DNA. Niet als marketingstunt, maar gewoon omdat we daar een verantwoordelijkheid in te nemen hebben.
Daarbij hebben we goed gekeken naar de functie van design op elk platform. Op de site vooral het dynamische gevoel en fun, in ons weekblad echt het luxe maandbladgevoel meegeven. Dus ruimte voor mooie beelden. Ook willen we letterlijk gebruikmaken van papier. Daarom vind je in het magazine schrijfopdrachten bij content over zelfontwikkeling.
Voor de cover hanteren we een brede rand met colourblocking. Zodat je Flair, ook in het schap, meteen herkent. Die statement-rand komt terug in campagnes voor het werven van abonnees op onder andere social media. Ook is het colourblocking op de site een herkenbare afgeleide van de cover.
Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023
Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over The Awards op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert