Cannes 2025: Daniel Samama & Tim de Waard over Cheil

New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag ontvangen Bas Vlugt en Peter Wybenga vooraanstaande experts uit media en marketingcommunicatie. In gesprek met Marketing Report spreken we Creative Directors Daniel Samama en Tim de Waard van Cheil over het succes van Cheil, opvallende cases tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity en de balans tussen technologie en menselijke creativiteit.

Daniel Samama en Tim de Waard sloten de live-uitzendingen van Marketing Report op Nieuw Business Radio in Cannes af met een mooie geste: een gekoelde fles rosé. Een passend einde van een inspirerende week vol ontmoetingen en gesprekken.

Bij Cheil gaat het goed. Het duo blikt tevreden terug: “We hebben de afgelopen tijd veel opgebouwd, veel gezaaid en nu beginnen we echt te oogsten. We staan er heel anders voor dan twee jaar geleden, en dat voelt goed.”

Sterke groei en nieuwe klanten

Ook de resultaten blijven niet uit. Zo wonnen ze eerder deze week twee sponsoringsprijzen voor de campagne Shot Control. “Dat was echt leuk om mee te maken,” zeggen ze. Het partnership met de Nederlandse Basketbal Bond is daar een mooi voorbeeld van. Prijzen winnen levert volgens hen niet alleen erkenning op, maar ook nieuwe klanten. “Ons grootste speerpunt is natuurlijk Samsung, daar doen we veel voor en dat doen we met liefde. Maar het is belangrijk te laten zien dat we ook andere dingen kunnen – en daar hebben we hard aan gewerkt.”

Cheil investeert ook in versterking van het team. Ze vertellen enthousiast: “Maandag begint onze nieuwe Strategy Director. Het was een zoektocht, maar we hebben een geweldig iemand gevonden. Het team is weer compleet en klaar voor nieuwe avonturen.”

Innovatie met menselijke touch

In Cannes kijken ze vooral door de lens van tech-fueled creativity: waar zitten de slimste innovaties en de meest inspirerende cases? Een van de hoogtepunten was voor hen de shortlist van de Innovation Lions. “Daar moeten de genomineerden live presenteren, altijd boeiend om te zien. Een van de mooiste vondsten is Subtitles with Intention: ondertitels die emotie overbrengen met kleuren en beweging. Een prachtige manier om tekst tot leven te brengen.”

AI is overal, maar verbinding blijft leidend

Ze zien dat AI niet meer los besproken wordt, maar overal in verweven zit. “Toen we hier aankwamen dachten we dat de boulevard vol zou staan met beachhouses van alle AI-tools,” zeggen ze lachend. “Maar AI is zo geïntegreerd dat het geen apart thema meer is. Het gesprek gaat juist steeds over de menselijke verbinding. Hoe meer tech, hoe groter de behoefte aan echt contact.”

Ze zien het als een natuurlijke beweging: “Het is de pendule: hoe verder je naar digitaal beweegt, hoe meer je ook weer de analoge kant op zoekt. Je spreekt hier mensen die je thuis ook ziet, maar de gesprekken zijn totaal anders.”

Een primeur: de gesproken column van Tim de Waard

Als afsluiting van het gesprek verraste Tim de Waard de luisteraars met zijn allereerste gesproken column, live vanuit Cannes.

Column – Tim de Waard

Ik weet niet of het de zon is, de rosé, of de combinatie van die twee. Maar ondanks dat Cannes het meest inspirerende event van het jaar is, slaat soms, keuvelend in de zon, ineens de twijfel toe. Twijfel over ons vak. Twijfel over wat we eigenlijk aan het doen zijn. Twijfel over vooruitgang. Of sommige innovaties nou wel zo geweldig zijn.

Zo was ik toch behoorlijk verbaasd dat een case over een digitaal condoom voor je telefoon de Titanium-shortlist haalde. De app, Camdom, voorkomt dat je one-night-stand je stiekem filmt. Je tikt de telefoons tegen elkaar en hop: filmen onmogelijk. Zo belandt je kale tosti minder snel op internet.

Ik had deze app zelf nog geprezen een nieuwsbrief over reclame. Maar toch begon ik te twijfelen. Is seks niet vooral een kwestie van vertrouwen? Heb je dan niet goed opgelet toen je in het café tegen elkaar op stond te schuren? Enfin, Gen Z is er dol op. Wie ben ik dan? Volgens hen ben ik soms een boomer, maar ik ben gewoon een millennial. En daar mogen ze blij mee zijn, want daarom kunnen ze lekker bijdehand doen zonder dat het ongezellig wordt aan de lunchtafel.

