
Bob Koigi: Sportfans zijn nu communities met invloed
[Marketing Week] Het laatste internationale marketingnieuws
Van miljardencontracten voor uitzendrechten tot straatvoetbal-geïnspireerde stunts: de sportwereld zit midden in een marketingrevolutie.
Merken, mediapartijen en creatieve bureaus herzien hun manier van communiceren met sportfans. Fans worden niet langer gezien als passieve toeschouwers, maar als gemeenschappen met eigen passies, rituelen en culturele identiteiten. Het resultaat? Een golf aan samenwerkingen, nieuwe proposities en campagnes die deze doelgroepen op innovatieve, meetbare en vaak meeslepende manieren willen bereiken.
Een duidelijk signaal van deze verschuiving is Paramount’s megadeal met TKO Group Holdings: een exclusief contract van zeven jaar ter waarde van $1,1 miljard per jaar, waarmee Paramount+ vanaf 2026 de enige plek in de VS wordt voor live UFC-wedstrijden. Een teken dat live sport de ruggengraat vormt van streamingstrategieën.
Waar Paramount inzet op contenteigendom, draait de strategische samenwerking tussen dentsu en MOGL om datagedreven toegang tot doelgroepen. Het AI-gestuurde platform van MOGL koppelt merken aan meer dan 30.000 Amerikaanse college-atleten die optreden als influencers. Deze Name, Image & Likeness (NIL)-sponsordeals sluiten direct aan op campagnedoelstellingen. De aantrekkingskracht voor adverteerders? Hypergerichte targeting van jonge, moeilijk te bereiken doelgroepen én realtime inzichten in engagement en bereik.
Op creatief vlak zien we een andere verschuiving in de samenwerking tussen AKQA en de Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix. Hier wordt het sportevenement gepositioneerd als cultureel platform. AKQA houdt zich niet alleen bezig met visuals, maar ook met contentstrategie, realtime storytelling en het vormgeven van fanbeleving over alle kanalen.
Een opvallend voorbeeld is ook UMA’s stunt “The biggest goal of all time”, ontwikkeld met DUDE London. Voor de campagne werd de Tower Bridge in Londen omgetoverd tot gigantische voetbaldoelen ter ere van de lancering van de Brilliance Ball en de samenwerking met de Premier League.
Campagnes van de week
Een geïntegreerd team van Interpublic Group (IPG) lanceerde de Effortless Rush Hour-campagne voor de Philips S1000 tot S3000-serie. Deze elektrische scheerapparaten worden gepositioneerd als essentiële tools voor jonge Thaise mannen om hun persoonlijke, professionele en sociale leven soepel te managen.
WorldPride Amsterdam 2026 trapte af met haar eerste wereldwijde campagne: The New Dutch Masters—een poëtisch en visueel krachtige viering van queer unity, ontwikkeld door het creatieve duo-bureau Geminaes, dat werkt vanuit interesse en identiteit.
Wieden+Kennedy Toronto en McDonald’s Canada werken samen met countryzangeres Shania Twain voor de campagne All Dressed Up. Twain, voormalig McDonald’s-medewerker én fan, is het gezicht van een campagne die laat zien dat je nooit té opgedoft bent om even binnen te lopen bij de fastfoodgigant.
Bureaus en accounts
AKQA is benoemd tot strategisch creatief partner van de Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix, in een meerjarige samenwerking met Ethara, het toonaangevende evenementenbedrijf in het Midden-Oosten.
Digital commerce agency Goodness is aangesteld als direct-to-consumer agency partner en digital creative partner van koekjesmerk Tate’s Bake Shop.
Smaakmaker in de sauzenmarkt Sauce Shop heeft na een pitch gekozen voor Fold7 als strategisch en creatief bureau.
Partnerschappen en overnames
Skydance Media en Paramount Global hebben hun fusie afgerond. De nieuwe combinatie gaat verder onder de naam Paramount, a Skydance Corporation, en wordt een toonaangevend onafhankelijk wereldwijd mediabedrijf.
The World Out of Home Organization (WOO) werkt samen met Ad Net Zero aan een aangepaste versie van het Global Media Sustainability Framework (GMSF), beter afgestemd op de unieke kenmerken van Out-of-Home (OOH)-reclame.
Interpublic is een strategisch partnerschap aangegaan met Aaru, een technologiebedrijf gespecialiseerd in voorspellende simulaties van menselijk gedrag. Dankzij dit partnerschap kunnen Interpublic-bureaus gebruikmaken van Aaru’s technologie om publieksreacties op marketingcampagnes te voorspellen.
Captains of Industry
Deze week sprak Marketing Report.One met Mathieu Plassard, President en CEO van Ogilvy Paris, over hoe het bureau creativiteit, cultuur en technologie samenbrengt om ideeën te ontwikkelen die écht impact maken.
Overig nieuws van de week
Unilever breidt zijn ondersteuning uit aan kleinschalige boeren die sleutelgrondstoffen leveren voor het bedrijf. Doel is om hun inkomens te verhogen én de lange termijn duurzaamheid van de toeleveringsketen te waarborgen.
Nielsen, wereldwijd actief in publieksmeting en data-analyse, kondigde de introductie aan van Connected TV (CTV) insights binnen zijn Nielsen Ad Intel-oplossingen.
Bob Koigi is hoofdredacteur van Marketing Report.One
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: Foodmerken kiezen voor lef en creativiteit
Bob Koigi: Zoeken verschuift van Google naar TikTok
Bob Koigi: Groot contrast tussen marketingreuzen
Bob Koigi: Buitenreclame doorbreekt de mediaruis
Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid
Gepubliceerd door: Daan Dekkers