Cheil ontwikkelt vuurwerkcampagne Rijksoverheid: Weet wat je doet

Met de vuurwerkcampagne, gemaakt door Cheil Benelux, wil de Rijksoverheid jonge mensen aansporen veilig om te gaan met vuurwerk. Met een knipoog naar 80s actieheldenfilms laat de campagne zien hoe aantrekkelijk het is: iemand die weet wat ‘ie doet.

Jongeren en regeltjes over veiligheid blijft een ontzettend moeizame combinatie. Het jonge brein is impulsief en primair emotie gedreven. Het laat zich moeilijk sturen door rationele inzichten en ‘verstandige’ keuzes. Het voelt simpelweg te weinig de consequenties van risicovol gedrag. Het laat zich in zijn doen en laten met name sturen door de directe omgeving van vrienden en ‘voorbeelden’. Met die reden koos Cheil voor een campagne die vooral de emotie aanspreekt, vanuit het inzicht dat in actiefilms de situatie ultiem onder controle hebben juist de norm is.

Drie handelingsperspectieven vuurwerklont gebruiken, vuurwerkbril op en afstand nemen, komen als film-parts voorbij alvorens het hoogtepunt van de video wordt bereikt: zo cool zijn dat je niet omkijkt naar je eigen vuurwerk, maar met een strak gezicht wegloopt.

De film werd gemaakt in samenwerking met Bruut Amsterdam en is te zien op social en op bioscoopschermen door het hele land. 

Kindervuurwerk

De campagne is een onderdeel van een breder communicatieplan dat Rijksoverheid dit jaar voert. Naast de jongerencampagne werd eerder al de PR-campagne gelanceerd, die zich voornamelijk richt op ouders van jonge kinderen. Kindervuurwerk bestaat niet, luidt de campagne, eveneens gemaakt door Cheil Benelux.

De catagorie F1-vuurwerk, zoals sterretjes en fonteintjes, die door verkopers vaak kindervuurwerk wordt genoemd, maakt jaarlijks ontzettend veel jonge slachtoffers. Vorig jaar werd maar liefst 47% van de vuurwerkslachtoffers onder de 12 jaar, veroorzaakt door dit zogenoemde kindervuurwerk. Dit type vuurwerk is dan ook niet voor niets verboden voor kinderen onder de 12 jaar, iets dat veel ouders niet weten.

De campagne die in samenwerking met HPB werd gelanceerd was vorige week te zien bij RTL Nieuws, Goedemorgen Nederland, EditieNL, Linda en meer mediakanalen.

Kahraman Çinar en Daan Haak, creatieven bij Cheil: “Nadat de vuurwerkcampagne door het vuurwerkverbod twee jaar op rij vlak voor lancering gecanceld werd zijn we ontzettend blij om dit jaar dan toch eindelijk een vuurwerkcampagne te kunnen lanceren. We hebben er dit jaar voor gekozen geen gebruik te maken van een influencer voor de vuurwerkcampagne (voorgaande jaren Donny en Joel Beukers) en te kiezen voor een film die tot de verbeelding spreekt. Daarnaast is het mooi om te zien dat er al heel veel aandacht is gekomen voor de pr-campagne Kindervuurwerk Bestaat Niet, om ook jonge slachtoffers door ‘kindervuurwerk’ dit jaar te beperken. Een productie die we met een minimaal budget inhouse hebben opgezet.”

Credits:

Rijksoverheid: Karin van de Meeberg, Anouk Drechsel, Charlotte van Slagmaat | Concept: Thijs de Boer, Kahraman Çinar, Daan Haak | Account: Judith Langeslag | Regie: Bram Koopmans | Productie: Bruut Amsterdam | Projectmanagement: Cath Kwok | Muziek: Soundsright 

www.cheil.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.