Enfin. Cannes 2025. Wat een editie. Het blijft het event waar creatieven zich rocksterren wanen, waar copywriters zich even auteur voelen, waar CCO’s expres te laat komen en sprekers semi-verveeld bij hun eigen panel zitten. Dit jaar vierden we niet alleen ideeën, maar ook de algoritmes die ze verzinnen.

AI was hier niet het onderwerp, het wás het gesprek. Overal. ChatGPT, VO3, DALL·E, Sora, Midjourney, 11Labs — noem maar op. Wat eerst een maand werk was, is nu klaar voor de lunch. Een complete billboardcampagne in video op 300 schermen, in 16 formaten, levensecht? VO3 can do it for you, zei een Amerikaan met zonnebril.

En dat is het beangstigende: het is zo indrukwekkend dat je je afvraagt waar het eindigt. Vorige week las ik over een AI-startup die eigenlijk mensen in India alles liet maken. Heel even dacht ik: Opluchting! AI is een hoax, creativiteit is niet te vangen. Maar nee: AI blijft. Alleen was dat één frauduleus bedrijf.

Toch was er ook hoop. Sprekers in het TikTok-paviljoen gaven die hoop: verhalen zonder slides, makers die geen influencers met kortingscodes zijn, maar echte creators met invloed. 98% van de kijkers vertrouwt YouTubers meer dan hun huisarts. Wisten jullie vast al.

Uiteindelijk draait het allemaal om gedrag. Menselijk gedrag. Dat rare, ongrijpbare gedrag, dat je toch samenvat in de 4 S’en: scrollen, streamen, searchen en shoppen. Allemaal tegelijk, op de bank, met nat haar, terwijl je een pizzarette bestelt die je zag in een YouTube-short. (Een pizzarette is een apparaat waarmee je veel te kleine pizzaatjes maakt, voor de mensen die dat niet weten.)

Dus: laten we niet meer praten over wat er is of was, maar over wat komt. Wat dat is? Fluïde. Creatieven als curatoren. Algoritmes als koopbedenkers. Silent brands: merken die niet meer schreeuwen, maar zachtjes aanwezig zijn in je visuele flow. Als een digitale geest op zolder. Lekker rustig eigenlijk.

En toch, ondanks alle AI, was Cannes 2025 ook weer een zonnige reminder dat wij iets hebben wat AI nooit krijgt: instinct. Instinct voor topwerk, timing, nuance, menselijkheid. Combineer dat met technologie en je wint volgend jaar misschien wel een paar leeuwen.

Beluister hier de integrale uitzendingen.

Klik op een zwart vierkantje bovenin om een ander gesprek te starten, de namen komen dan in beeld:

www.canneslions.com

www.newbusinessradio.nl

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Young Lions: Kiki Knoops en Yascha Puts (DDB) winnen brons

20-06-2025 | 12:28:00
Junior Creatives Kiki Knoops en Yascha Puts van DDB Amsterdam hebben een Bronzen Young Lion gewonnen in de categorie Print met het idee van het blad Forbees, als parodie op het blad Forbes

Patritia Pahladsingh over de kracht van brand behavior

20-06-2025 | 11:46:00
Op dag 3 van het Cannes Lions Festival sprak Bas Vlugt met Patritia Pahladsingh, CEO van Accenture Song Nederland.

Liselotte Vink: The Family groeit in kracht en diversiteit

20-06-2025 | 10:11:00
Hij vertelt over het succes van TBWA\NEBOKO, de betekenis van prijzen in Cannes en de impact van AI

Cannes 2025: Dave Frauenfelder en Gerd De Smyter over KPN

20-06-2025 | 10:03:00
New Business Radio zendt deze week live uit vanaf het Cannes Lions International Festival of Creativity. Iedere dag spreken Bas Vlugt en Peter Wybenga met toonaangevende professionals uit media en marketingcommunicatie.

Rik Ledder: Prijzen versterken talent bij TBWA\NEBOKO

20-06-2025 | 09:50:00
Hij vertelt over het succes van TBWA\NEBOKO, de betekenis van prijzen in Cannes en de impact van AI

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.