Cees Faes: Purpose helpt je niet door de poort van Troje

[Column] Oprichter van Fightclub: Waarom het paard van Troje vandaag niet door de DEI-audit zou komen

... en waarom challenger brands geen good guys nodig hebben, maar bad boys met brains

Stel je de situatie even voor: het is 1184 BC en de Grieken zitten al tien jaar vast in een uitzichtloze, budgettair onhoudbare siege-situatie voor de poorten van Troje. De geprojecteerde ROI is inmiddels negatief. De moreel is laag. En dan komt er, tijdens een lean-strategiesessie aan zee, eindelijk een disruptive idee op tafel.

“Wat als we... gewoon een paard maken?”
“Maar dan... met mensen erin?”

Een challenger move avant la lettre. Guerrilla. Onconventioneel. Vol risico, maar potentieel hoog renderend.
In marketingtermen: outsourcen van impact via asymmetrische middelen in een resource-constrained context.

Maar stel nu dat de Grieken, zoals veel hedendaagse marketeers, dat plan eerst hadden moeten voorleggen aan het Greek Center for Ethical Warfare & Equine Sensitivity.

Dan hadden ze te horen gekregen dat:

  • Hout een niet-circulair materiaal is, tenzij FSC-gecertificeerd.
  • Het gebruik van een paard potentieel speciesistisch is.
  • De militairen binnenin een onveilige werkomgeving riskeren zonder evacuatieroute.
  • De strategische boodschap niet inclusief is voor blinden, trans-non-binaire strijders of bewoners van perifere regio’s binnen het Rijk van Troje.
  • De ‘surprise attack’-aanpak geen ruimte laat voor een breed draagvlak.

Kortom: het paard had het niet gehaald. Niet eens tot de gate.
Geen Trojan Horse, maar een Trojan Feasibility & Innovation Roadmap: Towards an Equine-Led Infiltration Strategy with a Non-Coercive Element of Surprise.

Including Appendix IV: The Equestrian Shortlist for Symbolic Entry Vehicles

En daar zit precies het probleem voor challenger brands vandaag:
Je wint geen oorlog met een gedragen LinkedIn-post en een purpose die door legal is goedgekeurd.
Je wint 'm met brutaliteit. Met slimheid. Met snelheid. Met een gebrek aan respect voor de bestaande orde. Met mensen die geen approval vragen, maar forgiveness, áls het echt moet. Met bijna-valsspelen dus.

Maar de moderne marketingwereld is vergeven van de goedbedoelenden. Van de ethically aware storytellers, de conscious creatives, en brand purpose officers met een master in Strategic Compassion.

Ze bedoelen het goed. Maar ze zouden nooit in dat paard zijn geklommen.

Challenger brands hebben geen behoefte aan moreel hoogstaande woke campagneplatformen.
Ze hebben behoefte aan mensen met een onmogelijk budget, een belachelijke ambitie en een 'we fix it while we run it'-mentaliteit.

In een wereld waar 87 procent van de merken met slechts 13 procent van het budget moet winnen, is er geen ruimte voor de good guy die eerst het systeem wil veranderen. Je moet het systeem misbruiken. Slimmer zijn. Sneller zijn. Afwijken. Camoufleren.

Je moet een bad boy zijn. Maar dan wel met brains.

Niet op de borst kloppen, 

zelfs niet op de poort kloppen. 

Maar binnen zonder kloppen; 

Woke is broke.

--

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cees Faes: Het kan wél (zeker met 1,8 miljoen op zak)

03-11-2025 | 10:00:00
Een merk verkopen is knap, maar een gedachte verkopen, dat is hogere marketingkunde

Cees Faes: Maar Lode, Thijs, Erik en Andy doen het ook best goed hoor, mam.

28-10-2025 | 16:25:00
Over mijn moeder en de Reclamebureau 100 van vorig jaar.

Cees Faes: Ik voel een afstand

17-10-2025 | 10:58:24
Vanochtend om kwart over zes stond ik weer in de file. Niet omdat ik daar plezier in heb, ik heb geen fetisj voor remlichten

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.