
Paul van Kuilenburg: Chicken Licken | Toolstation | Hyundai
[The International] Marketing Report laat de Strategy Director van Alfred aan het woord over internationale campagnes
Chicken Licken | Boneless Bites of Soul
Op zich gaat er best veel goed bij deze campagne van het Zuid-Afrikaanse Chicken Licken. Onthoudbare invalshoek, uitstekende production value, kraakheldere boodschapoverdracht en leuk oog voor detail, zoals de snelle röntgenafbeelding van het logo. Toch weet de film me niet helemaal te raken.
‘For the few with a fear of bones’ klinkt als een statement met een knipoog. De fear of bones wordt in de film ook gedramatiseerd als iets absurds. Maar in het licht van talloze opmerkelijke fobieën in de wereld, voelt deze voor mij niet zo gek absurd. Is angst voor skeletten of beenderen zoveel gekker dan angst voor spinnen, muizen of kleine ruimtes?
Onlangs las ik nog een bericht over een Zweedse minister die als de dood is voor bananen. Geen grap. Het persbericht bij de campagne lijkt ook te erkennen dat bone phobia daadwerkelijk bestaat. Hierdoor hinkt de compilatie van fobiescenes op twee gedachten: absurd bedoeld, maar voor de unlucky few misschien helemaal niet zo ver van de werkelijkheid.
En rijst de vraag: is het niet wat onsympathiek om de spot te drijven met mensen die de pech hebben met zo’n lullige fobie? Daarbij helpt de spotlengte ook niet mee. Je kijkt ruim een minuut lang naar shots van panische mensen, die niet allemaal even leuk zijn. Soms kan een briljante clou het dan redden. Maar deze clou is vrij lineair en simpel, waardoor ik achterblijf met het gevoel; had je hier nu 90 seconden van mijn aandacht voor nodig?
Grappig genoeg werken de 15 seconden Shorts in mijn ogen veel beter. Geen adressering van fobieën. Geen lange aanloop. Eén schrik-shot. Fear of bones? Fear no more. Productshot. Einde. Mijn advies zou zijn: houd het lekker bij die korte spots.
Toolstation | Next Stop, Toolstation
Toolstation verkoopt bouwmaterialen aan vakmensen zoals installateurs, aannemers en klusbedrijven. Mooi om te zien hoe deze keten zich onttrekt aan het generieke moeras aan functionele stock-campagnes die je binnen MKB maar al te vaak tegenkomt.
Met een campagne die bewijst dat de wetten van B2C net zo goed voor B2B opgaan. Door juist de menselijke kant van de vaklieden uit te lichten, voel je dat ze begaan zijn met de behoeften van hun klanten.
Het onbescheiden inbreken met de lompe servicedesk past bij de wereld van de bouw – en maakt de afzender onmisbaar. En het uitstekende acteerwerk van de cast maakt de uitingen leuk om naar te kijken. Met in het bijzonder een compliment voor de dame: “We know you like to move it while you plaster”.
Tel daarbij op een ijzersterke pay-off “Next stop, Toolstation” en je hebt een campagne die staat als een huis.
Hyundai | Clearly Commited
Wat is het toch met de automotive industrie? Waarom is het onderscheidend vermogen daar zo ver te zoeken?
De campagnes van automerken die zich duidelijk en onthoudbaar positioneren, zijn op één hand te tellen. Te vaak is het vooral ‘mooi behang’. Deze nieuwe campagne van Hyundai is daarop helaas geen uitzondering.
We zien een dame – een spoken word artist? Met een verhaal over keuzes in het leven, dat bedoeld lijkt te zijn als een bold statement, terwijl het klinkt als een verzameling holle frasen.
Ondersteund met mooie maar generiek aandoende shots van hun nieuwe auto. Beelden die mij te veel afleiden om het spoken word-deel goed te kunnen volgen. Terwijl ze te vluchtig zijn om me echt in de auto te interesseren. Hierdoor gaat het volledig aan me voorbij welk punt Hyundai hier wil maken.
Helaas. Weer een autocampagne die voorbijgaat als een schip in de nacht.
Paul van Kuilenburg is Strategy Director bij Alfred
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Boaz Disselkoen over Zijkant | PayPal | Lacoste
Beyoncé x Levi's | Heineken | KitKat
Coca Cola Orange Cream | Corona | Make My Money Matter
Gepubliceerd door: Bas Vlugt